HIFI+ senaste nummer...det står:

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

HIFI+ senaste nummer...det står:

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 10:27

Hejsan,

Senaste nummret av HIFI+ är en riktig godsak. Ingen har väl undgått att HIFI+ blindtestar kablar i dom övre prisregionerna? 3 personer, med olika bakgrund, utsätts för ett BT där lyssningsintrycken betygssätts i en subjektiv mening. Den tekniska ingejören var den som mest "gjorde bort sig" och han förklarar också varför. 8)

Jag läste vidare i tidningen igår natt. Utöver detta BT finns bra och intressanta tester på:
* Bryston, monoblock modell kraftiga
* Avalon diamant högtalare (stämmer verkligen prisuppgiften på dessa?)
* PU som levereras i trälåda
* m.m.

Just det där "m.m." är intressant!
Två kolumnister skriver av sig lite. Eller lite. :?: Ganska mycket, faktiskt! Den ena kolumnen handlar om....(konstpaus)...Internet fora! 8O :? :D :roll: Det står beskrivet vad man skall tänka på som "ny" på ett forum, hur det i praktiken fungerar, vilka fallgropar som finns etc. Mycket underhållande och jag måste tillstå att även HIFI+ syn på fora stämmer överens med vad jag upplever här. Underhållande läsning, minst sagt.

Vidare testas högtalarkablar. Öppet. Ett par rackarns dyra saker från Tube Technology (om jag inte minns fel). Priset är verkligen högt, och kablarna sägs vara konstruerade för RÖR-förstärkare (sug på den, Morello, Max_Headroom...) vars snabbhet inte kommer fram via normala (eller "andras") högtalarkablar (som ju enligt tillverkaren är konstruerade tillsammans med slöa transistorförstärkare). Självklart är det så... [|)][^][:0]
I testet så fullkomligt sågas kablarna vid fotknölarna. Ni som tycker att hifi tidningarna är för veka, snälla och i knät på annonsörer - läs och ompröva er uppfattning.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 10:55

Jag har också läst den artikeln om internetfora och det var den som fick mig att bli mer sugen att bidra med mina ord och slutsatser och mitt tyckande i lite högre grad på faktiskt.se också. Det är ju viktigt med balans på ett forum. ;-)

En liten bit ner på sidan kan man läsa artikeln "Tales from the disk-world"
http://www.hifiplus.co.uk/news.html
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-19 10:58

-lindvall- skrev:En liten bit ner på sidan kan man läsa artikeln "Tales from the disk-world"

Åh, nej... Pratchett-nördar!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: HIFI+ senaste nummer...det står:

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-19 11:05

EngelholmAudio skrev:Hejsan,

Senaste nummret av HIFI+ är en riktig godsak. Ingen har väl undgått att HIFI+ blindtestar kablar i dom övre prisregionerna? 3 personer, med olika bakgrund, utsätts för ett BT där lyssningsintrycken betygssätts i en subjektiv mening. Den tekniska ingejören var den som mest "gjorde bort sig" och han förklarar också varför. 8)

Det är väl inga lyssanre som gör bort sig i lyssningstester (blind såväl som öppen)? Det är väl snarare tillverkarna som inte håller vad dom lovar?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 11:13

Max_Headroom skrev:
EngelholmAudio skrev:Hejsan,

Det är väl inga lyssanre som gör bort sig i lyssningstester (blind såväl som öppen)? Det är väl snarare tillverkarna som inte håller vad dom lovar?
Läs testet så förstår du vad jag menar. Killen lyssnade inte på rätt sätt och fick ordning på lyssnandet efter en session. BT har den egenheten att potentiellt stressa lyssnare och det verkar var det som hände här...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2004-10-19 11:17

Intressant borde skaffa tidningen :D

Mvh Mattias

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-19 11:45

-lindvall- skrev:Jag har också läst den artikeln om internetfora och det var den som fick mig att bli mer sugen att bidra med mina ord och slutsatser och mitt tyckande i lite högre grad på faktiskt.se också. Det är ju viktigt med balans på ett forum. ;-)

Det där får du utveckla! Låt höra!...

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 13:05

markih skrev:
-lindvall- skrev:Jag har också läst den artikeln om internetfora och det var den som fick mig att bli mer sugen att bidra med mina ord och slutsatser och mitt tyckande i lite högre grad på faktiskt.se också. Det är ju viktigt med balans på ett forum. ;-)

Det där får du utveckla! Låt höra!...

Jo, som subjektivist/humanist hamnar man ofta i underläge när så kallade tekniska argument dras fram gång efter annan i de allra flesta diskussioner. Eftersom det är många med teknisk bakgrund här på faktiskt.se så hamnar man i numerärt underläge som "subjektivist" och jag har upplevt det lite som att man hela tiden får stå till svars för vad man tycker och det slängs hela tiden ord som blindtest och F/E test i ansiktet på en så fort man vill dela med sig av en hifiupplevelse.

Jag har nu kommit till den insikten att det är ganska kul och berikande, och jag känner mig inte längre så hotad av denna attityd av "mäter det dåligt så är det dåligt" eller "om det inte går att detektera i blindtest är det ingen skillnad". Det är en förmån att vara på ett ställe där det finns en del som är fysik- och tekniskt orienterade, och man kan lära sig mycket av det, samtidigt som jag tycker att det ibland slår lite över och man sätter lite för stor tilltro till att "det objektiva" och "det ofärgade" är den rätta vägen att gå för en god och omvälvande hifiupplevelse. I och med min konflikträdsla har jag undvikit debatter, men nu känner jag mig inte längre rädd för LTSare, ska man övertyga mig måste man argumentera så jag förstår, jag tänker inte låta mig köras över av formler eller begrepp som kastas över mitt huvud, kan man inte förklara saker så jag förstår det så känner jag det inte som mitt problem. Jag tycker också jag har kommit till den punkten i min personliga hifiutveckling att jag kan tåla att bli kritiserad för mina hifitankar utan att ta det personligt, därför vågar jag nu gå in mer i ett kritiserande sammanhang.

Artikeln i HiFi+ gav mig mer debattmod av någon anledning:

For every subjectivist there is an objectivist knocking at your door armed with his meter and ABX bible. So the key here is balance, and the best forums have a good balance of contributors. If everyone pulls in the same direction then there is no debate and the experience is far too anodyne to be of more than passing interest.

Därför gillar jag www.faktiskt.se

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 13:12

Tvärtom om vad man kan tro så hör människan (eller fokuserar) bättre under stress. Stress är lika med hot av något slag, något som förändrar kroppen till att gå till försvar. Till detta hör skärpta sinnen och fokusering.

Så var det sagt...

T

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-19 13:15

EngelholmAudio skrev:I testet så fullkomligt sågas kablarna vid fotknölarna. Ni som tycker att hifitidningarna
är för veka, snälla och i knät på annonsörer - läs och ompröva er uppfattning.

- He he, nej det betyda enbart att hifitidningarna inte är helt bakomflötet! Ty om man
sågar en hifipryl, om så bara en enda ting per årtionde, så kan man sen alltid (eller
överlåta till sådana som EA) peka på den sågningen och säga, A*ha vad sa du nu då?
- va va? Sågar vi aaaaldrig ngt va va?, titta bara hur vi längs med fotknölarna sågat
denna (om så bara samtidigt den enda detta årtionde) hifipryl läs o ompröva därefter er uppfattning!

HF sågade ju exempelvi en Norsk Eluttagslist uti massivt trä, ljuda detta bekant ;)? jo
det har ju därefter ältats om detta... en heeel del - Billigt trick 8)!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-10-19 13:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2004-10-19 13:16

Thomas_A skrev:Tvärtom om vad man kan tro så hör människan (eller fokuserar) bättre under stress. Stress är lika med hot av något slag, något som förändrar kroppen till att gå till försvar. Till detta hör skärpta sinnen och fokusering.

Så var det sagt...

T

Är det därför som människor som kör bil som perfekta gudar under körlektionerna kuggar sig när det är dags för uppkörningen? ;-)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 13:19

Audiomanikern skrev:
EngelholmAudio skrev:I testet så fullkomligt sågas kablarna vid fotknölarna. Ni som tycker att hifitidningarna
är för veka, snälla och i knät på annonsörer - läs och ompröva er uppfattning.

- He he, nej det betyda enbart att hifitidningarna inte är helt bakomflötet! Ty om man
sågar en hifipryl, om så bara en enda ting per årtionde, så kan man sen alltid (eller
överlåta till sådana som EA) peka på den sågningen och säga, A*ha vad sa du nu då?
- va va? Sågar vi aaaaldrig ngt va va?, titta bara hur vi längs med fotknölarna sågat
denna (om så bara samtidigt den enda detta årtionde) hifipryl läs o ompröva därefter er uppfattning!
Billigt trick 8)!
Mvh A*
Jag ber bara att man skall läsa nummret och ompröva sina fördommar. Inget mer.

Tomas skrev:Tvärtom om vad man kan tro så hör människan (eller fokuserar) bättre under stress. Stress är lika med hot av något slag, något som förändrar kroppen till att gå till försvar. Till detta hör skärpta sinnen och fokusering.
Så var det sagt...
Hur appliceras detta på hifi då? Skall vi välja apparater under stress och sen lyssna avslappnat? Näe du - det får du dra upp i en egen tråd. :wink: :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-19 13:22

Hej!

Finns 2 sidor av 2 olika mynt! Rampfeber = Katastrof! Överlevnadsinstikt = undvika Katastrof!

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 13:28

Audiomanikern skrev:Hej!
Finns 2 sidor av 2 olika mynt! Rampfeber = Katastrof! Överlevnadsinstikt = undvika Katastrof!
Mvh A*
Borde bli 4 sidor. :wink:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 13:36

-lindvall- skrev:
Thomas_A skrev:Tvärtom om vad man kan tro så hör människan (eller fokuserar) bättre under stress. Stress är lika med hot av något slag, något som förändrar kroppen till att gå till försvar. Till detta hör skärpta sinnen och fokusering.

Så var det sagt...

T

Är det därför som människor som kör bil som perfekta gudar under körlektionerna kuggar sig när det är dags för uppkörningen? ;-)

Nä. Det är för att bilskoleläraren är dålig. De som kör bil sämst är de som "slökör". De som kör bäst är de som just varit med om en mindre incidens; de kör under en viss stress som innebär att de är förberedda på saker som kan inträffa.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-19 13:37

Hej!

Finns 2 spelkort ifrån 2 olika kortlekar!

He he nöff nöff, borde bli 104 spelkort. ;)

Hi hi gnägg gnägg, borde bli 108 spelkort. ;) (utifall varje kortlek ju inehålla 2st jokrar)

Mvh A*(aaaargh ;)!)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-19 13:38

Lindvall: Respekt!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 13:39

EA skrev:Hur appliceras detta på hifi då? Skall vi välja apparater under stress och sen lyssna avslappnat? Näe du - det får du dra upp i en egen tråd. :wink: :lol:

Nä. Men stress är ingen "ursäkt" för att man väljer fel i ett blindtest. Att man stressas beror på att man utsatts för en hotsituation. :roll:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 13:47

Audiomanikern skrev:Hej!

Mvh A*

Vilken sida av myntet tror du applicerar här??? 8)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 13:48

Thomas_A skrev:
EA skrev:Hur appliceras detta på hifi då? Skall vi välja apparater under stress och sen lyssna avslappnat? Näe du - det får du dra upp i en egen tråd. :wink: :lol:

Nä. Men stress är ingen "ursäkt" för att man väljer fel i ett blindtest. Att man stressas beror på att man utsatts för en hotsituation. :roll:
Jag uppfattar "stress" som att personen fokuserar på nått annat exempelvis att man för anteckningar, nån annan person beskådar "dig" när du lyssningstestar, ovan situation. Genom denna "stress" fokuserar man på fel saker och missar kärnpunkten.

Men jag kanske skulle använda ett annat ord istället för stress. För du förstår vad jag menar va?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-10-19 13:56

EA,

stress-begreppet kanske behöver definieras? 8) Det låter mer som att personen var ointresserad av uppgiften?

Jag kan relatera till mig själv när man ex. skrev tentor. Oftast föll jag in i frågorna totalt och omgivningen "försvann". Detta pga av en viss stress uppstår. Jag tror att fler känner igen sig i detta.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 13:59

Thomas_A skrev:EA,
stress-begreppet kanske behöver definieras? 8) Det låter mer som att personen var ointresserad av uppgiften?
Jag kan relatera till mig själv när man ex. skrev tentor. Oftast föll jag in i frågorna totalt och omgivningen "försvann". Detta pga av en viss stress uppstår. Jag tror att fler känner igen sig i detta.
Olika personer hanterar stress på olika sätt. DU (och i viss mån jag) faller in i problemet, andra lägger energin på perifiera problem.

Vi lämnar stress-biten här, iaf i min tråd! :oops: :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-19 14:01

EngelholmAudio
OT. Jag efterlyser din distutvärdering.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-19 14:49

Det är bra Flint, ge dig inte! Alla skall till korset. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-19 14:58

markih
Utom du. Du slipper. Den som inte vill veta slipper. Se testet som ett f/e-test. Före och efter dist. F/e-testet kanske är bekant. :)

Att jag påminnde EngelholmAudio beror på att han själv nämnde det igår.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-10-19 15:12

Nämen Flint! Jag skulle gärna göra testet, tycker att initiativet var jättebra! Problemet är för min del är avsaknad av kombinationen internet+ cd-brännare. Kanske kan be någon kompis...

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-19 16:15

Jag har läst igenom testet och kanske inte helt förstått hur det gick till (hifi+ alltså). Men jag tycker det är lite märkligt att man väljer ett blindtest där man utgår från en kabel och sedan värderar bättre/sämre mot andra kablar. Det blir liksom lite flummigt på något sätt. Jag känner inte att jag kan lite på det blindtestet som gjorts, men jag har kanske inte förståt testet till 100% heller. Jag hade gärna sett ett enklare test, med kanske bara ett par kablar inblandade och där det i första hand handlar om att enbart skilja på kablarna. Vilken kabel som sedan låter bäst/sämst blev ju en subjektiv rapport i vilket fall som helst. Inte att förakta dock.

Sen trodde jag iofs att alla redan var överrens om att högtalarkablar har betydelse och är klart hörbara (det var nått om låg/hög induktans och diskantbortfall 8) ).

* m.m.

* m.m = Dulcet! 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-19 16:18

OK, för att den subektiva blindtesten faktiskt sade lite grann ändå, men är resultaten egentligen tillfredställande?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-19 16:18

Ranefjord skrev:Jag har läst igenom testet och kanske inte helt förstått hur det gick till (hifi+ alltså). Men jag tycker det är lite märkligt att man väljer ett blindtest där man utgår från en kabel och sedan värderar bättre/sämre mot andra kablar. Det blir liksom lite flummigt på något sätt. Jag känner inte att jag kan lite på det blindtestet som gjorts, men jag har kanske inte förståt testet till 100% heller. Jag hade gärna sett ett enklare test, med kanske bara ett par kablar inblandade och där det i första hand handlar om att enbart skilja på kablarna. Vilken kabel som sedan låter bäst/sämst blev ju en subjektiv rapport i vilket fall som helst. Inte att förakta dock.

Sen trodde jag iofs att alla redan var överrens om att högtalarkablar har betydelse och är klart hörbara (det var nått om låg/hög induktans och diskantbortfall 8) ).

* m.m.

* m.m = Dulcet! 8)
Sorry - glömde Dulcet...trots sååå röda! :lol:

Ja näe det är inte helt klockrent, detta testet. Vill man har ett perfekt test bör man nog genomföra det själ. Test testar ju sällan mer än bara själva testet! :!: Alltså blir det svårt att med ett test testa det som alla vill veta.

Betygssättningen är inte helt oklanderlig. Medhåll. Jag tycker mig kunna utläsa en tendens.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-10-19 16:25

Jag kommer inte riktigt ihåg, men de som lyssnade blint. Var de vana blindtestare? Jag TROR det är viktigt för utfallet nämligen. Så får ni andra diskutera stress i den andra tråden. Jag misstänker att vår kompis Johan Lindroos börjar bli riktigt duktig på att blindlyssna tex. Jag själv skulle antagligen inte ens vara i närheten. Övning ger färdighet sägs det ju.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi