CD-spelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

CD-spelare

Inläggav MichaelG » 2004-10-18 10:59

Min dotter tänker skaffa en CD-spelare. Hon har inget behov av DVD, MP3 etc -spelare.

Hon vill betala minsta möjliga pengar för detta och har bett mig om hjälp. Jag har då hittat två stycken för under 2000 på hifiklubben. En Cambridge och en Denon. Vad jag undrar är:

- Finns det någon erfarenhet av dessa märken (eller möjligen just dessa spelare)?
- Finns det alternativ (i samma prisklass) någon annanstans?
- Spelar det någon roll vilken spelare man väljer (byggkvalitet, ljudkvalitet) i denna prisklass, eller kan man lika gärna låta design och finesser avgöra? (Ju fler finesser - desto sämre ljud och desto mer som kan gå sönder? :twisted: )

Tacksam för synpunkter!

Mvh, Michael

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-18 12:06

Efter att ha testat tre stycken Cambridge Azur-spelare (två 340C och en 640C) som hade brummande nätdelar (hemma hos mig) så skulle i alla fall jag rekommendera Denon-spelaren.

Elusive

Inläggav Elusive » 2004-10-18 12:23

Köp från Tyskland (technikdirekt.de)

Denon DCD-685 1900:- (2800:- på klubben)
Denon DCD-1450 2900:- (4300:- på klubben)

Mitt tips är dock en:

Yamaha CDX-596 2000:-

Har en själv. Extremt bra.

Finns ingenting på spelaren som stör mig och jag kan lova dig att jag hittar fel på nästan allt.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-18 12:41

Har en Denon DCD-735 och den har en egenhet som kan driva en till vansinne och det är att den har ruskigt svårt att komma igång och läsa skivorna. När den väl efter sparkar och slag börjar spela så fungerar den bra, om detta är specifikt för märket, den modellen eller bara mitt exemplar vet jag inte. Men det troliga är väl att det är mitt exemplar som är felaktigt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-10-18 13:01

Håller med om Yamaha CDX-596. Funkar mkt bra och inga irritationsmoment eller konstigheter, snabb, tar alla skivor osv. Jag funderar för övrigt på att sälja min. Nä förresten jag har bestämt mig för att sälja den. Av den enkla anledningen att jag vill ha en CD som matchar förstärkaren utseendemässigt. :)
Originalkartong mm finns kvar och den är i mkt bra skick. ca. 2 år gammal.

PM:a om det är intressant, ska kolla upp ungefär vad den kan vara värd.

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2004-10-18 13:05

Jag har en Cambridge Audio D500SE (antar att det är den du tittat på?)

Jag är väldigt nöjd med ljudet, har dock inte någon annan referens än min Philipskombo jag hade innan. :oops:
Överlag är diskanten lite för vass i mitt system, men jag misstänker dock högtalarna för den egenheten, inte CD-spelaren.

Tror definitivt att du kan hitta bra CD-spelare i den prisklassen. Det talas ju även om att det är värt att titta efter (läs:lyssna efter) välljudande DVD-spelare i det prisläget, då de kan göras billiga och bra tack vare stora volymer. Själv tycker jag det varit irriterande "segt" att spela CD-skivor i DVD-spelare.

Nöj dig med nåt i den prisklassen du valt och lägg eventuellt överblivna pengar på bra högtalare. Det tror jag!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-10-18 13:27

AndersJ skrev:Har en Denon DCD-735 och den har en egenhet som kan driva en till vansinne och det är att den har ruskigt svårt att komma igång och läsa skivorna. När den väl efter sparkar och slag börjar spela så fungerar den bra, om detta är specifikt för märket, den modellen eller bara mitt exemplar vet jag inte. Men det troliga är väl att det är mitt exemplar som är felaktigt.
Konstigt, flickvännen har en DCD-635 och den funkar klockrent.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-18 14:53

Aldrig hört det problemet innan, Denon brukar väl vara rätt rejäla i mekaniken?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-18 15:03

AndersJ skrev:Har en Denon DCD-735 och den har en egenhet som kan driva en till vansinne och det är att den har ruskigt svårt att komma igång och läsa skivorna. När den väl efter sparkar och slag börjar spela så fungerar den bra, om detta är specifikt för märket, den modellen eller bara mitt exemplar vet jag inte. Men det troliga är väl att det är mitt exemplar som är felaktigt.

Det kan vara monteringsfel från fabriken. Min Teac (sony-mek) hade kilnande problem, men det är nu åtgärdat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-10-18 16:00

Ja då är det nog bara mitt exemplar som är felaktigt. Man kanske skulle se om man kan lyfta på locket och se något tokigt.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-10-18 18:11

Tack för era synpunkter och erfarenheter. Jag får diskutera detta med min dotter och så får vi se om hon vill/vågar beställa från utlandet. Begagnade högtalare och förstärkare har hon redan, så därför vill hon ha en ny CD-spelare.

Mvh, Michael

Återgå till Köpråd