sportbilsentusiasten skrev:Koffe skrev:Magnuz skrev:Koffe skrev:F/E verkar funka dåligt efter som den är begränsad till ett "antal experter" - jag går inte så lång att jag kallar den undermålig - men det fakto att den är svårt att sprida och hart när omöjligt att genomföra är extremt nyttobegränsande. Vidare - kraven på metodstöd i form av specialutrustning är också en allvarlig begränsning. Något med den är galet.
Nja, den är väl förhoppningsvis bara precis så komplicerad som det krävs för att den ska göra det den utger sig för att göra. Metoden fungerar väl inte sämre för att inte alla kan använda den? Det är en missuppfattning att saker måste vara enkla för att vara bra. Det kanske helt enkelt är så att en enklare metod som ger lika bra resultat inte kan finnas.
Detta är intressant. Om man skulle kunna förenkla den så kanske man skulle hitta andra kvaliteter. En kollega till mej brukar prata om - "the power av många". Alltså sjukt många samples av varierande kvalitet ger ofta en bild som är väl så intressant som några få av hög kvalitet. Det var med den bakgrunden som jag tycker att det vore skoj att fundera av att hitta en metod som det går att "docka" in internet i. Att massor med människor testar med väldigt olika förutsättningar istället för några få med goda premisser.
OBS titta nu noga - mitt första inläg som diskuterar F/E![]()
Tror inte att det är en bra ide att ersätta få tester med kvalitet - med många utan kvalitet. Säkerheten i resultaten blir ju inte högre för att många testar med låg kvalitet.
Som jag ser det är det sämsta med F/E inte något som har med själva metoden i sig att göra, det är att det finns så få testriggar = få produkter är testade. (finns det fler än en rigg?)
Skulle ju vara intressant att testa många produkter...eller hur?
Visst vore det roligt med fler tester. jag tror dock inte att Lts kommer att kompromissa den rigorösa testmetodiken i F/E metoden, så att resultaten blir mindre exakta. Eftersom F/E metoden avslöjar ALL färgning ( timing, melodier, takt, distorsion, klangskillnad, mm. ) som blir då musiken passerar testobjektet, så är det också den mest exakta metoden som finns för att testa förstärkare med- i världen.*
* jag hoppas att alla har förstått det. Har man inte det, så bör man, om man vill lära sig mera, sätta sig in i F/E metodiken. Info finns på LTS hemsida.
( Man lyssnar dessutom till musik- inte testsignaler, som en del kanske tror ).
Länk till lättfattlig instruktion om hur F/E- testen går till:
http://www.lts.a.se/Teknik/Snabbguideti ... fault.aspx
Då man läst denna, kan man gå in på fördjupningen:
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf
Edit: intressant läsning är också att fler än 9 av 10 apparater färgar ljudet hörbart - oavsett prisklass.