Jag vet inte. Tycker mikro och makro låter bra.nl1970 skrev:mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?

Moderator: Redaktörer
Jag vet inte. Tycker mikro och makro låter bra.nl1970 skrev:mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?
nl1970 skrev:mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?
nl1970 skrev:miljondels meter, vilket är detsamma som en tusendels millimeter.
nl1970 skrev:mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?
Dr_Tinnitus skrev:Ärligt talat så blir man nästan mörkrädd av att läsa hur förbannat naiv och lättledd människan är i olika sammanhang, och ännu mer när man ideligen ser att folk inte ens begriper det själva fast det skrivs på näsan på dem.....
Dr_Tinnitus skrev:Ärligt talat så blir man nästan mörkrädd av att läsa hur förbannat naiv och lättledd människan är i olika sammanhang, och ännu mer när man ideligen ser att folk inte ens begriper det själva fast det skrivs på näsan på dem.....
Rent teoretiskt så är naturligtvis inte statisk elektrisitet normalt bra för ljudet eller för de apparater/komponeneter som gör signalen till för oss hörbart ljud.
Men det få verkar tänka på, är hur mycket statisk laddning/urladddning det ska till för att överhuvudtaget kunna säkert detektera det i riktiga kontrollerade tester
Detta skiljer i högsta grad på vilka apparater vi använder. På en hedelig skivspelare så kan statiska skivor mycket lätt detekteras av naturliga skäl. Detta då skivan avläses mekaniskt av en nål. Då finns möjlighet att den statiska laddningen jordas bort just genom den känsliga nålen, eller att laddningen drar till sig damm som nålen får brottas med.
Men fundera nu lite på hur en CD-spelare fungerar......
Har den fysik kontakt mellan avläsaren och skivan??
Är den lika känslig för damm och annat skit som vinylen är?? Nej, då det är klart bevisat i korrekta tester, att det ska till en satans massa skit kladd och dam på en CD innan man överhuvud taget kan peka ut den skivan mot en identisk och kliniskt ren skiva.
Man har testat detta på en massa olika sätt genom åren, bl a. genom att mäta hur mycket det skiljer i korrektionskretsarnas arbete mellan en ny ren skiva och en gammal sliten skitig dito. I de allra flesta tester så har man varit förvånad över att kretsarna inte får så ycket mer jobb som man skulle kunna tro. Liksom att man även testat hur mycket kretsarna kan få jobba innan folk märker någon skillnad i korrekta tester. Det var i de flesta fall så att folk hade mycket svårt att detektera detta även om kretsarna slet arslet av sig.....
Vad denna sak med ECO-sprayen och en massa andra märkliga tweaks har gemensamt är att det till 99% bara handlar om psykologi. Att man tycker det blir bättre utan att det faktiskt blir det, eller att skillnaderna är så otroligt små att de ändå inte kan detekteras tillförlitligt.
Det är inget fel alls att tycka att det blir trevligare, även om det inte är en sanning rent praktiskt fysiskt.
Någon skrev om tanten med goldöronen, om hur hon menade att högtalarelement ändrade ljudkarraktär om de var belysta eller i mörker. Ja, kan man få ett bättre bevis på att det inte var nån skillnad på vad elementen gjorde, utan på hur människan som lyssnade själv påverkades psykiskt om det är ljust eller mörkt i rummet....
Alla vet väl numera att det är mycket avslappnande att sitta i mysfotöljen i ett kolmörkt rum, eller med bara ett par svaga ljus tända. Man tycker det låter "bättre" och trevligare. Men faktum är att ljudet är exakt detsamma för våra öron, men då hjärnan inte kan/behöver jobba med synintryck samtidigt så får man en "högre" upplevelse av det ljud man hör. Man får mer koncentrationskapacitet ledig kan man säga.
Blinda har sedan länge kunnat bevisa detta då de uteslutande bara har sina öron att lita på.
Dr Tinnitus
Svante skrev:nl1970 skrev:mikro är en tusendel, det reagerar jag över. Eller gäller annat vid ljudåtervinning? Minidynamik kanske skulle vara bättre?
Stå på dig nl1970! Det vet väl alla att en my är en tusendels millimeter!![]()
Nå, jag tror faktiskt inte att vetenskapen och SI har monopol på ordet mikro, det används ofta för att beskriva små saker, och den som kan sin grekiska eller vad det nu kan vara det kommer ifrånb kan säkert säga att det betyder "liten" eller nåt.
Exempel: Mikroskop, mikrokosmos, mikrofon (?), mikronik. Fast mikrodynamik är väl det som finns i moderna komprimerade popalster. Eller?
Membranerik skrev:1Megafon = 10¹² Microfoner ?
Ormolja (orm-avkok) nyttjades i USA under 1800-talet för att bota allt från ledvärk till brutna ben. "ormolja" har sedermera kommit att bli ett samlingsnamn för produkter som saknar funktion.
Så du har testat det själv? Har du bevis för att det inte funkar? Jag är själv väldigt skeptiskt men är det inte magstarkt utan att testa att skriva som du gör? Jag skriver så för jag har läst de som sagt att de var typiska skeptiker men sen de fick detta demonstrerat så ändrade uppfattning.
Men som sagt jag är också mycket skeptisk. Fast det hade varit roligt med ett sk blilndtest.
Shakti, ja dem med "stenarna" till HiFi-apparaterna. De har en liknande produkt, en "sten" som om den lägga på en bils styrbox för motorn utlovas ge stor förbättringar på effekt och förbrukning mm. Den sades då "rena" signalerna från och till styrlådan vilket var det som gjorde att allt blev bättre.
Dahlqvist skrev:PS. Häll inte ut produkten i slasken. Den kan ju fungera som avsett.
roger skrev:ECO3 kanske är starkt som tusan? Dvs, när du sprayar blir du tweakad på samma sätt som om du druckit ett glas whiskey.
Hotspur skrev:Det synes mig inte det minsta märkligt, varför skulle Timbre vara mindre "lättlurad" än andra? Tror att många "förnuftiga" människor (det var mats som placerade honom i den kategorin) vilseleds av placeboeffekter och allmänt prylbegär...
Men han är ju kungen inom hifi!
Säkert... Då jag var där så blev jag måttligt impad: Så många dyra
prylar, och tweaks, men ett rum som färgar mer än lovligt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster