Bluray spelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-12-18 19:58

Nattlorden skrev:Finns det både DTS-HD och DTS-HD Master Audio?

För den senare står det bara "DTS-HD Master Audio-avkodningskapacitet via HDMI™" på S550....

Jag skrev en snabb sammanfattning om ljudformat på Blu-ray (och även HD-DVD innan det dog) som kanske kan vara till lite nytta. Det finns lite referenser längst ner på sidan där man kan fördjupa sig om man vill.

http://www.component.se/docs.php?id=69

Men ja, det du skriver stämmer, det finns DTS-HD High Resolution OCH DTS-HD Master Audio, där det senare är helt förlustfritt och det förra inte.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-18 20:59

Hade det gått att få tag på en, så hade jag köpt en Pioneer LX71 idag, men den verkar slutsåld... :?

Då kan jag ju inte köpa BD-filer till familjen i julklapp precis... i så fall skulle jag bli hänvisad att köpa en Panasonic BD55 istället... skulle väl funka snarlikt, men inte integrera lika bra ihop med en Kuro-plasma i framtiden.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-12-18 22:29

Nattlorden skrev:Finns det både DTS-HD och DTS-HD Master Audio?

För den senare står det bara "DTS-HD Master Audio-avkodningskapacitet via HDMI™" på S550....

Enligt manualen matar den ut både avkodad DTS-HD och DTS-HD Master via de analoga multikanalutgångarna. Jag har inte haft någon skiva i min hand med det senare formatet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-19 01:27

Nattlorden skrev:Hade det gått att få tag på en, så hade jag köpt en Pioneer LX71 idag, men den verkar slutsåld... :?

Då kan jag ju inte köpa BD-filer till familjen i julklapp precis... i så fall skulle jag bli hänvisad att köpa en Panasonic BD55 istället... skulle väl funka snarlikt, men inte integrera lika bra ihop med en Kuro-plasma i framtiden.

Hur menar du att den integrerar med Kuron?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-19 07:34

Harryup skrev:Hur menar du att den integrerar med Kuron?

Förutom färgmässigt så fjärrkontrollmässigt samt att jag vill minnas att det är ett "specialformat" som Kuron föredrar som den naturligtvis kan skicka. ( Skummade dock så många sidor om Elite-versionen av den på AVS att jag inte direkt kan hitta vad det heter. ) Sen är de väl ganska troligt testade/optimerade mot varandra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-12-19 10:27

Har en Kuro själv och läste någonstans nått om fjärrstyrning över HDMI.
Fast dedet är inte aktuellt för mig och kalibrering görs ju mot alla signalkällor så det är ju inte heller något problem. men en 71'a kan ju vara bra för det.
Fast det kommer en potent OPPO-Bluray snart för den amerikanska marknaden som lovar gott. Och med en mera behaglig prislapp verkar det.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-19 10:49

LX71 kommer om en månad eller två dessutom att få en firmware som avkodar DTS HD Master till analogutgångarna också.

Uppskalningen av DVD verkade ha tagit ett jättekliv fr.o.m. firmware 1.17, så pass att vissa specialuppskalare fick problem att hänga med.

Har inte köpt hemmabiotidningen som hade recension här nyligen...så jag vet inte om där stod något om vilken firmware som var i maskinen de testade.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-12-19 13:30

Nattlorden skrev:LX71 kommer om en månad eller två dessutom att få en firmware som avkodar DTS HD Master till analogutgångarna också.

Det behövs även för att avkoda DTS-HD MA överhuvudtaget, det kan den inte idag.

MVH
/g

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-12-19 13:36

nattis har du en länk till det där med uppskalning?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-19 14:49

Chuck_V skrev:
Nattlorden skrev:LX71 kommer om en månad eller två dessutom att få en firmware som avkodar DTS HD Master till analogutgångarna också.

Beror på vad du menar... den skall som de flesta andra kunna skicka det över HDMI.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-19 14:50

Har köpt en BDP-51FD istället för LX-71.... sparade jag 3000:- och skillnaderna (om man hittar dem!!) har jag inget behov av.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-19 15:00

profbd skrev:nattis har du en länk till det där med uppskalning?

Njae... inte direkt. Det var ett antal hundra sidor jag läste i tråden på AVS...

här är den officiella infon om patcharna, mycket knapphänt:
"Ver 1.21
CHANGE HISTORY:
- Enhances stability of BD-Java playback (*)
- Performance improvement
* The player's action can be slower than expected depending on contents (menu, game, etc.) included in certain BD-Java discs.

Ver 1.17b
CHANGE HISTORY:
- Fixes the case that movie of certain BD titles cannot be played.

Ver 1.17
CHANGE HISTORY:
- Enhances stability of BD-Java playback (*)
- Fixes the case that the player does not work properly in combination operation of pause, fast-forward, and so on.
- Enhances the synchronization with audio and video during playback.
- Performance improvement
* The player's action can be slower than expected depending on contents (menu, game, etc.) included in certain BD-Java discs.

Ver 1.08b
CHANGE HISTORY:
- Fixes a case that player rarely won't start with a message "POWER ON" displayed on front panel display.
- Fixes out of synchronization with audio and video when playing certain BD (Java) titles under certain conditions."

Annan info beskrev 1.17 som "Massive overhaul of DVD engine" däremot, vilket stämmer med beskrivningarna från folk som upgraderat firmware.

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2008-12-19 20:51

Om man som jag inte har några speciella krav på maskinen, förutom att den skall vara regionsfri, både för blåstråleskivor och dvd; finns det då några relativt billiga spelare att få tag på?

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-12-19 21:27

Nattlorden skrev:
Chuck_V skrev:

Beror på vad du menar... den skall som de flesta andra kunna skicka det över HDMI.

Nej, det kan det inte i dagsläget.

Och de flesta kan inte alls avkoda DTS-HD Master Audio i dagsläget.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-12-19 21:28

Claes7 skrev:Om man som jag inte har några speciella krav på maskinen, förutom att den skall vara regionsfri, både för blåstråleskivor och dvd; finns det då några relativt billiga spelare att få tag på?

Inga tyvärr.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2008-12-20 00:53

Synd. Tack ändå.

Mvh
Claes

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2008-12-20 01:18

Jo då. På www.bluraymods.com erbjuds regionsfrihet i form av både DIY och färdiga spelare. De senare kan beskådas här:

http://www.bluraymods.com/ourproductshw.asp

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2008-12-20 01:50

Ah, se där. Det var bättre, tack.

Men runt 5000 kr för den billigaste spelaren tycker jag nog är lite i saftigaste laget. Det blir
många dvd;er det. Jag får nog ge det nåt halvår eller två. Då kanske det ser bättre ut.

Mvh
Claes

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-20 16:51

Chuck_V skrev:Nej, det kan det inte i dagsläget.

Och de flesta kan inte alls avkoda DTS-HD Master Audio i dagsläget.

Vi menar nog inte samma sak. Jag syftar på att kunna skicka bitstream över HDMI... och jo, det tycker jag nog de flesta spelarna i senaste generationen klarar oavsett märke.

Eller menar du att specifikationen för tillverkarna är felaktig?

I vilket fall som så är firmware för avkodning till analogt utlovat i början på nästa år.

Min 51:a kom med firmware 1.17b, så jag struntade i att dra i 1.21 i dagsläget, avvaktar ev. problem eller mer specifik info om vad som bättrats på i 21:an - den är ju "veckofärsk" och inte publicerad (senast jag kollade) för amerikanska spelare ännu.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-12-20 18:01

Nattlorden skrev:Vi menar nog inte samma sak. Jag syftar på att kunna skicka bitstream över HDMI... och jo, det tycker jag nog de flesta spelarna i senaste generationen klarar oavsett märke.

Eller menar du att specifikationen för tillverkarna är felaktig?

Nej, jag vet inte riktigt vad du menar.

LX71 kan INTE avkoda DTS-HD Master Audio, thats it, och det är det enda jag påstår.

Det är inte en tolkningsfråga, den kan inte avkoda ovan nämnda format, och kan således inte skicka en avkodad signal varken i digital domän över HDMI eller D/A-omvandlat över de analoga multikanalsomgångarna.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-12-20 19:08

Från Pioneers spec på spelaren på nätet: (
http://www.pioneer.se/se/products/42/84 ... specs.html )

#DTS-HD Master Audio Yes (bitstream output only)

Ur manualen:
Bild

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2008-12-20 22:45

Precis, ingen avkodning av formatet överhuvudtaget, och man måste således ha en receiver som klarar att göra avkodningen.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2008-12-21 08:28

Det stämmer det Chuck säger att spelaren inte kan avkoda/konvertera DTS-HD Master Audio till Multikanals PCM utan bara skicka signalen i bitstream (Data som ligger på skivan)). Att den inte kan avkoda/konvertera till Multikanals PCM gör att många äldre recievers/processorer som har HDMI ingångar och bara kan ta emot multikanal PCM inte kan lyssna på det förlustfria DTS-HD Master Audio.

Men pioneer har ju sagt att dom skall släppa en uppgradering så att detta ska vara möjligt.

Ja det är inte lätt det här, jag avundas verkligen inte dom som ska försöka läsa dessa manualer och krångliga spelar inställningar för att få ut rätt ljud och bild. Inte nog med det så startar filmen direkt på vissa Blu-ray filmer utan att man kommer till någon meny där man kan ställa in vilket ljud man vill höra.

Thomas

MorganM

Inläggav MorganM » 2008-12-25 12:14

Någon som vet om dom analoga utgångarna till sub,på ssony bd 550 eller Panasonic bd55,har lägre utsignal.

Har läst någonstans att dom som hade kopplat in dom via dom analoga utgångarna fått lov att höja sub-signalen ut,för att höra suben.

Finns det så man kan ställa suben på 80hz eller 100hz?.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-12-25 17:59

Nej, man kan inte ställa brytfrekvens på djupbas som man vill mata ut via subutgång på BDP-S550. Den är fix (troligen nånstans mellan 80 och 100Hz).

Jag kan inte tänka mig att subutgången skickar ut en lägre signal än övriga analoga utgångar men jag har inte kontollerat detta. Det förefaller helt befängt.

Ställer man däremot in frontar som "små" så är det logiskt om djupbas som matas ut till subutgång dämpas eftersom .1-materialet (lågfrekvenseffekter) ska spelas upp 10dB högre än annan bas. Annars blir ju mixen fel. Kanske är det detta som någon missat?

Väljer man f.ö. att ställa in "ingen subwoofer" så tillåter inte BDP-S550 att man väljer "små" frontar. Då är jag rätt säker på att lågfrekvenseffekt-materialet helt sonika kastas bort pga av att Sonyn tvingar en att ange "stora" frontar - även om frontarna "inte kan återge låga frekvenser ordentligt" (för att citera manualen).

MorganM

Inläggav MorganM » 2008-12-26 00:58

n-puh skrev:Nej, man kan inte ställa brytfrekvens på djupbas som man vill mata ut via subutgång på BDP-S550. Den är fix (troligen nånstans mellan 80 och 100Hz).

Jag kan inte tänka mig att subutgången skickar ut en lägre signal än övriga analoga utgångar men jag har inte kontollerat detta. Det förefaller helt befängt.

Ställer man däremot in frontar som "små" så är det logiskt om djupbas som matas ut till subutgång dämpas eftersom .1-materialet (lågfrekvenseffekter) ska spelas upp 10dB högre än annan bas. Annars blir ju mixen fel. Kanske är det detta som någon missat?

Väljer man f.ö. att ställa in "ingen subwoofer" så tillåter inte BDP-S550 att man väljer "små" frontar. Då är jag rätt säker på att lågfrekvenseffekt-materialet helt sonika kastas bort pga av att Sonyn tvingar en att ange "stora" frontar - även om frontarna "inte kan återge låga frekvenser ordentligt" (för att citera manualen).

Ok!,fast läge på basen.

Man har ju försökt läsa allt som står om dom här spelarna på nätet/forumen,så det kan nog vara någon som inte har gjort rätt på inställningarna,så att basen blev låg.

Låter sony bdp 550 a:n bra?.
Är det något som du inte tycker om på den?.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2008-12-26 18:40

Jag har ingen referens vad gäller HD-formaten vad gäller ljudet men tycker att den levererar en klar, dynamisk och stabil ljudbild.

Vid jämförelser mellan denna spelare och min receiver vid DD och Dts på DVD tycktes skillnaden först, hmm, vara lite väl markerad men jag insåg snabbt att om man ställer "ljudutmatningsprioritet" för analoga utgångar så matar 550:an ut 2-kanalig LPCM/ProLogic på övriga utgångar :oops: :lol: Nu är man tvungen att ställa in prioritet för någon av utgångarna koax/optisk, hdmi eller flerkanal analoga. Koax/optisk-utgångarna erbjuder f.ö. bara 2-kanaligt ljud för HD-formaten.

Har även lyssnat på lite 24/96 2-kanalig LPCM och har inga invändningar.

Vill nog bara försiktigt göra en reservation för att jag inte har lyssnat på ett tillräckligt material hittils.

Vid CD-avspelning kan man notera att spelaren inte tillåter repetition av spår eller programmering av spellistor om detta skulle vara av betydelse för nån. Ingen partymaskin alltså. :roll:

Min enda egentliga reservation mot den här spelaren är att den följer det puckade modet med blankt svart hölje som kräver ideligen putsning om man inte vill se damm och fingeravtryck redan på 10 meters avstånd på den. Det är samma korkade mode som föreskriver blanka bildskärmsytor :evil: . Man kunde gott ha valt att matcha fjärkontrollens mattsvarta hölje med kontrasterande silverfärgade detaljer.

Skulle ju ha önskat att den var regionsfri också så att man kunde testa/kalibrera 7.1 med tex DVE för blu-ray som jag bara har funnit för region A (bla USA) och inte B (Europa).

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-26 18:58

Är det någon som har hört något nytt om OPPOS BDP S83?

Inte för att det säger något om den kommande modellen, men har någon erfarenhet av OPPOS tidigare modeller som CD-spelare?
Hittills så har jag inte läst någon bra recension på det området för någon BD spelare under ca 10.000SEK.
Men det är kanske inte så förvånande då detta inte är det egentliga syftet med dessa spelare.
Men en kompetent allspelare skulle inte vara helt fel. :wink:

MorganM

Inläggav MorganM » 2008-12-26 21:02

Tack n-puh för svaret!.

Densen

Inläggav Densen » 2008-12-28 00:52

Oppos erbjöd info om release datum.

Thank You! Your registration information has been received. You will be notified of the BDP-83's release.

Coming Soon ...

Den släpps väl antagligen först i US kantänka?

http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-83/

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd