(Jag frågar eftersom jag funderar på att byta i Basta! och Sirp.)
Moderator: Redaktörer

Naqref™ skrev:Är ju mest van vid 2a&2b men gissningsvis är det smidigare att köra med 1a&1b om man kan färgkoda dom för olika element (annars är det enklare särskilja kurvorna åt om man har de förbindande strecken). Men varför inte kunna välja unwrap som man kan med matlab och slippa roteringen vid 180grader helt?
Matlab skrev:>> help unwrap
UNWRAP Unwrap phase angle.
UNWRAP(P) unwraps radian phases P by changing absolute
jumps greater than pi to their 2*pi complement. It unwraps
along the first non-singleton dimension of P. P can be a
scalar, vector, matrix, or N-D array.
UNWRAP(P,TOL) uses a jump tolerance of TOL rather
than the default TOL = pi.
UNWRAP(P,[],DIM) unwraps along dimension DIM using the
default tolerance. UNWRAP(P,TOL,DIM) uses a jump tolerance
of TOL.
See also ANGLE, ABS.
Overloaded methods
help iddata/unwrap.m
Naqref™ skrev:Bra fråga. Svaret är inte omedelbart givet.Matlab skrev:>> help unwrap
UNWRAP Unwrap phase angle.
UNWRAP(P) unwraps radian phases P by changing absolute
jumps greater than pi to their 2*pi complement. It unwraps
along the first non-singleton dimension of P. P can be a
scalar, vector, matrix, or N-D array.
UNWRAP(P,TOL) uses a jump tolerance of TOL rather
than the default TOL = pi.
UNWRAP(P,[],DIM) unwraps along dimension DIM using the
default tolerance. UNWRAP(P,TOL,DIM) uses a jump tolerance
of TOL.
See also ANGLE, ABS.
Overloaded methods
help iddata/unwrap.m
Svante skrev: Det kan väl bli rätt tokigt om man har en högre ordningens högpasslänk, tex ett basreflexsystem. Då blir väl fasvridningen 2 pi (=360 grader) i passbandet.
paa skrev:Dom lodräta strecken är kvarlevor från pennplottrar och hör ju inte till dom verkliga kurvorna. Kurvorna går ju genom till -180 grader i den punkten, så det finns ingen anledning att dom ska passera noll på papperet!
Det är bara förvirrande, vilket dom ganska vanliga kommentarerna om "fas-kast" för sådana kurvor visar.
IngOehman skrev:Hmmm.. går det att förstå vad jag skrev?
IngOehman skrev: Personligen tycker jag för övrigt att det vore bra med lite överlapp, det vill säga att redovisa fasgång med en Y-skala på +/- 200 grader, således att alla värden mellan 160 och 200 grader (=mellan -200 och -160 grader) visas på två ställen i grafen. De gör att man alltid kan avläsa hela förloppen tydligt, även när det finns fasknyck runt "vändtalet".
Hmmm.. går det att förstå vad jag skrev?
Vh, iö
IngOehman skrev:PS. Fråga till Svante, varför har du med två fall, där det ena inkluderar
faseffekten av mätavståndet?
phon skrev:Kan man få ett val med bara dom vertikala linjerna? Det är så fasligt rörigt med alla sneda streck hit och dit.
Svante skrev:Just nu står det 10-9 (ettan på mittalternativet är jag, inte pga övertygelse, utan pga att jag inte vill påverka resultatet åt ena eller andra hållet).
Intressant, det talar ju för att man ska få välja.
paa skrev:Svante skrev:Just nu står det 10-9 (ettan på mittalternativet är jag, inte pga övertygelse, utan pga att jag inte vill påverka resultatet åt ena eller andra hållet).
Intressant, det talar ju för att man ska få välja.
Ändå är det bara dom som röstat på ettan som argumenterat något.
Skulle vara kul att höra varför dom andra vill att kurvan ska passera nollan på y-axeln i den punkt där den egentligen är -180?
Naqref™ skrev:Är ju mest van vid 2a&2b men gissningsvis är det smidigare att köra med 1a&1b om man kan färgkoda dom för olika element (annars är det enklare särskilja kurvorna åt om man har de förbindande strecken). Men varför inte kunna välja unwrap som man kan med matlab och slippa roteringen vid 180grader helt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster