Bra eller anus? - Fostex Maxi Cube

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Bra eller anus?

Omröstningen slutade 2008-10-20 21:50

Bra!
3
17%
Anus!
15
83%

Antal röster : 18

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Bra eller anus? - Fostex Maxi Cube

Inläggav Koffe » 2008-10-13 21:50

Högtalare till min kontorsarbetsplats...
Bild
Acoustic Fostex Maxi Cube

Nå, vad tycker ni?
Senast redigerad av Koffe 2008-10-16 00:15, redigerad totalt 1 gång.

MP

Inläggav MP » 2008-10-13 22:09

Chansar på anus (om det nu är sämre än bra)
1310kr kan man ha roligare för vid t.ex. begagnat köp och ändå ha pengar över till ett rejält lavemang :P
Senast redigerad av MP 2008-10-13 23:00, redigerad totalt 2 gånger.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2008-10-13 22:21

Håller med MP. Speciellt om du inte redan har en förstärkare till dem.
Man kan ju få ett par aktiva studiomonitorer för runt 1500kr, t.ex. ESI Near 04 eller M-Audio DX4.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad

Inläggav dwain1 » 2008-10-13 23:41

D'feldt audioengine 2 lyssna på dessa eller köp. Hur bra som helst. Jag är sjukt nöjd. Som sagt inga party-burkar. Och dom kräver runt 50 timmars inspelning för att släppa sitt till början kanske lite resonanta ljud i basen. Men efter det ja då får man välljud. Prövade idag att plocka ner dem i köket och ja det gick ändå att få rätt höga volymer där :P
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-14 11:16

Jösses! Bara anus- alternativet! 100% anus. Jag måste nästan höra dem bara därför...

:-)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-10-14 18:23

Kan du spendera lite X-tra skulle jag varmhjärtat rekomendera dessa:

Bild

Acoustic Pro Monitor

Men det kan du ju själv lyssna dig fram till när du är där! :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-16 00:13

Människan lever inte av vin och bröd allena. Hon behöver irrationalitet och galenskap också. Jag menar ingen disrespekt till er som tyckt till eller röstat i tråden. Verkligen inte. Men jag har en bekännelse.

Lyssningsintryck i butiksdemo: Ingen bas alls. Ingen. Högtalaren är fysiskt mycket mindre än jag trodde. De är pyttesmå och får nästan plats i handflatan så det är inte såååå konstigt att de inte får ur sig bas. Det bästa man kan säga är att de rinner av snyggt neråt. De låter iaf inte illa.

Sen kommer vi till det roliga. Mellanregistret. Wow. Jag häpnade och trodde inte att det var den lilla fostex:en som spelade. Jag smälte. Röster lät väldigt, väldigt bra. Och högtalaren lät helt okej uppåt också. Bättre än förväntat. Så jag köpte ett par. För 1000 sek var det inte något att snacka om. Det var min bekännelse. Jag köpte trots alla "anus". Inte rationellt. Men nyttigt. Och mellanregistret var fantastiskt.

Jag återkommer när jag har satt ihop mina exemplar.

Sweet kisses!

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-16 00:25

Jo, en envägare kan man antingen gära med ett väldigt litet element för att få den att gå relativt högt i frekvens och då tappa tidigt i basen eller så kan man ta ett lite större element och få bättre bas och istället få mer problem i högre register.

En lite större tvåvägare behöver inte kompromissa lika mycket och slutresultatet blir därför oftast mycket bättre.

Nu har du ju köpt ett par fast du säger att de i stort sett saknar bas. En snabb titt på frekvenskurvan och en gissning på den lådan och att den är sluten så bör du tappa rejält i basen från ca 150Hz. Jag gissar att det överensstämmer med dina lyssningsintryck.
Personligen skulle jag mycket hellre ha dem att gå djupare i basen på bekostnad av andra ljudegenskaper. En högtalare på jobbet måste inte gå toklågt, men ned till ca 60Hz minst vill jag nog ha rimlig återgivning.

Har du några planer på att komplettera basen med en sub eller liknande?

Den enkla billiga lösningen är de lite dyrare datorhögtalarna. T.ex. i spannet kring 1000SEK.

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-10-16 22:57

Låter najs, då jag tycker de ser lite småroliga ut, har kollat på dom förut. Att köra typ 4st sådana som varje front och några runt om som surrounder med en bra sub vore skoj :)!

Koffe skrev:Människan lever inte av vin och bröd allena. Hon behöver irrationalitet och galenskap också. Jag menar ingen disrespekt till er som tyckt till eller röstat i tråden. Verkligen inte. Men jag har en bekännelse.

Lyssningsintryck i butiksdemo: Ingen bas alls. Ingen. Högtalaren är fysiskt mycket mindre än jag trodde. De är pyttesmå och får nästan plats i handflatan så det är inte såååå konstigt att de inte får ur sig bas. Det bästa man kan säga är att de rinner av snyggt neråt. De låter iaf inte illa.

Sen kommer vi till det roliga. Mellanregistret. Wow. Jag häpnade och trodde inte att det var den lilla fostex:en som spelade. Jag smälte. Röster lät väldigt, väldigt bra. Och högtalaren lät helt okej uppåt också. Bättre än förväntat. Så jag köpte ett par. För 1000 sek var det inte något att snacka om. Det var min bekännelse. Jag köpte trots alla "anus". Inte rationellt. Men nyttigt. Och mellanregistret var fantastiskt.

Jag återkommer när jag har satt ihop mina exemplar.

Sweet kisses!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-19 16:48

En liten teaser...
Bild

... stående på tapetbordet i vad som skall bli mitt nya kök.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-19 16:50

emil_fh skrev:Låter najs, då jag tycker de ser lite småroliga ut, har kollat på dom förut. Att köra typ 4st sådana som varje front och några runt om som surrounder med en bra sub vore skoj :)!

Jag har tänkt tanken - en line array.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-10-19 18:15

Är de utformade för att se ut som Auratone 5C, möjligen? Jag vill minna att det var hippt att ha sådana på mixkonsolen på 70t-talet.

Bild

(Det blir inga extrapoääng om man känner igen vad som står bredvid!)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-10-20 08:41

Koffe skrev: Jag har tänkt tanken - en line array.

Vore intressant att lyssna på dem, jag har hört en del gott om fostex bredbandare, en del dåligt också :) Men speciellt den här har fått goda omdömen:

http://www.hifikit.se/index.php?id=943

Jag vet inte vilken som har bäst frekvenskurva, enligt de här graferna:

http://www.fostexinternational.com/docs ... 7erev2.pdf

http://www.fostexinternational.com/docs ... 06erev.pdf

Fördelarna med det större elementet som jag ser det är framförallt en rejält högre känslighet, högre effekttålighet samt bättre förutsättningar att möta upp en subwoofer vettigt. Det kostar dock det dubbla.

Det blir ganska dyrt men undra om 7st sådana skulle fungera bra med en eller hellre två schyssta subwoofer till.

EDIT: Hmm med det Qts-värdet, jag undrar jag, horn? I en hemmabio? Frågan är också hur de låter ifall det dras på lite.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-20 09:17

Kan ju faktiskt vara skönt att slippa en massa bas i vissa sammanhang, läckert att den är så liten (verkade större på första bilden).

Var inte säker men fick lite läckerhetsvibbar som bekräftats..!

D'feldt audioengine 2 var också läckra, men fostexarna speciella på ett trevligt sätt!

Vad ska du nu driva dem med för nåt som passar? :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-25 17:58

Nuså dåså. Jag har rymt från hus-fixande och hinner skriva lite. Jag börjar med det viktigaste.

Jag skriver en hel del positiva saker om den lilla Fostex högtalaren. Detta får inte tolkas som en "köp- rekomendation". Det är inte på någotvis en högtalare som kan ersätta en "vanlig" högtalare. Inte.

Ett annat problem är att det jag redovisar är rent subjektiva uppfattningar - det har varesig mätts eller bildtestats - jag har lyssnat.

Med detta sagt - till saken:

Det är en fantastiska små rackare. Jag lyssnat relativt mycket på dem under veckan som har gått då de har spelat inkopplade i min vanliga anläggning. Jag har lyssnat både konserterat och passivt. Jag har också hunnit se lite film via dem.

Grundklangen är ljus - eller mycket ljus. Det nedersta registret saknas nästan helt i ljudbilden. Ovan för detta finns en homogen klang - om jag skall beskriva hur de låter så behöver jag två olika "bilder". Den första är en klassisk trä-radio. Det ger en förståelse gör hur registret breder ut sig - Fostex högtalaren har ett bredare register men det finns fortfarande en en likhet i klangen. Den andra bilden är ett par riktigt bra hörlurar. Det är något i spelsättet som påminner om lurar eller så är det detaljeringsgraden. Förstår ni?

Det som är häpnadsväckande är detaljeringsgraden i ljudet. De sätter verkligen ljuset på kvalitet i inspelningar - mina skivor har aldrig låtit så olika. Fostex hörgtalaren är gryma på ett tex visa problem med mp3-encoding och är ett nästan perfekt arbetsverktyg när man skall klippa i en ljudfil. Påminner alltså mycket om lurar i det avseendet. En liten rolig detalj är att desto närmare man lyssnar desto bättre låter dem. Annars brukar det vara tvärtom tycker jag - att högtalare blir lite bättre (och mer homogena) när man flyttar bakåt i rummet. Jag har bland annat lekt med Jack Jonsons grejor. Om man ställer om till mono och lyssnar på ca 40 cm avstånd så dyker det upp en kusligt bra illusion av Jack can 30 cm bakom högtalaren - och det är nästan läskigt exakt. Röster är annars paradnumret för de små Fostex:arna. Sjukt bra på röster - second to none - ur min erfarenhetsbank.

Jag har ändrat mej - de blir kvar hemma. Jag vill ha dem som experimentplattform och stöd vid "detaljlyssning" framför datorn. Mina M-Audio monitorer får gå till jobbet. Och som det får de en oreserverad rekomendation - som ett andra eller tredje par. Eller om man behöver ett par för att höra detaljer... :-)

Sen är de ganska snygga oxå...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-26 10:53

Spenderat morgonen med Gilberto Gil - Gil e Jorge och Kid Loco - A Grand Love Story (She Wolfs Daydreaming - exempel från skivan). Efter att ha flyttat de små pluttarna nära bakvägg och vridit några grader på bas-kontrollen. Alltså det är något som blir väldigt rätt...

Jag har inte sagt något om själva byggandet. Det var lätt. Lådorna kommer "färdiga" - nåja - och den svarta ytan ni ser är grundmålad. Det visade sig att mina exemplar var VÄLDIGT otäta. Jag fixade det med målarfog - jag vet inte om det är politiskt korrekt men det funkade. Vad kan man vänta sig för 150 spänn? Jag målade på det svarta igen med hobbyfärg för att få en djupare nyans. Bilderna ovan är faktiskt helt ophotoshopade - alltså jag har inte gjort något retusch. Så ser högtalarna faktiskt ut.

Anslutningarna som följde med kan endast beskriva som ynkedom av värsta sort. Jag köpte två par rejäla polskruvar istället.

Elementen ger ett kvalitetsintryck. Verkligen. Snyggt packade. När man håller dem i handen känns det... Bra. Det är det där som japaner är så bra på. Det finns lixom inga synbara fel eller rester från tillverkningen. Det är "färdigt". I min familj finns det en enorm WAF-faktor i allt ekologiskt. Det ekologiska bananbladspapperet i konerna gjorde tricket. E var sen helt med på vad jag höll på med.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-26 11:49

Jäkla fint kök!

Har du någon byggtråd någonstans?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-26 12:38

Koffe, skulle vara kul att låna ut ett par subbor, delningsfilter och ett flerkanalsslutsteg för att höra vad du tycker om dem då :)

...eller så får du ta med dem hit sedan, men det blir först möjligt om två veckor.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-10-26 22:53

KarlXII skrev:Jäkla fint kök!

Har du någon byggtråd någonstans?

Tackar. Och jag tackar Siemens, Ikea, Nordsjöfärg, Eco-tapeter och tillverkaren av det superläckra, svarta gummigolvet som jag inte kommer på vad den heter.

Det blev "klart" ni i kväll - jag sitter och pustar ut. Nä, tyvärr har jag ingen byggtråd. Med facit i hand hade det varit kul. Men parallellt med bygg-projektet har vi haft ett försäljningsprojekt (av den gamla lägenheten... som har gått så där), en dagis-inskolning, en skol-inskolning, jag har bytt jobb och det har varit en (och är...) internationell finanskris. Det har helt enkelt inte hunnits med. Även WTFHiFi har fått stryka på foten.

Någon som vill köpa en jättefin lägenhet i Bandhagen, föresten? ;-)

Kaffekoppen skrev:Koffe, skulle vara kul att låna ut ett par subbor, delningsfilter och ett flerkanalsslutsteg för att höra vad du tycker om dem då :)

...eller så får du ta med dem hit sedan, men det blir först möjligt om två veckor.

Jag kommer (men jag vet fortfarande inte varför... ) :-)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-10-26 23:33

Hyr ut i 2:a hand, säg att ni testar på nytt boende.. borde funka ett år..

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-03 21:02

Fostex Maxi Cube nu med NAD 3020i. Den kombination jag har tänkt använda dem i. Jag lyckades - efter ett visst gnäll - återerövra min fjärran ungdoms gamla NAD 3020i från min bror. Brodern gick och köpte sig ett par Genelec 8020A för att trösta sig. Jag sitter änteligen vid mitt skrivbord och lyssnar. Just nu PJ Harvey - When Under Ether. Bra, riktigt bra. Jag har dock fortfarande vissa problem med lyssningsvinkeln och resonanser/reflektioner från skrivbordet. Det finns lite att jobba på. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-05 22:17

Jag satt just och lekte med filerna i HearingTest.rar som jag gjorde i ordning till den här tråden. Det verkar som om Fostexarna får ut sig något som liknar bas vid 60hz. Dock är tonen - subjektivt - ungefär på halva nivån av den vid 125 hz. :-)

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-06 02:50

Koffe skrev:Jag satt just och lekte med filerna i HearingTest.rar som jag gjorde i ordning till den här tråden. Det verkar som om Fostexarna får ut sig något som liknar bas vid 60hz. Dock är tonen - subjektivt - ungefär på halva nivån av den vid 125 hz. :-)

Går det att säga något om frekvenskurvan i övrigt utifrån det frekvenssvep jag uppfattar det som du gjort. Hur låter de där du använder dem, när du går igenom frekvens för frekvens, någon dipp, topp, svårt att upskatta förstås, mycket beror nog på miljön runt om, men ändå intressant

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-06 10:32

Nej, jag kan i alla fall inte göra det. Det jag gjorde var mer av karaktären - "hör!/hör inte!". Jag konstaterade att alla andra frekvenser som jag hör via mina AKG 601 också hördes via Fostexarna. Det behöver inte betyda att det är bra... bara att de hördes :-)

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2008-11-06 18:30

Koffe skrev:Nej, jag kan i alla fall inte göra det. Det jag gjorde var mer av karaktären - "hör!/hör inte!". Jag konstaterade att alla andra frekvenser som jag hör via mina AKG 601 också hördes via Fostexarna. Det behöver inte betyda att det är bra... bara att de hördes :-)

Okej :) Intresserad av de här, tack för informationen

Återgå till Köpråd