Moderator: Redaktörer
Walter skrev:Klassisk musik är sådan noterad musik som arbetar inom de samhälleligt accepterade gränserna och hyllas också av dem som inte förstår sig på musik men vill framstå som förmer (eftersom de sett att kännarna hänvisar till den). Konstmusik är sådan noterad musik som töjer de samhälleligt accepterade gränserna och emellanåt hyllas av dem som intresserar sig för musikalisk utveckling.
Improvisationsmusik och traderade musikformer är oftast mindre avancerade formmässigt än både den klassiska musiken och konstmusiken.
perstromgren skrev:Behöver men etiketter, då? Jo, jag anser att det ibland kan vara praktiskt, i dagligt tal.
- Vad gillar du för sorts musik?
- Jag gillar jazz, lite pop och ...
Ja, vad heter det nu? Hemma i skivhyllan har jag fyra avdelningar, t.ex.: jazz, pop, orkester- och kammarmusik. De två senare avdelningarna brukar jag kalla konstmusik och innehåller typiska exempel av västerländsk musik från 1800- ochh 1900-talet.
i skrev:Orkester och kammarmusik skulle jag kalla "klassisk musik", såvida inte det är avvikande som typ "atonal musik" eller "någon annan term".
perstromgren skrev:Behöver men etiketter, då? Jo, jag anser att det ibland kan vara praktiskt, i dagligt tal.
shifts skrev:perstromgren skrev:Behöver men etiketter, då? Jo, jag anser att det ibland kan vara praktiskt, i dagligt tal.
Det är fortfarande alldeles för begränsande kan jag tycka.
perstromgren skrev:Men visst finns det väl användningsområden? Om du går till en "jazzklubb" eller en "rockklubb" så har du en viss känsla av vad du kommer att höra, väl?
shifts skrev:perstromgren skrev:Men visst finns det väl användningsområden? Om du går till en "jazzklubb" eller en "rockklubb" så har du en viss känsla av vad du kommer att höra, väl?
Jaja, självfallet, klart där finns användningsområden. Men jag tycker
fortfarande att det är ett väldigt svårt diskussionsämne, även med
genrebenämningar
perstromgren skrev:i skrev:Orkester och kammarmusik skulle jag kalla "klassisk musik", såvida inte det är avvikande som typ "atonal musik" eller "någon annan term".
Jo, man kan givetvis göra så, men jag uppfödd med att skilja på den klassiska eran och andra eror i musikhistorien, men jag hör er. Jag kanske ska lägga ned den styvnackade inställningen och börja kalla musiken för klassisk, jag också. Det bär mig emot att kalla Cage och Reich för klassiska, men jag kan ändra mig...
shifts skrev:när slutar musik vara musik?
mapem skrev:Klassisk musik: Musik (se def. ovan) som är avsedd att framföras med sådana akustiska instrument som vanligen återfinns i konserthus och är skriven i europeisk tradition.
Konstmusik: Musik som skapas och exekveras med konstnärliga ambitioner, inom alla genrer. Ett mycket vitt begrepp således.
shifts skrev:Där håller jag inte med dig alls Max. Jag tycker det räcker med att någon har
tänkt på det som musik för att det ska få klassificeras som sådan. Var vill du
annars dra gränsen, när slutar musik vara musik?
FalloutBoy skrev:Max_Headroom skrev:Jag vet inte hur Arvo Pärt eller Steve Reich musik låter.
Reich:
http://www.youtube.com/watch?v=jiV9f1_PFHE&fmt=18
Pärt:
http://www.youtube.com/watch?v=XX7MNMSNUQE&fmt=18
mapem skrev:L
Musik: Ljud (se def. ovan) som är organiserat efter vissa principer med syfte att vara intressant att lyssna på eller dansa till eller underlätta arbete eller göra det lättare att komma ihåg en text som framförs muntligt eller skapa en speciell sinnesstämning.
.
Britt-Gunnar skrev:mapem skrev:L
Musik: Ljud (se def. ovan) som är organiserat efter vissa principer med syfte att vara intressant att lyssna på eller dansa till eller underlätta arbete eller göra det lättare att komma ihåg en text som framförs muntligt eller skapa en speciell sinnesstämning.
.
fast handlar det inte om hur lyssnaren uppfattar det och att definitionen inte är knuten till källan utan till lyssnaren, äldre generationer brukar ju tycka att yngre lyssnar på o-ljud
perstromgren skrev:
Usch, va' besvärlig du är!
Jag betraktar inte jazz som "konstmusik", även om den musiken mycket ofta har höga konstnärliga ambitioner.
Använde du själv uttrycket i dagligt tal?
jockewe skrev:Hej, hej...
Usch vad det är jobbigt att vara musiker här inne ibland.
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 19 gäster