migu1971 skrev:IngOehman skrev:migu1971 skrev:Det e ju ganska lätt å testa forma händerna framför munnen i en tratt och prata lite så hör du att ljudet ändrar sig (färgas) måste ju gälla en hornhögtalare med eller gäller inte dom fysikaliska lagarna just hornhögtalare ?
Menar du att du tror att en hornhögtalare är en vanlig högtalare som
man har satt en tratt framför?
Så är det ju inte.
En hornhögtalare är en högtalare som talar in i hornet så att det som
kommer ut skall bli rätt. Egentligen så skiljer de sig inte nämnvärt från
andra högtalare, som ju också måste styras så att det som kommer ur
dem motsvarar ursprungssignalen.
Alla delar i konstruktionen påverkar ju/färgar ju (från talspolen till den
sista kanten som ljudet svepter förbi när det lämnar högtalaren) och
själva "konstrueradet" kan faktiskt sägas vara att "balansera bort alla
dessa färgningar", således att inspelningens alla färger får chans att
komma fram oanfrätta.
Vh, iö
Om du nu tycker att horn är så himla bra varför använder du dig inte av dom i dina egna kontruktioner då ??????
Det gör jag.
Alla mina konstruktioner (nästan) är hornhögtalare, i större eller mindre
grad.
Hur stor grad jag vill att de skall vara det beror på applikation. Ju större
användningsavstånd och ju mera efterklang det är i rummen de skall
användas, desto större direktlvitet vill jag ha.
Jag tycker att det är en bra idé att försöka se till att att det rum i vilket
man skall använda högtalaren, är rimligt dämpat, och med det som ut-
gångspunkt väljer jag direktvitetsegenskaper. Någon annan högtalar-
konstruktion man optimera dem för mindre åtgärdade rum och därför
välja högre direktivitet i för en given rumsstorlek än jag gör, och ytter-
ligare någon kan gilla att ha musiken projicerad lite som från hörlurar
och sitta ensam i en sweet-spot, och lyssna.
Beroende på preferenser och applikation kan man komma till olika val,
men hur man än gör så behöver ju konstruktionen som helhet "vara i
harmoni", och det betyder att man måste skräddarsy de signaler som
matar "hornen" (hur de nu ser ut) så att det som kommer ut blir rätt.
Konstruktionen måste helt enkelt sträva efter hög fidelitet - att den
signal som matas in i dem kommer ut med bra balans. Det betyder att
hornets egenskaper inte kan "hängas på på slutet" utan det behöver
betraktas som en integredad del av högtalaren. I mitt fall betyder det
att rummet (som är ett horn som kopplas till högtalaren vid låga frek-
venser) behöver betraktas som en integrerad del av högtalaren, på
samma sätt som hornet som sitter framför diskantdrivern, behöver göra
det, på samma sätt som konstant-dirktivity-hornet som verkar i övre
mellan registret (kallas ibland för "baffeln") behöver betraktas som en
integrerad del av högtalarna, för att slutresultatet skall kunna styras till
något som är rimligt ofärgat. Det vill säga som är en högtalare med hög
fidelitet. En som är trogen insignalen.
Vh, iö

