Inställning av manuell gain med 5.1 källa?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Inställning av manuell gain med 5.1 källa?

Inläggav Tumme » 2008-12-22 16:26

Jag har möjlighet att antingen låta min processor sköta det automatiskt och då känner den av om ljudet blir för högt eller för lågt och höjer eller sänker. Detta är säkert inga problem om man spelar CD skivor men film som kan ha långa tysta sekvenser för att sedan braka loss med bomber och granater. Jag vet inte hur lång tid denna auto gain tar på sig innan den sänker eller höjer så det finns möjlighet att den har höjt under en lång tyst sekvens. Vad händer då om det blir en explosion strax efter kommer ljudet att klippa innan den hinner sänka?

Jag kan också ställa in den manuellt (Går via AD-omvandlare) men vad skall jag använda för bra källa? och hur ska jag ställa in den på bästa sätt?. Jag får fram en nivåmätare på onscreen displayen.
Ska någon explosion räknas som starkaste toppen?

Ett tredje alternativ är att låta processorn bypassa AD-omvandlingen och gå direkt till volume kontrollen då kan inga inställningar göras i processorn förutom output levels.
Här får jag använda dom funktioner som finns inbyggda i min Panasonic BD-55 Blu-ray spelare. Här kan jag bland annat ställa storlek på högtalarna (Delar vid 100hz om man valt små), delay och volume per högtalare från 0.0dB till -6.0dB.
Detta alternativ räknas som det mest puristiska men man förlorar flera funktioner som andra delningsfrekvenser, tonkontroller, EQ m.m

Har ni några tips på hur man får bästa resultat?

Thomas

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2008-12-22 23:31

Det mest puristiska är att spela utan auto-gain. Precis som det är tänkt att höras. Men jag förstår om du är irriterad på plötsliga effekter. Speciellt när dialogen knappt hörs för att plötsligt ersättas av ett öronbedövande brak av effekter... 8O

Återgå till Teknikforum