Först och främst tack för alla synpunkter och tips!
Jag bor i Uppsala så cr8 eller cr80 , heter det så? Känns inte helt omöjligt, jag har bestämt mig för ett par piP hur som helst, bestämt och bestämt, borde lyssna på dem, men jag tror inte att jag har kunskap nog att välja bort dem

Att bygga själv, har inga problem med lödningen, men konstruktionen, där är jag tyvärr nollställd.
Bakgrunden är att jag spelar all musik från datorn. Kör nu y-kabel och splittar RCA-utgången till både mina nuvarande frontar och subwoofern, det är svårt att få det att låta bra, då det blir dubbel bas så att säga. Märk väl att jag även använder detta för film, därav subwoofern. Allra bäst vore en receiver. Då jag kan bygga ut till 5.1, men en receiver i vettig prisklass med stöd för HD-formaten och med preout, verkar vara en omöjlighet. Vet att många med mig är intresserad av detta. Att jag överväger 2.1 beror just på att de receiver jag är intresserad av är dyra.Vad tror ni om Denon 2808 för knappt 8000? Kan troligtvis pruta ner till 7000-7500, är ett demoex tyvärr.
Subwoofern har ett fast filter 12dB/Oct vid 120Hz och ett justerbart 40-120hz 12dB/Oct. Skulle gärna kombinera med ett separat eller inbyggt i receiver. Vill dela vid 80Hz, som det är nu delar jag vid drygt 40hz för att få lite extra tryck, mina golvare går bara till 45 Hz -3dB. EQar mig till ett balanserat ljud. med bra positionering låter detta mot förmodan riktigt bra!
Till detta hör att jag inte kan ser HD-film från datorn, har ingen sådan läsare och HD-ljudformaten går ej via s/pdif bara via HDMI. Kommer dock inte köpa receiver utan avkodning för HD-formaten, vill vara klar på den punkten.
Varför bygger ni egna filter eller köper cr8? Är det pågrund av att de Subwoofer ni använder är passiva och utan inbyggt filter? Jag tror att i mitt fall vid eftertanke att cr8 blir overkill. Denon 2808 har -24 dB/oct. LP / -12 dB/oct HP, vid 40 / 60 / 80 / 100 / 120 /150 /200 / 250 Hz, ska jag i sådana fall kombinera med subwooferns inbyggda ställt på 80Hz? Eller koppla från det?
@Nattlorden: Jag tror ej på den lösningen, vill undvika hanteringen av skivor.
@Tvett: Intressant! Låter som en kul kurs, är det ett val du gjort, eller läser alla det? Trodde inte ni läste elektronik i någon större omfattning. Själv läser jag Civilingenjör i Bioteknik vid Uppsala Universitet, har 5 långa år framför mig, sen blir det till att bota HIV

skämt åsido.