Ringsignal mobil - vilken låt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Ringsignal mobil - vilken låt?

Inläggav TCM » 2008-11-08 17:55

Vet inte riktigt var jag ska placera den här tråden, men här är den.

Jag har en ny mobil som kan spela musik (det var länge sen jag bytte senast... ;)) och dom inbyggda ringsignalerna gillade jag inte alls. Jag började med att pröva Laura Palmer's Theme (från Twin Peaks). Den passade kanon tycker jag, men det blev för låg volym och jag missade flera samtal.

Nu tänkte jag ta er till hjälp - föreslå låtar som ni tycker skulle passa bra. Inte bara vilken bra låt som helst, utan den ska även passa bra som ringsignal. :)
When routine bites hard

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-11-08 17:58

Varför inte komprimera låten du vill ha så att den hörs bättre?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-08 18:05

Varför ska man ha en låt som ringsignal, det låter ju för j-gt! Spela något med begränsat tonomfång i stället, som dessutom inte låter kontinuerligt tills du hittar telefonen, alternativt att uppringaren tröttnar.

Tycker jag.
... tycker jag!

Per

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-11-08 18:25

Jag har en vanlig ringsignal. Classisk telefon som är ilsket ringande. Den hörs vill jag lova.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-08 18:32

Ringklockorna i början på den där Pink Floydlåten.... (hjälp mig nån så jag inte säger fel) :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-11-08 19:08

phloam skrev:Ringklockorna i början på den där Pink Floydlåten.... (hjälp mig nån så jag inte säger fel) :)

Time

Vh christer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-08 22:30

Länge körde jag med introt från en looptroop låt med samplade pingpong/pingis ljud i början funkade jättebra. Lagom diskret,förvirrande,unikt och vällåtande. Klippte det själv och tankade in, tror jag skall göra det igen. När det kom sms så var det pingu i telefonen. :)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-11-08 22:38

Falkis skrev:Varför inte komprimera låten du vill ha så att den hörs bättre?

Pratar vi "Loudness war"? Det kanske vore nåt :D

perstromgren skrev:Varför ska man ha en låt som ringsignal, det låter ju för j-gt! Spela något med begränsat tonomfång i stället, som dessutom inte låter kontinuerligt tills du hittar telefonen, alternativt att uppringaren tröttnar.

Tycker jag.

Jag måste erkänna att jag är mycket kluven när det gäller det här. Till stor del håller jag med dig. Jag har kollegor som brukar lämna telefonen på skrivbordet och den spelar och spelar och... Nån jävla trist, anonym låt. MEN jag tänkte chansa och höra vad Faktiskt föreslår :) Jag tänkte nog inte ha en hel låt utan kanske klippa ut ett lämpligt parti.

Nefilim skrev:Jag har en vanlig ringsignal. Classisk telefon som är ilsket ringande. Den hörs vill jag lova.

Jag gillade den när den kom, men det är för många som har den. Jag vill ha något eget, så jag hör att det är min telefon. :)

phloam skrev:Ringklockorna i början på den där Pink Floydlåten.... (hjälp mig nån så jag inte säger fel) :)

Tengil skrev:

Time

Vh christer

Ja kanske. Den skulle nog passa ganska bra Faktiskt.se. Här ska det klippas i morgon. :) Samtidigt är jag väl inte världens största PF-fan längre och jag vill ha något jag kan stå för (men jag ska testa)

Kom gärna med fler tips.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-11-08 22:45

Jag föredrar telefonsignaler med många toner som studsar runt friskt med stora intervall och där de olika tonerna har väldigt olika karaktär. Detta för att olika ljud hörs olika bra i olika bullermiljöer. Ogillar att missa samtal.

Koan dock tillägga att jag alltid har ett par sekunders tystnad i början på signalen med endast vibration på. Ogillar ringsignaler i största allmänhet och föredrar att slippa höra dem alls. Det är bara om jag missar att känna vibrationen som min helvetiska symfoni till ringsignal kickar in.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-11-08 22:46

Fjonkalicious skrev:Länge körde jag med introt från en looptroop låt med samplade pingpong/pingis ljud i början funkade jättebra. Lagom diskret,förvirrande,unikt och vällåtande. Klippte det själv och tankade in, tror jag skall göra det igen. När det kom sms så var det pingu i telefonen. :)

Looptroop? Det var inte Enrique? ;)

Lagom diskret,förvirrande,unikt och vällåtande

Det är väl nåt sånt jag är ute efter :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-11-08 22:53

Jag har ett 1s långt sinussvep som ringsignal. Det är perfekt. Det låter en gång, man hör det tydligt eftersom någon av frekvenserna alltid går igenom. Sen behöver det inte låta mer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-08 23:00

Som ringsignal ska man ha nåt som låter illa.
Det är bra om man överstyr också, låter ännu värre och helt omöjligt att missa.

Själv kör jag med en låt av Yello och jag har tryckt på en jävla massa kompressor på den så att den ska låta så starkt som möjligt från den fjantiga lilla mobiltelefonen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-09 00:25

Om du prompt ska ha en låt, ta en som du verkligen hatar, så att du inte står där med luren i handen som ett fån och ger f-n i att svara! Det är nog det nästa värsta jag vet!
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-11-09 00:29

Skona din omgivning genom att ha en ringsignal som är så diskret som möjligt, men som du ändå hör själv. Avstå därför från låtar och håll dig till en volym som inte överstyr den stackars lilla mikrohögtalaren som är inbyggd i din mobiltelefon.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-09 00:31

perstromgren skrev:Om du prompt ska ha en låt, ta en som du verkligen hatar, så att du inte står där med luren i handen som ett fån och ger f-n i att svara! Det är nog det nästa värsta jag vet!

Precis! Så har jag "Diggi Loo Diggi Lay" med Bröderna Herrays som väckningsignal. Jag har dessutom klippt sönder den så den börjar hacka i otakt efter typ 10 sekunder.
Dom tidgare väckningsignalerna var så trevliga så man kunde ju ligga kvar och snooza (med följden att jag somnade om). Med den här ***** signalen kan jag inte komma ur sängen fort nog! Man MÅSTE upp och stänga av och det snabbt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-11-09 11:47

TCM skrev:
Fjonkalicious skrev:Länge körde jag med introt från en looptroop låt med samplade pingpong/pingis ljud i början funkade jättebra. Lagom diskret,förvirrande,unikt och vällåtande. Klippte det själv och tankade in, tror jag skall göra det igen. När det kom sms så var det pingu i telefonen. :)

det är looptroop jag menar, INTE enrique :) sitter med mobil så jag har lite svårt att komma på titeln. Introt är iaf hästlängder mer intressant än den illasjungande spanjacken.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-11-09 12:21

Jag märker att det här väcker lite känslor - sorry Per & Pekka :). Jag kanske var lite otydlig i mitt inledande inlägg. Jag vill INTE ha en hel låt som spelar på i all oändlighet - det står jag inte ut med själv. Det som skulle kunna vara intressant är något i stil med det som phloam föreslår. Jag kanske ska testa Sventes förslag också. :D

EDIT: Det var alltså inte (Blod-)Sventes förslag utan SVANTES ;) :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2008-11-12 23:55

Eftersom jag är ungdum och har hypermodern telefon så måste jag såklart ha en ringsignal som matchar.

http://www.youtube.com/watch?v=ay3yw6Xa24Q
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Niklase

Inläggav Niklase » 2008-11-13 01:39

Fjonkalicious skrev:
TCM skrev:

det är looptroop jag menar, INTE enrique :) sitter med mobil så jag har lite svårt att komma på titeln. Introt är iaf hästlängder mer intressant än den illasjungande spanjacken.

Dm-87 heter väl pingisbiten, jag tror det är introt till Fort Europa eller nåt liknande.

Själv har jag Yello - Homage To The Mountain som standard ringsignal, en fanfar.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-11-13 20:35

"The Flashbulb - Chik Habit" från 0:32 och frammåt som ringsignal och jag lovar nästan att ni aldrig missar några samtal :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2008-11-13 21:55

Spela in nå't ljud! Jag har spelat in en glaskula som studsar mot ett bord. Diskret, unikt och jobbrelaterat.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2008-11-14 07:32

jag kör alltid vibrator å har telefonen i fickan....ljud är extremt jobbigt tycker jag

Återgå till Musikstugan