El till systemet ? (grupper mm)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnus

El till systemet ? (grupper mm)

Inläggav Magnus » 2003-10-12 22:07

Jag håller på och bygger om lite hemma och tänkte då passa på att dra en eller två grupper till sterion.

Frågan är tjänar man på att dra 2 grupper eller räcker det med en, dom bör i vart fall dela på jorden så den blir samma :?:

Tänkte dra en 2.5mm2 skärmad kabel, någon som kan rekomendera någon :?: Kan troligtvis handla var som helst, även yrkes butiker. Eller är det bara att ta vilken som :?:

Eller ska man kanske ställa frågan : Hur mycket skärmning behöver man :?:

Stömmen kommer gå tillsammans med bla anten(TV/Radio) och nätverks kabel, påverkar det :?:

Nått mer att tänka på :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-12 23:21

Först undrar jag om du menar 3 fas / grupp eller om du råkat blanda termer och igentligen menar två faser ??? Dvs talar vi om två proppar om t.ex. 16A (2.5mm2 är godkänd för max 16A) eller om 3*16A/grupp * 2 grupper = en J*vla massa kräm (till ingen nytta ?) ???

Kabel för fast installation måste vara Kulo, finns inget alternativ om det skall vara godkänt. Om du kör med icke godkända kablar, och t.ex. en brand inträffar så kan försäkringsbolaget sätta ned ersättningen pga av valet av kabel TROTS att kabeln / installationen som sådan inte är orsaken...

Proppar på olika faser (men "samma grupp"): Vissa hävdar att det blir en potensskillnad mellan faserna, och rent tekniskt är det rätt (om minnet är med mig - var ett tag sedan jag läste detta) dock vet jag folk som kör med 3 faser, varav en fas/monoblock och resten dvs försteg cd osv på den sista fasen, och det med ett rungande resultat... Man måste alltså prova sig fram som vanligt.

Kulo 2*2.5mm2 finns på Clas Ohlsson, till vettiga priser.

Skärm behövs för att skydda din andra kablar, och då framförallt din anten signal. Själv köra jag med Kulo (givetvis) och extraskärmade anten kablar, plus CAT5E nätverkskabel (E:t i beteckningen står för skärmning om jag minns rätt).

Nätkablar skall vara skärmade enligt mig.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2003-10-13 01:35

Kulon är väl egentligen skärmad, den har ju en alumantel i alla fall. Men det kan ju dock bli lite knepigt att jorda skärmen :roll:
Vart har Bamse sett Kulo som är grövre än 1.5mm? jag tror faktiskt inte det finns nämligen.

Det är tyvärr dåligt med ordentligt skärmade kablar för fast förläggning, men ta en kik på www.selga.se så ser du vad som finns.
FKAK verkar rätt vettig, i och med att den är avsedd för el-överkänsliga personer så borde den ju vara rätt bra skärmad.
Fast den finns bara i 1.5mm, men du måste väl klara dig på 10A eller?
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-13 01:38

Tackar då blir det skärmade nätkablar och antenn kablar då :)

Nja jag tänkte inte dra fram trefas utan möjligen 2 faser tänkte i så fall ta 16 A till stegen och 10A till resten alt 16A till alltihop :)

Den vanlliga vita EKKn som fins på tex biltema är godkänd sen några år att dra i väggar (EU :(, det är gjort så där tex jag bor tyvärr och huset är byggt -99, blir knepit att byta ledningar om man vill det ) så jag antar att det går bra med annan liknande kabel också.

Jag kommer dock beställa genom en elektriker och berätta vad jag ska ha den till så den blir nog godkänd, speciellt med tanke på att det han som får stå som ansvarig :D :lol: :wink: (han kommer dock koppla ihop allt, jag drar bara kabel och VP-rör mm)
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-13 10:43

Bamsefar skrev:Kulo 2*2.5mm2 finns på Clas Ohlsson, till vettiga priser.

Jaha, här skrev jag fel: skall givetvis vara 3*2.5mm2, dvs nolla+fas+jord och så då aluminiumskärm.

Jag har inte minne av att jag anslutit skärmen någon stans, men å andra sidan så hade jag en elektriker hemma (som iofs tyckte att jag var tokig med mina krav :) ) som gjorde det åt mig....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2003-10-13 10:59

Är det inte så att vi renovering och nyinstallation att man alltid ska dra jordat? Jag har för mig det. Det blir då ekrk 3x1.5 och ekrk 3x2.5 som blir aktuella.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-13 11:53

Naqref skrev:Är det inte så att vi renovering och nyinstallation att man alltid ska dra jordat? Jag har för mig det. Det blir då ekrk 3x1.5 och ekrk 3x2.5 som blir aktuella.

Jo, och än värre är det: Om du drar ett nytt uttag till ett rum så skall det vara ett jordat uttag. Om det då finns icke jordade uttag i rummet så måste man bytta till jordade uttag på SAMTLIGA platser.

Lite överdrivet tycker iofs jag ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-13 16:46

Naturligtvis tänkte jag köra med jordade utag, det är det ju överalllt annars i lägenheten :)

ekrk är således skärmad :?:

Är det någon vits att ha en egen säkring för stegen och en ytterligare för resten :?: , Bamsefar skerv lite om det men jag vet inte om jag blev så mycket klokare :roll:
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-13 17:21

Om du inte behöver två proppar för Amperens skull så skulle jag låta bli. Keep it simple.

Att experimentera med två proppar kopplade till olika delar av faserna är något man iofs kan experimentera med - som sagt jag vet en installation som är en rykare - men återigen skulle jag låta bli, speciellt i en lägenhet. En villa som man kanske bor i under 20-30 år känns som en annan sak. Bara en sådan sak som att dra två kompletta ledningar (2*3*2.5mm2, eller två Kulo med 3*2.5mm2)gör i alla fall mig avskräckt...

Som jag skrev i satsen ovan: Keep it simple.

EKRK är den typen av ledare som ligger inne i Kulo ledningen, alltså ingen skärm (hoppas att jag kommer ihåg rätt nu i huvudet, EK** finns det gott om, så att säga...).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-13 17:23

Just det, MYCKET VIKTIGT: Kulo skall man enbart använda om man drar kabel som är utanpåliggande (alltså med klammer eller i yttre kabelkanal). Inne i väggen, i elrör, så behöver man inte använda skärmad kabel - fast man borde :wink:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2003-10-13 17:34

Du ska alltså dra kabeln i vprör och inte öppet efter väggen. Du kan nog glömma att få igenom någon EKRK eller liknande stel kabel i så fall, jag undrar om man ens får använda dem i rör förresten.
Det finns dock andra alternativ som är skärmade som borde funka rätt bra, NOAC-E och FKAK är ett par. De är båda skärmade med alufolie och hyffsat mjuka, vilket är ett måste när du drar i rör.
Ett annat alternativ för att lösa skärmningen är att dra pansarrör i väggarna, sen kan du dra vanlig FK i dem vilket är absolut smidigast.
Sen frågar jag igen om du verkligen behöver 16A? i så fall måste du även använda speciella uttag och stickproppar.

Att ha en egen säkring för respektive apparater tror jag inte spelar någon som helst roll faktiskt, men det kanske känns lite bättre :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2003-10-13 17:45

Bamsefar skrev:EKRK är den typen av ledare som ligger inne i Kulo ledningen, alltså ingen skärm (hoppas att jag kommer ihåg rätt nu i huvudet, EK** finns det gott om, så att säga...).

EKRK är beteckningen på kabeln, men man brukar oftast bara kalla den Kulo.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-13 19:01

fonzeka skrev:Sen frågar jag igen om du verkligen behöver 16A? i så fall måste du även använda speciella uttag och stickproppar.

Man behöver 16A trög till en RDS/2300G :wink:

Senast jag kollade så fanns det "vanliga" stickproppar och uttag som var godkända för 16A, dock inte de vanligaste utan man får leta rätt på dom. Men de byter inte utseende. Passerar man 16A får man dock byta utseende på strickpropp/uttag...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2003-10-13 19:30

Ja det verkar faktiskt finnas en hel del uttag och stickproppar som är godkända för 16A, såg jag nu :)

Vad är en RDS/2300G, ett riktigt slutstegsmonster? 8O
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-13 20:16

Tackar nu börjar det klarna lite :)

Jag nöjer mig med en Fas a 16A i så fall, vet ej om jag behöver 16A men man vill ju va säker 8)

Faktum är att jag blev tvungen att byta till en trög säkring (10A) då den gick så fort jag slog på slutsteget.....nu har jag 2 likadana steg :roll:. Fast det funkar ju nu men sen har jag en surround reciver som är specad till 100w kanal (inte förbrukning då, men den är hyggligt biffig). Så det känns bäst med 16A :)

Kabeln tänkte jag dra i väggarna på något sätt, skärmade rör lät ju förståss praktiskt :) (en del kommer dock gå i någon kanal av något slag, kan dock ha rör där också)

Fundrar faktiskt på dom där lite större uttagen (handske), mest för att det är tufft. Nån som vet var man kan hitta snygga såna :?:
//Magnus

*m_a_g på www.smygis.com

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-13 22:09

fonzeka skrev:Vad är en RDS/2300G, ett riktigt slutstegsmonster? 8O

En störskyddstrafo som RKA (ELFA) tillverkar och levererar. Fungerar ungefär som en faradays bur (nu stavade jag nog fel...) runt en stor trafo = störskyddstrafo. Det krävs 16A för att starta upp den, den drar 36 watt i tomgång, och ger 2300 watt ut. Man ansluter jorden på ena sidan och får en virtuell jord med -120 och +120 på anslutningarna = "fas" + "nolla" + "jord", fast virtuellt alltså....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2003-10-13 23:08

aha då är jag med :)
Jag har själv en liknande fast i mycket mindre format, 500VA är den på bara. Men det är inget jag använder då jag inte märkte av någon förbättring.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
slomo

Inläggav slomo » 2003-10-17 07:48

Bamsefar skrev:En störskyddstrafo som RKA (ELFA) tillverkar och levererar. Fungerar ungefär som en faradays bur (nu stavade jag nog fel...) runt en stor trafo = störskyddstrafo. Det krävs 16A för att starta upp den, den drar 36 watt i tomgång, och ger 2300 watt ut. Man ansluter jorden på ena sidan och får en virtuell jord med -120 och +120 på anslutningarna = "fas" + "nolla" + "jord", fast virtuellt alltså....

Har bara 10 A säkring, men den håller ganska bra om man inte tar ut och stoppar in sladden för ofta :). Min "RKA" är från Noratel och den ser exact likadan som ELFA:s men heter istället ISO 1-10.
Sedan så var den cirka tre tusen lappar billigare med frakt inräknad.

/Peter

Återgå till Teknikforum