Vilka är de bästa högtalare ni hört från köket

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Vilka är de bästa högtalare ni hört från köket

Inläggav paa » 2008-11-05 17:10

eller från något annat rum?
Jag upplevde en märklig sak på DIY-mässan i Göteborg i våras. Det var ett ganska kraftfullt system av PA-typ som spelade i ett rum intill där det hölls föredrag. Det lät som det skulle vara jättebra ljud därinne, nästan som livemusik genom PA, men väl där på plats så funkade inte ljudet för fem öre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2008-11-05 17:18

Carlsson OA14.2(eller vad det var) faktiskt :).
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-05 19:37

Mina dynamiska dipoler.

Att ha välljud när man diskar eller sitter å skiter är mumma! :)

/Peter

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2008-11-05 19:40

Jag upplevde att Castle Howard (S2) lät mycket bra i köket, samt även på andra platser i lägenheten. Har inte så mycket att jämföra med dock...

/en john som numera helt sonika lyfter in ett st. piP i köket när det ska spisas p3 eller pop till lunchen

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-11-05 22:59

Har faktiskt hört SAP Quartette i ett kök, så det måste nog varit det flådigaste nånsin. 8)

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-05 23:04

Meningen med tråden var ju att olika högtalare låter olika bra från annat rum än de spelar i. Att lyssna på högtalare i köket räknas alltså inte, om högtalarna står i köket.
Det borde bl.a vara högtalarnas totala energikurva jämfört med direktljudet som är mycket viktigare från annat rum än i samma rum, men jag vet ju inte riktigt säkert. Dom flesta högtalare låter inte naturligt och bra från annat rum. Jag ville ha exempel på högtalare som låter förvånande bra från annat rum, för att försöka förstå fenomenet.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2008-11-05 23:08

Isf;

Naqrefs L6:or lät mycket bra i hans sovrum, då de stod i vardagsrum.

Mina egna Carlsson oa51.3 låter riktigt bra i mitt kök.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-05 23:25

OA12 från sovrum till toa, perfekt för tex radioröster till en hel liten lägenhet.
Senast redigerad av peetwa 2008-11-07 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-11-06 11:02

Mina L4 låter fint i köket, fastän de står placerade i vardagsrummet. Det är bara att skruva upp lite.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-06 11:16

Min gamla magnapan (MG1.4) när de stod i "pojkrummet" lät strålande ute i föräldrahemmets kök.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-06 11:25

Det där har jag upplevt många gånger. Att det låter mycket bra, nästan som live, när man lyssnar i ett angränsande rum. Jag har för mig att jag läst i någon gammal hi-fi-bibel att det är ett bra tips vid utvärdering av anläggningar att lyssna just från ett angränsande rum.

Ett skäl att det kan vara så kan vara att alla subtila problem med "perspektiv", "rymd", "instrumentens inplacering i rummet", "hål i mitten" och så vidare helt enkelt blir obsoleta. Man lyssnar på musiken bara. För det är den som hörs.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-11-06 11:40

Mina gamla Fisher STE-1200 lät suveränt bra från alla rum utom i det där de spelade. Där lät de helt OK men inte mer.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-11-06 12:08

mapem skrev:Det där har jag upplevt många gånger. Att det låter mycket bra, nästan som live, när man lyssnar i ett angränsande rum. Jag har för mig att jag läst i någon gammal hi-fi-bibel att det är ett bra tips vid utvärdering av anläggningar att lyssna just från ett angränsande rum.

Ett skäl att det kan vara så kan vara att alla subtila problem med "perspektiv", "rymd", "instrumentens inplacering i rummet", "hål i mitten" och så vidare helt enkelt blir obsoleta. Man lyssnar på musiken bara. För det är den som hörs.

Håller med!
Låter det som det spelas live i v-rummet då man går i kök...utanför huset...på WC... är det bra återgivning i v-rummet.

Måste vara fler än jag som stått på tex toa samt utanför lokalen vid ett livegigg o diggat järnet.
På samma sätt som ett sunkigt disko låter kass oavsett var man står o lyssnar.

Mina aktiva Isobarik lät grymmebra överallt.

På arkenmässan räckte det att passera i korridoren för att inse om det fanns potensial i systemet inne i rummet. :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-06 12:46

mapem skrev:Det där har jag upplevt många gånger. Att det låter mycket bra, nästan som live, när man lyssnar i ett angränsande rum.

Jag också.

Eftersom vi har en flygel i samma rum som ESL-63:orna (med Gradientbasar) kan man få en ruggig känsla av livemusik ibland ifrån köket! Min fru övar för tillfället på Diana Krall-låtar och växlar om med att lyssna på skivan med samma volym. När hon (frun) får till det, så kan jag missta mig om det är hon eller Ms Krall som lirar! Rätt häftigt för en hifinörd! Det har också hänt att våra små gossar (nåja) misstagit sig och trott att en skiva med Beethovensonater var modern som spelade!
Senast redigerad av PerStromgren 2008-11-06 14:25, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-06 13:00

Ha! Då kan man utan att vara oartig säga att du har en krallig fru!

Användarvisningsbild
optonica

Re: Vilka är de bästa högtalare ni hört från köket

Inläggav optonica » 2008-11-06 13:05

paa skrev:eller från något annat rum?
....Det lät som det skulle vara jättebra ljud därinne, nästan som livemusik genom PA, men väl där på plats så funkade inte ljudet för fem öre.

Var med om en liknande händelse för en massa år sedan i en hifi butik som hade riggat upp ett bose surrond system. Hörde vid ett angränsande rum något som lät som de lyckats få Lasse stefanz att komma och spela där (musiken som spelades, i övrigt inget jag alls skulle lyssna på). Väl i själva rummet lät det helt annorlunda, men det var ett kort magiskt ögonblick som inte har upplevts sedan dess.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2008-11-06 14:04

Piotr skrev:Mina dynamiska dipoler.

Att ha välljud när man diskar eller sitter å skiter är mumma! :)

/Peter

Håller med till fullo, fast mina egna, Piotr's har jag inte hört. De låter dessutom riktigt bra i rummet de står i... :wink:
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-06 14:24

Nattlorden skrev:Ha! Då kan man utan att vara oartig säga att du har en krallig fru!

:D

Ska jag hälsa från dig? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-06 15:05

mapem skrev:Det där har jag upplevt många gånger. Att det låter mycket bra, nästan som live, när man lyssnar i ett angränsande rum. Jag har för mig att jag läst i någon gammal hi-fi-bibel att det är ett bra tips vid utvärdering av anläggningar att lyssna just från ett angränsande rum.

Visst är det så, men konsekvensen av det är ju att det i princip bara återstår två sak, och det är klangbalansen och upplevda kvoten mellan direkt och reflekterat ljud från rummet bredvis. Det är helt enkelt lätt att göra högtalare för lyssning från rummet bredvid. Lättare än att få dem att låta tillräckligt bra i lyssningsrummet, även om alla fyra resultat är möjliga (dåligt i båda, bra i det ena, bra i det andra, bra i båda).

Det i sin tur betyder att det är en dålig metod att utvärdera högtalare, om syftet med det är att få veta mera än just hur de låter från rummet bredvid. :)

Min erfarenhet är att många flera högtalare låter bra från rummet bredvid än från lyssningsrummet*, det vill säga att det är svårare att lura en lyssnare som konfronteras lite närmare med både högtalare, stereosystemet och musiken. Men självklart kommer man mycket närmare musiken I lyssningsrummet - om allt är så bra som det skall vara.

Igen - att lyssna från rummet bredvid är en mycket dålig metod för att utvärdera om högtalarna har några problem som man vill slippa.

Men trots allt det så låter onekligen olika högtalare olika bra i rummet bredvid, och vad beror det då på? Det bästa svar jag kan komma med, på den frågan, är att de högtalare som låter bäst i rummet bredvid, ofta är de som har rak energikurva och som står fritt i lyssningsrummet, det vill säga "tar instrumentens plats". Vilket ibland men inte alltid betyder att de i lyssningsrummet kan låta "i huvudet", eller "fasfel", eller "platt". Men inte nödvändigtvis (för att veta behöver man lyssna i lyssningsrummet ;)).

Menar alltså att det är lika ologiskt att använda lyssnings från rummet bredvid för att få veta hur bra det låter i lyssningsrummet, som att lyssna från två rum bort för att få veta hur det låter ett rum bort.

Däremot kan det vara ett bra tips mot högtalare som inte låter så kul i lyssnngsrummet, att lyssna i rummet bredvid. Men ett ännu bättre tips kanske är att åtgärda felen så att det blir kul att lyssna i lyssningsrummet också. 8)

Vill avsluta med att det finns gott om högtalare som låter bra BÅDE i lyssningsrummet och i rummet bredvis. Men normalt uppfattar man att det låter bättre i rummet bredvid från högtalare som INTE är jättebra på att återge djupep in till inspelningsvärlden, avlyssnat från just lyssningsrummet.

Kort sagt: Om perspektivet som är trevligast, är att sitta i sin loge och lyssna genom en jättestor öppning in till en musikhändelse (i lyssningsrummet), så blir det sämre ju längre bort ifrån det man kommer, det vill säga ju flera rum bort man går. Om man från lyssningsrummet kan få känslan av att sitta och lyssna på ett par jättestora hörlurar, så kan det låta bättre när man backar ut i nästa rum, och ju mera integrationsproblem högtalarna uppvisa i lyssningsrummet, desto mera kommer man att uppleva det som en förbättring att gå ut, men inte för att det blir bättre i rummet bradvid av det, utan för att det blir relativt bättre.

Men förutsättningarna för att man i rummet bredvid skall uppleva att "det låter live i lyssningsrummet" är alltså att man har en förhållandevis rak energikurva, att direkljuden i lyssningsrummet är förhållandenvis oskadade av tidiga reflexer, men alltså inte nödvädnigtvis att man tycker att det låter så bra i lyssningsrummet som man trodde när man lyssnade från rummet brevid!

Så, är det då ett dåligt tecken att det låter bra från rummet bredvid? Absolut inte. Men det är inte en bättre indikation än att faktiskt lyssna från lyssningsrummet. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-11-06 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-06 15:13

Det känns lite som "smakar maten bättre om man äter den genom arslet?"... :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-06 15:26

IngOehman skrev:Visst är det så, men konsekvensen av det är ju att det i princip bara återstår två sak, och det är klangbalansen och upplevda kvoten mellan direkt och reflekterat ljud från rummet bredvis. Det är helt enkelt lätt att göra högtalare för lyssning från rummet bredvid. Lättare än att få dem att låta tillräckligt bra i lyssningsrummet, även om alla fyra resultat är möjliga (dåligt i båda, bra i det ena, bra i det andra, bra i båda).

Är det inte ett nödvändigt villkor för att en högtalare ska låta bra att den har dessa två egenskaper, korrekt klangbalans och att kvoten mellan direktljud och reflexer är korrekt? Om så är fallet borde det väl vara svårt att ha fallet låta bra i lyssningsrum men dåligt utanför? Men jag kanske missuppfattade ditt inlägg?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-06 15:32

Bra inlägg av IÖ tycker jag. Naturligtvis ska man sträva efter att det låter bra i lyssningsrummet. Tipset som jag refererade till att utvärdera från ett rum intill tror jag härrör sig från att en del problem med uppställningen i rummet maskeras då. Och även problem som kan finnas i inspelningen.

Om perspektivet som är trevligast, är att sitta i sin loge och lyssna genom en jättestor öppning in till en musikhändelse

Precis så ska det vara, men inte alltid lätt att uppnå!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-11-06 15:40

Håller med dig om allt det där, såväl det objektiva som det subjektiva.

perstromgren skrev:
IngOehman skrev:Visst är det så, men konsekvensen av det är ju att det i princip bara återstår två sak, och det är klangbalansen och upplevda kvoten mellan direkt och reflekterat ljud från rummet bredvis. Det är helt enkelt lätt att göra högtalare för lyssning från rummet bredvid. Lättare än att få dem att låta tillräckligt bra i lyssningsrummet, även om alla fyra resultat är möjliga (dåligt i båda, bra i det ena, bra i det andra, bra i båda).

Är det inte ett nödvändigt villkor för att en högtalare ska låta bra att den har dessa två egenskaper, korrekt klangbalans och att kvoten mellan direktljud och reflexer är korrekt? Om så är fallet borde det väl vara svårt att ha fallet låta bra i lyssningsrum men dåligt utanför? Men jag kanske missuppfattade ditt inlägg?

Nej, kvoten mellan direkt och reflekterat ljud ändrar sig rätt mycket när man lämnar lyssningsrummet. Är den i lyssningsrummet så hög att man bara hör stereosystemefelen eller är den så låg att det redan i lyssningsrummet låter som om man lyssnade från köket... Kanske är det någonstans mittimellan?

Om det är till fördel eller till nackdel att lyssna på rummet bredvid beror alltså (bland annat) på hur balansen mellan driekt och reflekterat ljud var i lyssningsrummet, och vilka eventuella problem som man därtill slipper genom att lämna lyssningsrummet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-06 16:21

IngOehman skrev:Nej, kvoten mellan direkt och reflekterat ljud ändrar sig rätt mycket när man lämnar lyssningsrummet.

Ja, så är det förstås. Det var ju korkat tänkt av mig!

(Om jag alls tänkte innan jag skrev, usch...)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-11-07 09:03

Det där har jag upplevt många gånger. Att det låter mycket bra, nästan som live, när man lyssnar i ett angränsande rum. Jag har för mig att jag läst i någon gammal hi-fi-bibel att det är ett bra tips vid utvärdering av anläggningar att lyssna just från ett angränsande rum.

Trodde det bara hände mej...

Att "effekten" skulle göra sej som bäst med högtalare som placeras ute i rummet tror jag dock inte på. I ett gammalt test i numera avsomande Amerikanska tidningen Audio av Klipschorn (de är ju hörnplacerade) noterade man just denna effekt som mycket tydlig. Tvärtom menar jag att vi i och med "tjuvlyssnandet" genom dörren gjort oss av med refektionsmönstret i musikrummet, vi kan exempelvis näppeligen avgöra om ett reklekterat ljud som kommer ut genom dörren studsat i en vägg eller kanske i taket.

JohanR

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-07 09:07

perstromgren skrev:
Nattlorden skrev:Ha! Då kan man utan att vara oartig säga att du har en krallig fru!

Inte utan att återge sammanhanget samtidigt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-07 09:34

Nattlorden skrev:
perstromgren skrev:

Inte utan att återge sammanhanget samtidigt.

Fegis.

Jag tror å andra sidan att frun bara skulle stirra konstigt på mig om jag återgav den här tråden... Dom har ingen förståelse för dessa livets viktiga frågor, de små liven. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-11-07 09:43

Citat ur kontext är väl inget man önskar?

Din sista mening skulle kunna bli väldigt feltolkad om man citerar dig i ett annat sammanhang med den, t.ex. :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-07 10:43

Nattlorden skrev:Citat ur kontext är väl inget man önskar?

Nej, det är klart, jag skojade bara. Jag hade nog inte tänkt återge detta samtal, för att vara helt ärlig. Hon är tämligen ointresserad. (När jag läser en del diskussioner jag deltar i här på forumet kan jag nästan förstå henne! 8O )

Var vi klara med återgivning från rummet intill?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-11-07 11:01

perstromgren skrev:
Var vi klara med återgivning från rummet intill?

Nej, bara med diskussionen om fruar.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi