"Strömförande" försteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vivace

"Strömförande" försteg?

Inläggav Vivace » 2008-11-20 09:55

Jag får en stickande känsla då jag vidrör phonokontakterna på mitt försteg. Detta gäller även då försteget kopplas in enskilt, dvs utan att vara kopplat till några andra apparater, dessutom sker detta i ett ojordat eluttag då det tyvärr inte finns några jordade eluttag i lägenheten.

Om jag har mätt rätt med multimetern ligger det och växlar i närheten av 0,2V mellan försteget och jordpunkten*.

*Min högst temporära jordpunkt är i detta fall det vattenburna elementet i lägenheten.

Är det normalt att försteget ger "denna stickande känsla" vid beröring eller är det någon som kan drista sig till en klok gissning vari felet ligger?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-20 12:20

Låter som du borde ha en gnuttans mer än 0.2V om du känner det.

Det är vanligt med många tiotals volt mellan en ojordad apparats chassi och husets jord, och ja, det kan kännas.

/Peter

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2008-11-20 13:30

Jag har samma problem med en lös HDMI kontakt som i den andra ändan är ansluten till en tv. Nuddar man den lösa kontakten så sticker det till rejält.
Mvh
Patrik Berglund

Vivace

Inläggav Vivace » 2008-11-20 13:49

Mäter jag rätt om jag ställer denna multimeter på 20 DCV och den sedan visar +- 0,2. Mätningen är med andra ord inte konstant.

Går det att dra några slutsatser av att mäta strömstyrkan också?

Bild

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-20 13:57

Ställ din multimeter på 220V AC.

Strömstyrkan är ointressant och minimal.. om du inte har generalkortis såklart. Trots att man har säg.. 80V mellan chassi och jord så går det obetydliga strömmar om du kopplar en ledare eller ett motstånd mellan chassi och husets jord.

/Peter

Vivace

Inläggav Vivace » 2008-11-20 13:59

Piotr skrev:Ställ din multimeter på 220V AC.

Strömstyrkan är ointressant och minimal.. om du inte har generalkortis såklart. Trots att man har säg.. 80V mellan chassi och jord så går det obetydliga strömmar om du kopplar en ledare eller ett motstånd mellan chassi och husets jord.

/Peter

Tack Piotr!

Jag ska testa det, återkommer senare med resultatet.

/Vivace

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-20 14:04

Gör det. Jag har mätt upp (om jag minns rätt) från 40VAC till 120VAC mellan ojordat apparatchassi och husets jord.

Husets jord, heter det så? Låter ung. som husets vin! :)

/Peter

Vivace

Inläggav Vivace » 2008-11-20 15:44

Såvida jag inte mäter fel så uppvisar kopplingen apparatjord - vattenelement bara en kort spik på strax över 10 VAC för att sedan klinga av och gå ner till 0 VAC. :roll:

Jag undrar om min multimeter kan vara trasig eftersom vattenelementet och kabel-tv uttaget har samma jord..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-11-20 22:08

Om du inte gjort det förut, så kan du prova med att vända stickproppen i vägguttaget.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-11-20 23:30

Eller att koppla allt till samma uttag. Du kan ha vissa apparater på en annan fas och få sådana här problem.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-11-20 23:50

Piotr skrev:Det är vanligt med många tiotals volt mellan en ojordad apparats chassi och husets jord, och ja, det kan kännas.
/Peter

Detta känner jag igen! Apparaterna har då varit kopplade i samma uttag.
Ett exempel är en bekants denonförstärkare där om man drar fingret på aluminiumfrontplåten känner man att det är en spänning där. Man får ingen stöt, men det känns "elektriskt"

I en förstärkares nätdel sitter det ju en transformator som spänningsmatar nätdelen, som i sin tur matar förstärkarkretsen.
Brukar man inte jorda chassit i transformatorns mittuttag, eller om den har dubbla sekundärer i nätdelens jordpunkt?

I min värld är det därför konstigt att man kan känna något i chassit eftersom att all spänningsmatning går via en transformator.
En transformator skiljer ju galvaniskt ifrån nätspänningen och vi borde ju vara isolerade eller?

Jag har läst någonstans om några kondensatorer som kan ha med saken att göra...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-11-21 00:28

ollebolle skrev:
Piotr skrev:Det är vanligt med många tiotals volt mellan en ojordad apparats chassi och husets jord, och ja, det kan kännas.
/Peter

Detta känner jag igen! Apparaterna har då varit kopplade i samma uttag.
Ett exempel är en bekants denonförstärkare där om man drar fingret på aluminiumfrontplåten känner man att det är en spänning där. Man får ingen stöt, men det känns "elektriskt"

Jo det där brukar man känna på de flesta ojordade apparater. Det försvinner helt om man jordar.

Jag och tjejen för länge länge sedan var roade av att stå utanför vattensängen och ta på den andres hud när den andre satt (okejdå, låg) i sängen. Om värmaren under vattenblåsan var inkopplad så upplevde man samma fenomen som vi diskuterar här. :)

I en förstärkares nätdel sitter det ju en transformator som spänningsmatar nätdelen, som i sin tur matar förstärkarkretsen.
Brukar man inte jorda chassit i transformatorns mittuttag, eller om den har dubbla sekundärer i nätdelens jordpunkt?

Har inget bra svar på hur det kan tänkas påverka fenomenet.

Men..

I min värld är det därför konstigt att man kan känna något i chassit eftersom att all spänningsmatning går via en transformator.
En transformator skiljer ju galvaniskt ifrån nätspänningen och vi borde ju vara isolerade eller?

Jag har läst någonstans om några kondensatorer som kan ha med saken att göra...

Elektrisk energi kan ju överföras kapacitivt och induktivt via luften förutom galvaniskt.

Det man känner i ett chassi är väl normalt kapacitiv koppling från trafon skulle jag tro.

/Peter

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-11-21 00:37

Jaha, det kan alltså vara transformatorn som ger upphov till denna spänning.
Kul att veta hur det ligger till :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-11-21 07:41

Nätfiltret kan göra detta fenomen då det ofta finns kondingar från fas och nolla till jord. Om jorden inte är ansluten så hamnar halva nätspänningen på chassiet. Spänningen låter sig dock lätt belastas.......
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Vivace

Inläggav Vivace » 2008-11-21 14:39

Laila skrev:Om du inte gjort det förut, så kan du prova med att vända stickproppen i vägguttaget.

Jag vände på stickpropen vid väggen och den stickande känslan ökade kraftigt, så det hjälpte tyvärr inte.

Om jag vidrör chassit på försteget och sedan "jordar mig själv" genom att ta i elementet känns ingenting utan det är först vid beröring av phonokontakterna / signaljorden som fenomenet uppstår.

Detta kanske är normalt? Kan någon vänlig själ pröva detta i sin egen annläggning?

/Vivace

Vivace

Inläggav Vivace » 2008-11-21 14:59

Harryup skrev:Eller att koppla allt till samma uttag. Du kan ha vissa apparater på en annan fas och få sådana här problem.

mvh/Harry

Jag har provat att koppla alla uttag i samma grendosa, både jordade och ojordade* exemplar men det hjälper inte. Huset som jag bor i byggdes på 20-talet och saknar jord. Kan det vara så att försteget är konstruerat för att vara jordat och eftersom det inte får någon jord uppstår detta problem?

*Slutstegen var ihopkopplade i grenuttaget och bildade då en egen jordslinga.

/Vivace
Senast redigerad av Vivace 2008-11-22 09:45, redigerad totalt 1 gång.

Vivace

Inläggav Vivace » 2008-11-21 15:02

Försteget uppvisar samma fenomen när det är den enda apparaten som är ikopplad (i ett ojordat uttag) som när de övriga apparaterna också är ikopplade (även de i ojordade uttag).

Phonokontakterna / signaljorden är strömförande ÄVEN när försteget är avslaget och ikopplad i väggutaget. Avslaget = ej enbart i standby utan avslaget med ströbrytaren.

Ska det verkligen vara så här?

/Vivace
Senast redigerad av Vivace 2008-11-21 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-11-21 15:34

Förutsatt att ditt försteg har ett nätfilter inbyggt så blir det så, koppla nu in alles och njut av musiken istället. :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2008-11-21 19:56

Ja, det är helt normalt att ojordade apparater läcker lite ström i chassit. Kittlar lite eller känns sträva.

Vissa läcker lite mer än andra. Jag har en DVD spelare som det inte bara känns lite på, utan det gör mer ont i kroppen där strömmen går. Har bara fått strömmen genom handen (mellan fingrar), vill inte prova på att få den strömmen genom kroppen (typ mellan händerna).

//Michael

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-11-21 21:33

I min lägenhet finns bara ojordade uttag, därför är min dator ojordad...
Jag har ett vattenburet element som jag har skrapat bort lite färg på ett ställe så att jag har en jord. Kan vara bra ibland när man mäter saker...

För något år sedan gjorde jag en liten upprensning bland sladdarna bakom datorn. Jag höll handen på elementet där jag skrapat bort färg och skulle resa mig upp. Det dumma var att jag råkade komma åt baksidan av datorn med bakhuvudet.

Detta resulterade att jag fick en stöt, genom huvudet alltså :o. Jag upplevde det hela som en ljusblixt :lol: Under en bråkdel av en sekund så blev det helt sjukt ljust! Jag har aldrig varit med om något så ljust förut, och kommer nog inte göra det heller :)
Stöten kan ju ha påverkat syncentrat lite :)

Jag gjorde en liten mätning sedan och det visade sig att det låg 110V i datorns chassi 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-21 21:42

ollebolle skrev:I min lägenhet finns bara ojordade uttag, därför är min dator ojordad...
Jag har ett vattenburet element som jag har skrapat bort lite färg på ett ställe så att jag har en jord. Kan vara bra ibland när man mäter saker...

För något år sedan gjorde jag en liten upprensning bland sladdarna bakom datorn. Jag höll handen på elementet där jag skrapat bort färg och skulle resa mig upp. Det dumma var att jag råkade komma åt baksidan av datorn med bakhuvudet.

Detta resulterade att jag fick en stöt, genom huvudet alltså :o. Jag upplevde det hela som en ljusblixt :lol: Under en bråkdel av en sekund så blev det helt sjukt ljust! Jag har aldrig varit med om något så ljust förut, och kommer nog inte göra det heller :)
Stöten kan ju ha påverkat syncentrat lite :)

Jag gjorde en liten mätning sedan och det visade sig att det låg 110V i datorns chassi 8)

Japp. Har en stålsänggavel bredvid datorn. Gaveln är i sin tur pressad mot ett vattenelement. Ibland kommer jag åt datorn och sänggaveln samtidigt... 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2008-11-21 22:02

Härligt när man ska gå upp! Börja dagen med en ordentlig stöt :lol:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-11-22 01:07

ollebolle skrev:Härligt när man ska gå upp! Börja dagen med en ordentlig stöt :lol:

Ja, speciellt när man är en gammal sådan... :D
Mundus Vult Decipi

Vivace

Inläggav Vivace » 2008-11-22 09:42

Jag har nu kopplat upp allt med ojordade grenuttag* så att den enda jordförbindelse mellan apparaterna är signaljorden i phonokablarna.

*jag köpte ett till ojordat grenuttag

Nu verkar allt fungera och jag kan slappna av och njuta av musiken igen! :D

Tack för all hjälp och jag önskar er alla en trevlig helg!

/EMM

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2008-11-22 18:19

Fenomenet kan man uppleva om man drar med fingret över en plastisolerad kabel. Trots att plasten isolerar känns kabeln lite strävare om det går ström genom kabeln.

Får man jorda en apparat till värmeelementet? Har hört att hela vattensystemet skulle upplösas av den galvaniska spänningen som kryper genom metallen. Värmesystemet har inga zinkelektroder som på plåtfartyg. Har för mig att plåten i en båt inte får användas som nolla eftersom det inte skulle bli så mycket plåtbåt kvar?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2008-11-22 19:49

Helmut skrev:Får man jorda en apparat till värmeelementet?

Kort svar: nej.

mvh

Användarvisningsbild
Gert

Var kan det bli kortis?

Inläggav Gert » 2008-11-26 10:23

Hej alla kunniga pulare. På vintage-grejer där det finns rörliga delar, rattar, kugghjul och sånt brukar det ju hjälpa med diverse rengörings- och kontaktspejer. Men i moderna prylar? Jag har problem med min Pioneer VSX906-reciever i stereoläge: höger kanal låter utmärkt men den vänstra ger ett väsentligt svagare ljud och återger båda kanalerna. Såhär: vrider jag balansen åt höger ljuder bara den kanalen, vrider jag balansen åt vänster kommer ljud ur båda högtalarna men bara helt svagt. Det låter i mina öron som en kortslutning nånstans. Men det finns inga rörliga delar förutom volymkontrollen och den rör sig mjukt och utan nåt skrap. Jag har kollat med hörlurar och det är samma problem. Inget fel på högtalarutgångarna alltså. Jag har sprejat lite varstans, på rimliga ställen utan resultat. Nån som har en snilleblixt om var problemet kan sitta?

Återgå till Teknikforum