klassisk musik eller konstmusik?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-11-19 10:00

Intressant inlägg, Walter! Välkommen :) Förresten intressant info på din hemsida, ska kolla mer där..! Lyft gärna fram den på lämpligt sätt :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-19 10:59

Walter skrev:Klassisk musik är sådan noterad musik som arbetar inom de samhälleligt accepterade gränserna och hyllas också av dem som inte förstår sig på musik men vill framstå som förmer (eftersom de sett att kännarna hänvisar till den). Konstmusik är sådan noterad musik som töjer de samhälleligt accepterade gränserna och emellanåt hyllas av dem som intresserar sig för musikalisk utveckling.
Improvisationsmusik och traderade musikformer är oftast mindre avancerade formmässigt än både den klassiska musiken och konstmusiken.

Hej och välkommen!

Du skriver på din webbplats "mest om konstmusik" och översätter det till "mostly about classical and contemporary music". Det indikerar att du tycker att konstmusik inkluderar både musik från den klassiska eran (vilket väl måste anses arbeta inom de "samhälleligt accepterade gränserna") och modern musik., vilket står i strid med vad du skriver ovan. Jag får inte ihop detta, vill du utveckla?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-19 11:01

Här hade jag skrivit ett långt långt inägg men det besparas er tack vare att min router är så opålitlig och svek i sändingsögonblicket. Jag orkar inte skriva om det men i korthet gick det ut på att begreppet konstmusik är löjligt eftersom det exkluderar musik i andra traditioner och per definition förutsätter att all muisk i traditionen har hög konstnärlig nivå, vilket givetvis är nys.

Begreppet klassisk är bättre, men det funkar inte för den musik som idag skrivs inom traditionen. Klassisk kan den ju inte bli förrän efter ett tag, rimligen. Men det gör kanske inte så mycket, dagens "klassiska" kompositörer fuskar vid sidan av med rock och jazz och element från dessa genrer är mycket vanliga i den nyskrivna konservatoriemusiken. Så behovet av gränser mellan genrer har nog minskat.

Och sanna musikälskare har inga behov av att etikettera musiken, de hör nog vad de gillar och vad som är bra och dåligt, inom alla genrer. Det är bara de som är osäkra om vad de egentligen gillar och om vad omärlden ska tycka om deras smak som behöver etiketterna.

Slutsatsen för min del är att begreppet klassisk ändå är okej, man begriper att det är musik inom europeisk tradition avsedd att framföras med de instrument som brukar finnas i konserthus och liknande.

Konstmusik som term bör man reservera för musik som är skriven och exekverad med konstnärliga ambitioner, så det blir väl nästan all musik då. Eller? Kanske inte hissmusik, kanske inte jinglar, kanske inte viss dansmusik, när musiken inom dessa genrer är skriven helt utan sådana ambitioner i alla fall. Men men... kanske finns en lite konstnärlig ådra även där....

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-19 11:16

Vilket inlägg mapem! :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-19 11:32

Behöver men etiketter, då? Jo, jag anser att det ibland kan vara praktiskt, i dagligt tal.

- Vad gillar du för sorts musik?
- Jag gillar jazz, lite pop och ...

Ja, vad heter det nu? Hemma i skivhyllan har jag fyra avdelningar, t.ex.: jazz, pop, orkester- och kammarmusik. De två senare avdelningarna brukar jag kalla konstmusik och innehåller typiska exempel av västerländsk musik från 1800- ochh 1900-talet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-19 11:38

perstromgren skrev:Behöver men etiketter, då? Jo, jag anser att det ibland kan vara praktiskt, i dagligt tal.

- Vad gillar du för sorts musik?
- Jag gillar jazz, lite pop och ...

Ja, vad heter det nu? Hemma i skivhyllan har jag fyra avdelningar, t.ex.: jazz, pop, orkester- och kammarmusik. De två senare avdelningarna brukar jag kalla konstmusik och innehåller typiska exempel av västerländsk musik från 1800- ochh 1900-talet.

Orkester och kammarmusik skulle jag kalla "klassisk musik", såvida inte det är avvikande som typ "atonal musik" eller "någon annan term".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-19 11:49

i skrev:Orkester och kammarmusik skulle jag kalla "klassisk musik", såvida inte det är avvikande som typ "atonal musik" eller "någon annan term".

Jo, man kan givetvis göra så, men jag uppfödd med att skilja på den klassiska eran och andra eror i musikhistorien, men jag hör er. Jag kanske ska lägga ned den styvnackade inställningen och börja kalla musiken för klassisk, jag också. Det bär mig emot att kalla Cage och Reich för klassiska, men jag kan ändra mig...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-19 11:50

perstromgren skrev:Behöver men etiketter, då? Jo, jag anser att det ibland kan vara praktiskt, i dagligt tal.

Det är fortfarande alldeles för begränsande kan jag tycka. När man nämner
en genre/artist för någon börjar den andra personen snabbt dra slutsatser
kring vad som står i min hylla. Har aldrig varit med om att någon någonsin
dragit en ens i närheten av korrekt slutsats. Folk vill kategorisera och placera
i enkla fack, men enkelt är det väldigt sällan. I alla fall inte om det är
musikintresserade det handlar om.

Musik är ett knöligt diskussionsämne :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-19 11:52

shifts skrev:

Det är fortfarande alldeles för begränsande kan jag tycka.

Men visst finns det väl användningsområden? Om du går till en "jazzklubb" eller en "rockklubb" så har du en viss känsla av vad du kommer att höra, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-19 11:56

perstromgren skrev:Men visst finns det väl användningsområden? Om du går till en "jazzklubb" eller en "rockklubb" så har du en viss känsla av vad du kommer att höra, väl?

Jaja, självfallet, klart där finns användningsområden. Men jag tycker
fortfarande att det är ett väldigt svårt diskussionsämne, även med
genrebenämningar :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-19 11:58

shifts skrev:
perstromgren skrev:Men visst finns det väl användningsområden? Om du går till en "jazzklubb" eller en "rockklubb" så har du en viss känsla av vad du kommer att höra, väl?

Jaja, självfallet, klart där finns användningsområden. Men jag tycker
fortfarande att det är ett väldigt svårt diskussionsämne, även med
genrebenämningar :)

Japp, och då blir det kul, ju! Tack för mothugg! :twisted:

:D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-19 13:30

perstromgren skrev:
i skrev:Orkester och kammarmusik skulle jag kalla "klassisk musik", såvida inte det är avvikande som typ "atonal musik" eller "någon annan term".

Jo, man kan givetvis göra så, men jag uppfödd med att skilja på den klassiska eran och andra eror i musikhistorien, men jag hör er. Jag kanske ska lägga ned den styvnackade inställningen och börja kalla musiken för klassisk, jag också. Det bär mig emot att kalla Cage och Reich för klassiska, men jag kan ändra mig...

Nu är jag inte säker på hur Cage:s musik låter/är uppbyggd men avviker den mycket från den klassiska traditionen så är det väl rimligt att ge den typen av musik en egen term ?
(Man skiljer ju på Jazz, Rock, House, Techno etc...)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-19 17:18

Max H sticker ut dubbelhakan och hävdar att konstmusik bara en omskrivning av konstig muisk. Hitils har väl trådan handlat om musik(?) som framförs av orkester eller motsvarande, efter partitur. OK, vad säger ni om en sådan musik form som noise då? Kan ju vara lika atonalt och "sökande" det också.

Frågan är vad som är musik och vem har rätt att avgöra det. Jag hävdar att det inte är självklart.
Sigge Sigge: "Det måste vara någon struktur för att det ska vara musik!"
Karl Pedal: "Varför då?"
Max H: "Om det låter som musik så är det musik. Annars är det bara ljud. Inte konstmusik heller. Så vid närmare eftertanke så nog mycket av det som allmänt kallas konstmusik inte är musik, utan ljud, och bör därför benämnas som just ljud. Möjligen konstiga ljud."
Sigge Sigge: Oj, vilken bra formulering!
Karl Pedal: Ja, men hur var det med stavningen?

Vad säger ni om t.ex. Bjørn Torske? Är det konstmusik eller techno? Varför är det det ena och inte det andra? Huh?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-19 18:08

Den märkligaste konsert jag varit på var ett verk för 100 elgitarrer som framfördes live på plazan framför WTC i NY i juni 2001 (ja det var tre månader före ni vet vad som hände). Kompositören Glenn Branca, utbildad på konservatorium som sig bör, dirigerade tillsammans med fem meddirigenter, utplacerade bland alla gitarrerna.

Det var ett öronbedövande väsen men inne i dånet nånstans hörde man en liten melodi och lite harmoniska skiftningar som arbetade sig framåt enligt minimalistiskt koncept.

Var det konst? Definitivt, de konstnärliga ambitionerna var höga i alla fall.

Var det konstigt? Det kan man säkert tycka. Men musiken var melodiskt och rytmiskt ganska enkel även om harmoniken delvis var komplicerad i massiva kluster.

Med traditionell klassisk vokabulär: Ett minimalistiskt stycke i Adams och Nymans anda.

Med rockvokabulär: En massiv death metal-låt

Var det klassiskt? Det kanske blir, vem vet. I alla fall är kompositören klassiskt skolad på konservatorium. Men det framfördes ju inte på klassiska konsrethusinstrument, utan klassiska rockinstrument, nämligen elguror.

Var det vackert? En smaksak, men jag tyckte det var en häftig upplevelse och i någon mening vackert också.

I alla fall tycker jag det är ett bra exempel på gränsöverskridandet i modern musik.

Detta stycke, Glenn Brancas 13:e symfoni, framförs också då och då i de vanliga konserthusen. Så då ere vel klassisk europeisk konstmusik dårå.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-19 20:42

Där håller jag inte med dig alls Max. Jag tycker det räcker med att någon har
tänkt på det som musik för att det ska få klassificeras som sådan. Var vill du
annars dra gränsen, när slutar musik vara musik?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-19 23:54

shifts skrev:när slutar musik vara musik?

det är ju också väldigt intresant, är tex Phil Niblock musik eller bara ljud?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-20 10:26

Ljud: Fysiskt fenomen som kan detekteras med öron eller mikrofoner.

Musik: Ljud (se def. ovan) som är organiserat efter vissa principer med syfte att vara intressant att lyssna på eller dansa till eller underlätta arbete eller göra det lättare att komma ihåg en text som framförs muntligt eller skapa en speciell sinnesstämning.

Klassisk musik: Musik (se def. ovan) som är avsedd att framföras med sådana akustiska instrument som vanligen återfinns i konserthus och är skriven i europeisk tradition.

Konstmusik: Musik som skapas och exekveras med konstnärliga ambitioner, inom alla genrer. Ett mycket vitt begrepp således.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-20 10:43

mapem skrev:Klassisk musik: Musik (se def. ovan) som är avsedd att framföras med sådana akustiska instrument som vanligen återfinns i konserthus och är skriven i europeisk tradition.

Konstmusik: Musik som skapas och exekveras med konstnärliga ambitioner, inom alla genrer. Ett mycket vitt begrepp således.

Usch, va' besvärlig du är! :)

Jag betraktar inte jazz som "konstmusik", även om den musiken mycket ofta har höga konstnärliga ambitioner.

Använde du själv uttrycket i dagligt tal?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-20 11:45

shifts skrev:Där håller jag inte med dig alls Max. Jag tycker det räcker med att någon har
tänkt på det som musik för att det ska få klassificeras som sådan. Var vill du
annars dra gränsen, när slutar musik vara musik?

Jag menar att någon fastgräns för vad som är musik och inte, inte kan fastställas. Gränsen är flytande.
Jag menar vidare att någon kosntmusik inte finns. Det är ett ord uppfunnet av kultursnobbar för att få vissa ljudutstryck (och dom som lyssnar på det) att framstå som finare och märkvärdigare än vad det egentlgien är. Ett utryck för snobberi, helt enkelt.
Läses på Lidingömål:
- Det här oljudet är konstmusik förstår du. Det är ingenting som vanligt enkelt folk som du begriper. Gå och lyssna på Bröderna Herrays du så länge...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-20 14:00

Aah, men nu håller jag med dig i så fall! Missförstod ditt inlägg totalt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-11-20 14:02

Britt-Gunnar skrev:
shifts skrev:när slutar musik vara musik?

det är ju också väldigt intresant, är tex Phil Niblock musik eller bara ljud?

Musik definitivt och underbar sådan :D
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-11-20 15:13

För samtida musik som skrivs för orkester, traditionella instrument eller klassiskt skolade sångare används ibland den paradoxala termen modern klassisk musik. En annan benämning är modern konstmusik (men denna kan även inbegripa till exempel elektroakustisk musik). Ytterligare ett vanligt men föga upplysande begrepp är nutida musik, vilket även kan associera till populärmusik.

Stycket ovan är saxat till wiki artikeln som det refererades till tidigare i tråden. Här introduceras begreppet modern konstmusik som förmodligen Arvo Pärt skulle inordnas under. Även elektroniska verk och samtida tonsättare som skriver musik som låter som Bach skulle hamna i denna kategori. Ytterst otillfredsställande nomenklatur tycker jag.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-11-20 16:39

FalloutBoy skrev:
Max_Headroom skrev:Jag vet inte hur Arvo Pärt eller Steve Reich musik låter.

Reich:
http://www.youtube.com/watch?v=jiV9f1_PFHE&fmt=18

Pärt:
http://www.youtube.com/watch?v=XX7MNMSNUQE&fmt=18

OK, nu har jag provlyssnat dom här.
Reich: Modern musik, helt enkelt. Omöjlig för mig att sätta någon ettikett på. Verkar enormt svårspelat, inget för nybörjare skulle jag tro.

Pärt:
Klassisk mussik, om än kanske nyskriven. Inga konstigheter, men ojämt stycke. Bra mitt på, men jag gillade inte början och slutet.

Användarvisningsbild
L4

Inläggav L4 » 2008-11-20 22:44

Fylkingen fyller 75 år och firar det nu med en veckolång festival. Det lär bli massor av konstmusik!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-11-20 23:14

mapem skrev:L
Musik: Ljud (se def. ovan) som är organiserat efter vissa principer med syfte att vara intressant att lyssna på eller dansa till eller underlätta arbete eller göra det lättare att komma ihåg en text som framförs muntligt eller skapa en speciell sinnesstämning.
.

fast handlar det inte om hur lyssnaren uppfattar det och att definitionen inte är knuten till källan utan till lyssnaren, äldre generationer brukar ju tycka att yngre lyssnar på o-ljud

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-21 09:04

Britt-Gunnar skrev:
mapem skrev:L
.

fast handlar det inte om hur lyssnaren uppfattar det och att definitionen inte är knuten till källan utan till lyssnaren, äldre generationer brukar ju tycka att yngre lyssnar på o-ljud

Just för att undvika detta att en del anser att viss musik är oljud tror jag man ska utgå ifrån källan. Ett tankeväckande exempel är den death-metal-älskande unge britt som störde grannarna och som straff blev ålagd att lyssna på Mozart. Det var det värsta oljud han hade hört, han stod ut i en kvart.

perstromgren skrev:
Usch, va' besvärlig du är!

Jag betraktar inte jazz som "konstmusik", även om den musiken mycket ofta har höga konstnärliga ambitioner.

Använde du själv uttrycket i dagligt tal?

Nej aldrig, jag gillar inte begreppet konstmusik eftersom det är exkluderande, och det förutsätts att bara "klassisk" musik kan betraktas som konst, och det motsätter jag mig med skärpa.

Obs jag älskar "klassisk" musik, även modern sådan, samt jazz, rock och så vidare, om det är bra musik.

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-11-21 14:53

För attt förstå skillnaden kan man göra en analogi: Och jämföra skillnaden mellan Klassisk musik och klassiker.
Till Klasssiksk musik hör som ex Mozart och Bach emedan klasiker kan vara Fosters - My darling Clementine och bellmans visor samt även den besta av dagens popmusik.
Men sätta likhetstecken mellan klassiker och klassisk musik vil jag inte gjöra.
Inte heller mellan Konstmusik och Klassisk musik.
Den bästa konstmusiken får med tiden epitetet Klassisk musik.
Det betyder inte nödvändigtvis att dagens konstmusik uppskattas om 100 år.

Hur många av er har en Xenackis skiva hemma trots ett POlarpris finns han inte i Penguin guiden.

Jag har det inte och kommer heller aldrig köpa någon för den delen.
Jag förstår inte på den.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-11-25 00:34

Hej, hej...
Usch vad det är jobbigt att vara musiker här inne ibland.

Nu är det dags för ett litet citat från en elak fiollärare;

Det är inget att vara stolt över att man inte förstår att uppskatta musik (läs en sorts musik), förlusten är bara din egen.

För vissa här inne handlar det om ....musik och för mig handlar det om .....musik - lika illa allihop alltså, ingen gillar allt, jag lovar.

Definitionerna då?
Ni gillar inte att läkare pratar latin eller? (på cityakuten i stockholm fick jag höra av en LÄKARE att Bracchialis muskeln sitter på låret) Men musik skall klassificeras för att alla skall förstå utan att man använder ett enda branschspecifikt ord... Go figure.

Ursäkta, hovmästaren, är det här ox- eller fläskfilé?

"Om herrn inte känner skillnad på smaken gör det väl detsamma."
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2008-11-25 11:41

jockewe skrev:Hej, hej...
Usch vad det är jobbigt att vara musiker här inne ibland.

Och värre blir det om du får dumma frågor från oinitierat folk, kan jag tänka mig! :D

Pratar nu musiker emellan någonsin i termer av genrer? Eller är det bara referenser till verk reps tonsättare?

Sign, "Nyfiken"
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-11-25 12:41

jockewe, man kan (eller har kunnat, är du kvar?) ju se och höra dig framföra "västeuropeisk konstmusik" i konserthuset tillsammans med andra i violinstämman. Är det den beteckningen du anser vara branschspecifik? Som jag har så svårt för. Men jag har ingen bättre.

Just nu lyssnar jag på Albeniz "Suite Espanola", ett bra exempel på hur folklig musik kommer in i "konstmusiken".

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan