mp-3spelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

mp-3spelare

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-10-28 23:21

Hej!
tänkte skaffa mig en sådan tingest. jag var ute idag på Media Markt och priserna verkar ligga på 300kr till 1500kr men vad skiljer dessa åt i ljudkvalitet mm? är tex I-poden dyrare bara för att den har en snyggare design?
tips motages vänligen

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2008-10-29 22:20

IAudio/Cowon är spelare som anses ha bra ljudegenskaper.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-30 01:16

foxman skrev:IAudio/Cowon är spelare som anses ha bra ljudegenskaper.

...och bra format-förmåga. Samt icke-krånglig överföring osv. Samma gäller Creative, också ett bra alternativ.

Men vad skall du ha den till? Enbart musik?

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-10-30 13:08

phloam skrev:
foxman skrev:IAudio/Cowon är spelare som anses ha bra ljudegenskaper.

...och bra format-förmåga. Samt icke-krånglig överföring osv. Samma gäller Creative, också ett bra alternativ.

Men vad skall du ha den till? Enbart musik?

jepp enbart musik

Användarvisningsbild
Wictor

Inläggav Wictor » 2008-10-30 15:03

Iriver håller god kvalite på ljud och konstruktion. 8)

Användarvisningsbild
negascout

Inläggav negascout » 2008-10-30 19:07

Jag köpte en COWON iAudio 7 16GB i veckan!

Den skall enligt manualen spela musik i 50 timmar på en laddning. Ljudet är klart bättre än i min gamla iRiver. Den klarar FLAC o har en massa avancerade ljudfärbättrande tekniker som som går att stänga av :). Användargränsnittet är lite avigt o märkligt.

Jag tänkte jämföra den med kompisens iRiver H100 i helgen.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-30 19:33

Enbart musik; då skulle jag nog kolla in en iAudio...!

Men vad som nästan är viktigare än val av spelare är ju att kolla in hörlurar som du trivs väldigt bra med, som passar örat och låter bra...!

(Inte för att de som följer med iAudio är så dåliga för att vara medföljande lurar, men nya lurar är alltid en vettig uppgradering och bör utgöra en betydande del av totalbudgeten)

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2008-10-30 23:22

Ett problem är att nu är trenden att stoppa in massor av funktioner i spelarna vilket ofta tar bort fokus från bra ljud. Dessutom är priserna relativt hårt pressade och att spelarna skall vara små fast med stora skärmar.
Det ger bl.a. lagring på relativt små minneskort eller inbyggt flashminne.

Jag tycker att det vettigaste är att få med mycket musik så att man kan välja det man vill lyssna på för ögonblicket samt ha en spelare som låter bra och kan driva ett par seriösare hörlurar på ett rimligt bra sätt.
Jag har bara hittat en spelare som klarar detta, och det är iAudio X5.

Batteritiden när man spelar FLAC och driver seriösa lurar blir mycket kortare än om man spelare låg bitrate mp3 på låg volym med lättdrivna in ear pluggar. Att dessutom snurra en riktigt hårddisk som på X5 drar förståss ytterligare på batteriet.
Så problemet är att jag "bara" får ut ca 6 timmar på en laddning. Det räcker för mig, men längre tid hade varit trevligt.

Dessutom är X5 en gamal spelare som inte längre säljs. Jag tror att den var den sista audiofilspelaren som kommit ut.
Nyare spelare har idag antingen flashminne på max 16GB eller så är de mediaspelare som färmst är inriktade på att spela film. Vad jag vet så säljs inte någon audiofil spelare idag, så om du vill ha tag på en så blir det att leta begagnat.

Jag skulle i alla fall rekommendera att begränsa dig till en spelare som har stöd av Rockbox (www.rockbox.org). Jag tror att alla audiofila spelare stödjs. Alltså inga filmspelare etc.
Jag ångrar absolut inte att jag bytte OS till Rockbox i min X5. Om man inte är nöjd är det enkelt att byta tillbaks.
Hur många spelare klarar t.ex. av headphone virtualizing? Dvs att få musik gjord för lyssning i högtalare att låta rätt i hörlurar. Jag har inte sett den funktionen på någon komerciell spelare utan att man byte OS till rockbox.
Rockbox kom nyligen i en ny realease (den förra kom för 3 år sedan), så det är ett högst levande OS för audiofiler.

Nu väntar vi bara på att det skall komma strömsnåla stora (128+ GB) SSD i 1.8" format till rimligt pris så att man kan byta ut hårddisken och få både mer plats och längre batteritid.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-10-31 13:23

Tck för svaren skall kolla upp nämda spelare :)

Användarvisningsbild
MangeRock

Inläggav MangeRock » 2008-11-04 20:45

Jag köpte en iaudio u5 med ett par sennheiser cx 400 till..jag är mycket nöjd. u5an är en ren musik mp3.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-11-04 20:52

iAudio D2 är riktigt bra trots videomöjligheterna ;-)

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-10 02:37

Monolith (stömstark och med Wolfson Sigma D/A omvandlare)
Iriver
Iaudio
Äpplet :D
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-11-10 12:21

silvervarg skrev:Jag har bara hittat en spelare som klarar detta, och det är iAudio X5
Den köpte jag efter mycket testande.

swirve

Inläggav swirve » 2008-11-10 13:44

Har också en Iaudio X5 med rockbox. Funkar klockrent och sen jag bytte batteriet har jag 12 timmars speltid i FLAC. Skulle bara vilja ha lite större hdd än de 30 gb som sitter i så skulle allt vara bra. (Finns 60 gb för runt 700 :- som man skulle kunna köpa o stoppa i)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-11-12 19:08

Är det bra ljud du är ute efter så bör du ivarjefall skippa iPod.. lyssnade på iPod Nano kopplad till en förstärkare, mp3 spelaren jag köpte för 49 kr spelar skiten ur den hur enkelt som helst... Även dom dyrare iPodsarna har jag läst ska ha ganska dåligt ljud.
Creative och iRiver kan man dock alltid lita på när det gäller ljudkvalitet

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-12 20:57

JB skrev:Är det bra ljud du är ute efter så bör du ivarjefall skippa iPod.. lyssnade på iPod Nano kopplad till en förstärkare, mp3 spelaren jag köpte för 49 kr spelar skiten ur den hur enkelt som helst... Även dom dyrare iPodsarna har jag läst ska ha ganska dåligt ljud.

jag är bara ute efer ljudkvalitet, var köpte du en spelare för 49kr?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-11-12 21:05

Britt-Gunnar skrev:
JB skrev:Är det bra ljud du är ute efter så bör du ivarjefall skippa iPod.. lyssnade på iPod Nano kopplad till en förstärkare, mp3 spelaren jag köpte för 49 kr spelar skiten ur den hur enkelt som helst... Även dom dyrare iPodsarna har jag läst ska ha ganska dåligt ljud.

jag är bara ute efer ljudkvalitet, var köpte du en spelare för 49kr?

på CDON medans dom hade någon kanpanj, men dom sålde den tydligen bara under kanpanjen

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2008-11-13 00:54

Jag håller nog med faktiskt det var lite av en besvikelse när jag
lyssnade på Ipod nano samt Iphone.

Platt ljudbild och basfattigt :cry:
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Återgå till Köpråd