4 st monoblock

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

sandman

4 st monoblock

Inläggav sandman » 2008-12-01 19:12

Funderar på att skaffa 4 monoblock till min hifianläggning.Frågan är finns det försteg med 4 utgångar eller kan man ansluta alla 4 på något annat vis?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: 4 st monoblock

Inläggav Bill50x » 2008-12-01 19:30

sandman skrev:Funderar på att skaffa 4 monoblock till min hifianläggning.Frågan är finns det försteg med 4 utgångar eller kan man ansluta alla 4 på något annat vis?

Det finns försteg med flera utgångar till slutsteg. Men vad är det du tänker driva med dessa 4 steg?

/ B

sandman

4 st monoblock

Inläggav sandman » 2008-12-02 13:08

Vad jag hade tänkt att driva för slags högtalare vet jag ännu inte,det är bara på funderingsstadiet än så länge men vilka försteg har flera utgångar t.ex?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: 4 st monoblock

Inläggav Bill50x » 2008-12-02 14:53

sandman skrev:Vad jag hade tänkt att driva för slags högtalare vet jag ännu inte,det är bara på funderingsstadiet än så länge men vilka försteg har flera utgångar t.ex?

De flesta Linn förförstärkare har flera utgångar.

Varför jag frågade över tillämpning är om du tex ska ha aktiv delning till dina högtalare. Då behöver du bara en utgång från försteget (som går till ett delningsfilter) och sedan kopplar du slutstegen på utgången från filtret.

Tänker du däremot bara driva högtalarna med flera slutsteg (tex ett till diskanten och ett till basen) men fortfarande dela passivt i högtalaren, då behöver du flera utgångar på försteget. I detta fallet ska dock delningsfiltret i högtalaren vara avsett för denna typ av delning, annars blir högtalarkablarna en oberäknad tilläggskomponent i filtret...

/ B

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2008-12-02 15:18

Hittar man inget försteg man vill ha med 4 st linjeutgångar så kan man
ju alltid splitta på utgångarna med en Y-koppling.

Brukar inte innebära några problem sålänge man har ett vettigt försteg med
tillräckligt låg utimpedans och slutsteg som inte har ovettigt låg inimpedans.
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-03 00:04

Beror väl mer på hur många kanaler man skall nyttja. För två kanaler behövs bara två utgångar från försteget - oavsett hur många monoblock man vill nyttja (förutsatt de reservationer som finns i inlägget ovan).

Återgå till Teknikforum