Didrik De Geers mikrofon

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 22725
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2008-12-28 20:08

RogerGustavsson skrev:Det där filerna har jag haft liggandes länge på min hårddisk.

Jag med (tror dock inte att jag lyssnade särskilt noga på dem). Jag var ju
medlem på VST-forum för ett gäng år sedan, när de började med det där.
Minns att jag då försökte påminna alla om svårigheten i att bilda sig en
riktig uppfattning om en mikrofon när man inte har det akustiska originalet
– eller ens en mätmikrofon – att jämföra med. Samt en del annat ...

Mvh E*

PS. Piotr: Känner du någon som har Stephen Pauls mikrofon också?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-12-28 21:23

E skrev:Minns att jag då försökte påminna alla om svårigheten i att bilda sig en
riktig uppfattning om en mikrofon när man inte har det akustiska originalet
– eller ens en mätmikrofon – att jämföra med. Samt en del annat ...

Mvh E*


Ja det är knepigt men nånstans måste ju folk börja. Jag tror att mätningar är riktigt användbara för mickar (och högtalare) men naturligtvis kombinerat med någon form av lyssningstest.

Jag har gjort lite micktester och då slängt in Earthworks QTC1 som en referens, även om jag kört andra typer av mickar (njurar). Man får försöka filtrera i sitt lyssnande.. men det är klart, det är inte så lätt för en med liten erfarenhet.


Faktiskt kan jag inte förstå vissa människor ältande typ "mätningar.. jaja men det ska ju låta bra också".

Visst, det är sant det ska låta "bra" men i min erfarenhet så låter pryttlar som mäter bra i princip alltid bra. Det gäller hela vägen från mick till högtalare. Lågt brus, låg HD och IMD samt rimligt rak frekvensgång med för situationen lämplig men jämn polarkaraktäristik, då har man kommit långt.

PS. Piotr: Känner du någon som har Stephen Pauls mikrofon också?


Nix det namnet känner jag inte igen.


/Peter

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-12-28 21:35

piotr skrev

Har mätt lite på mikrofoner och planerar en hyggligt omfattandde studie på diverse toppmickar från välrenommerade tillverkare.


hur bär du dig åt då, hur får du till en ljudgenerator som är helt ren från färgning och dist?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-12-28 21:40

celef skrev:piotr skrev

Har mätt lite på mikrofoner och planerar en hyggligt omfattandde studie på diverse toppmickar från välrenommerade tillverkare.


hur bär du dig åt då, hur får du till en ljudgenerator som är helt ren från färgning och dist?


Kika på sid 5 i denna tråd för några metoder:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=120


/Peter

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-29 01:33

Man kan ta en bra högtalare liggandes på golvet riktad uppåt och mäta upp den med en bra mätmik 1m rakt ovanför (med gatingteknik för att skärma bort rummet). Stimuli kan vara en puls eller mls-brus. Man använder datan från mätningen som kalibrering och vips så blir kurvan rak om man mäter med mätmiken. (Högtalarens egenrespons har nollats bort.) Om mätmiken byts ut mot en annan mik i exakt samma position så får man dess frekvensgång med förbluffande hög precision.

En viss smoothing krävs i praktiken för att mot-beräkningarna ska funka t ex med 1/12 oktavs bandbredd, men det är tillräckligt för att visa även smalbandiga problem/egenskaper.
I ett vanligt rum kan man räkna med att det funkar bra ner till runt 100Hz, om man ser till att det inte finns några föremål ett par meter från miken och håller mättiden tillräckligt kort för att undvika oönskade reflexer.

Riktade mikar ger olika basnivå beroende på avstånd, så närfältsmätningar blir inte så användbart, förutom när det är närfältsresponsen man studerar. 1m avstånd är standard och över detta ändras normalt inte frekvensgången särskilt.
Om vill mäta ner till 20Hz så får det nog bli utomhus, såvida man inte har tillgång till någon lagerlokal eller liknande med mycket "högt i tak". Tyst ska det helst också vara...

Man ska också tänka på att många mikar, främst riktade, får förändrad frekvensgång med temperatur, så man bör se till att temperaturen håller sig inom 20-24 grader, eller så.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-12-29 01:51

Tack för tips Roger.

Jag har tillgång till riktigt stora lokaler som kan komma till användning. Har också tänkt på att anordna en mätdag för högtalare så folk kan få mäta upp sina alster med långa gating-tider.


/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-12-29 01:52

Man påstod att Neil young gillade hans mickar och använde dom. Någon som vet om det stämmer? Någon speciell skiva då eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-12-29 02:15

visst, tonkurvor kanske inte är så svårt att få till, har själv lekt lite mikkalibrerare på sådant vis i llab

men hur ritar man upp polardiagrammen, det blir en helvetiskt massa mätkurvor att sammanställa till ett diagram? och disten? och impulssvaret? och allt annat som ska analyseras
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36494
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-12-29 02:16

Någon nämde cymbaler och i de allra flesta fina cymbaler (ej sk. B8-brons-cymbaler) är det cirka 80% koppar 20% tenn samt en del annat junk som är "hemligt". Tex blandar man i silver och fosfor.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2008-12-29 02:19

Morello skrev:Någon nämde cymbaler och i de allra flesta fina cymbaler (ej sk. B8-brons-cymbaler) är det cirka 80% koppar 20% tenn samt en del annat junk som är "hemligt". Tex blandar man i silver och fosfor.


Ormolja redan i inspelningsledet alltså. Upprörande. 8)

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-12-29 02:26

celef skrev:visst, tonkurvor kanske inte är så svårt att få till, har själv lekt lite mikkalibrerare på sådant vis i llab

men hur ritar man upp polardiagrammen, det blir en helvetiskt massa mätkurvor att sammanställa till ett diagram? och disten? och impulssvaret? och allt annat som ska analyseras


Celef, ang. dist så finner du svar på det i tråden jag länkade till som du också postat i.

Polardiagram plottas i ett flertal av marknadens fina program, men det är inte säkert att vi tar den biten. Dist, brus och on axis frekvenskurva är det som jag till att börja med vill titta på.

Dels för att se hur väl det stämmer med tillverkarnas egna uppgifter dels för att se hur man korrelerar upplevd ljudkvalitet och karaktär med mätbara prestanda.


Impulssvar är inga större proble att ordna med heller men det kanske inte är så viktigt. Impulssvaret följer ju frekvensgången eftersom (jag utgår ifrån) att mickar är minimum-fas manicker.


/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-12-29 04:06

KarlXII skrev:
Morello skrev:Någon nämde cymbaler och i de allra flesta fina cymbaler (ej sk. B8-brons-cymbaler) är det cirka 80% koppar 20% tenn samt en del annat junk som är "hemligt". Tex blandar man i silver och fosfor.


Ormolja redan i inspelningsledet alltså. Upprörande. 8)

Nä, bara metaller. Ingen ormolja.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2008-12-29 04:33

IngOehman skrev:
KarlXII skrev:
Morello skrev:Någon nämde cymbaler och i de allra flesta fina cymbaler (ej sk. B8-brons-cymbaler) är det cirka 80% koppar 20% tenn samt en del annat junk som är "hemligt". Tex blandar man i silver och fosfor.


Ormolja redan i inspelningsledet alltså. Upprörande. 8)

Nä, bara metaller. Ingen ormolja.


Vh, iö


Fosfor är ingen metall. I o f s så är det inte heller ormolja. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-12-29 10:20

Det har du rätt i. Läste för slarvigt. :oops:


Men - mina (försök till) poänger voro trenne:

1. Vara lite lustig (mycket lite).

2. Peka på att ormolja ingår inte som faktisk komponent.

3. Göra klart att jag heller inte ser att någon av de nämnda
ingredienserna kan sorteras som "ormolja", ens i den över-
förda betydelsen.

Men, det betyder ju inte att jag har rätt. ;)


Oavsett vilket blir jag alltsom frågan hålls öppen, nyfiken:

Är det då någon som vet att något av det som används i
cymbalbronset, skulle kunna utgå utan märkbar skillnad i
beteende?

Om inte, är det någon som ser skäl att misstänka att så
är fallet?

Om inte, är det någon som tror att en annan legering vora
hörbart annorlunda, till det bättre? Jo, det finns det förstås
eftersom olika tillverkare använder lite olika legeringar, men
jag menar här på faktiskt, om någon har förslag på ett mer
eller mindre förbättrat recept! Vore kanske kul att diskutera,

Jag är ju novis i ämnet, och vet inte riktigt hur modifieringar
i receptet skulle ändra klangen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36494
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-12-29 12:46

Är det inte så att fosforinblandningen gör legeringen hårdare?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-12-29 13:05

Jag vet att det i många legeringar minskar avståndet mellan flyt- och
brott-punkten. Det vill säga gör saker mindre kallsmidbara. De beter
sig mera som fjädringselement. Det elasticerar istället för plasticerar
helt enkelt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36494
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-12-29 13:43

Jag har fått en känsla att relativt sett hög fosforinblandning ger en relativt sett ljus och skimmrande klang.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2008-12-29 14:37

Isåfall tror jag att jag är pro-fosfor.

Tycker nämligen att det är mycket vanligare att det saknas skirhet
än det motsatta, i cymbalvärlden. Fast det är nog så att även det
sätt som många batterister trakterar sitt instrument, kan bidra.

Det jag tyckt mig märka är att alldeles för många slagverkare av
idag (jazz-trummisar från för länge sedan var något helt annat)
slår för löst på trummorna (utom virveln), men för hårt på cymbaler.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36494
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-12-29 14:43

I sammanhanget bör man komma ihåg att det som en gång var "medium weight" är "paper thin" idag och det som kallas "heavy" idag förknippades med kyrkklockor på 30-talet, dvs dagens cymbaler tarvar mer anslagstyrka. Detta sagt utan att ta cymbalmisshandlarna i försvar. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 22725
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2008-12-29 19:52

IngOehman skrev:Det jag tyckt mig märka är att alldeles för många slagverkare av
idag (jazz-trummisar från för länge sedan var något helt annat)
slår för löst på trummorna (utom virveln), men för hårt på cymbaler.

Det där har jag hört från flera håll. Det kan vara svårt att spela in en sådan
batterist. Om man inte lyckas få vederbörande att förstå att det blir ett
bättre resultat om cymbalerna anslås något lösare, samt att faktiskt göra
det också, så måste man mikrofonera på något mindre optimalt sätt.

Redigerat: Kanske är det lätt att man duschar plåtarna för hårt när man
använder vanliga, frekvensolinjära öronproppar?

Piotr!

Ser mycket fram emot din mikrofonstudie.

Angående Stephen Paul, så är han en av de främsta när det gäller
reparation och modifiering av gamla mikrofoner. Eller var, rättare sagt;
han dog dessvärre för några år sedan. Men hans kunskaper har förts
vidare och företaget fortlever. Stephen hann precis konstruera sin egen
mikrofon och vad jag kan se nu så kommer de att lyckas få den i
produktion under 2009. Hittar man en Neumann U67 i/från någon stor
studio så tror jag att sannolikheten är rätt stor att herr Paul haft något
att göra med den ...

Mvh E*
Senast redigerad av E 2008-12-29 21:41, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2008-12-29 20:15

Morello skrev:I sammanhanget bör man komma ihåg att det som en gång var "medium weight" är "paper thin" idag och det som kallas "heavy" idag förknippades med kyrkklockor på 30-talet


Kyrkklockor som vad?
Pratar vi distorsion eller hur historiska dokument dammar? :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12060
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-12-29 21:24

Naqref™ skrev:
IngOehman skrev:
KarlXII skrev:
Morello skrev:Någon nämde cymbaler och i de allra flesta fina cymbaler (ej sk. B8-brons-cymbaler) är det cirka 80% koppar 20% tenn samt en del annat junk som är "hemligt". Tex blandar man i silver och fosfor.


Ormolja redan i inspelningsledet alltså. Upprörande. 8)

Nä, bara metaller. Ingen ormolja.


Vh, iö


Fosfor är ingen metall. I o f s så är det inte heller ormolja. 8)


Koppar och tenn är brons, vilket tydligen är den legering som används i cymbaler.

Det finns också bronslegeringar sk oljebrons, som är småporösa och man därför använder dem oljefyllda som lagermetall(tex ett glidlager på en stång). Steget torde därför inte vara långt att använda sk ormolja till dessa och därmed förhöja deras akustiska egenskaper.

The BesserWisser has spoken :)

Keba
 
Inlägg: 707
Blev medlem: 2005-10-13
Ort: Stockholm

Inläggav Keba » 2008-12-30 21:34

Didriks mikrofon har jag ingen uppfattning om, men om man vill ha en inspelning gjord med dessa kan jag rekommendera Welcome Christmas! med S:t Jacobs kammarkör, Gary Graden cond. Proprius 9138.
Välinspelad enligt mig. Tekniker G. Palmcrantz, det står ingen mer info om typnr på mik. Bara att det är en De Geer mik. Gissar på någon tidskillnads stereoteknik eftersom stereoperspektivet inte kolapsar när man flyttar sig i sidled.
Och framför allt hög konstnärlig klass. Rekommenderas varmt. (Och betala för den, de har risig ekonomi...)
Tyvärr är inte den fina tolkningen av Stilla natt som de sjöng strax före jul med på skivan.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2008-12-30 21:55

Piotr skrev:
Celef, ang. dist så finner du svar på det i tråden jag länkade till som du också postat i.


usch då, då vågar jag inte titta efter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Inläggav Piotr » 2008-12-30 23:07

:lol: Det tror jag nog!


/Peter

Användarvisningsbild
Ljudkrav
 
Inlägg: 728
Blev medlem: 2005-08-05

Inläggav Ljudkrav » 2008-12-31 11:58

Vi testade De Geers för många år sedan i ett blindtest.
Jämfördes mot Sennheiser, MG, Neumann, AKG, Beyer av diverse modeller.
Trummor, flygel, sång (man och kvinna), kontrabas (ej stråke),
klassisk och stålsträngad gitarr, blockflöjt, bouzokie, skotsk säckpipa.

Det var rörigt värre och tight som attan att försöka få mickarna så nära varandra som möjligt.
Fanns ett gäng brister i testet men man fick en bra uppfattning ändå.

Didrikmicken fick ganska mediokra utlåtanden.
Skulle vara den bästa micken i världen enligt mina dåvarande kontakter.
Vi var klart besvikna på den.

Sjukt stor och svårhanterlig mick.
Och skitdyr.
Nej tack!

Har nu ett par Thuresson cm402 hemma för lite testande...

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36494
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2008-12-31 16:12

Ragnwald skrev:
Morello skrev:I sammanhanget bör man komma ihåg att det som en gång var "medium weight" är "paper thin" idag och det som kallas "heavy" idag förknippades med kyrkklockor på 30-talet


Kyrkklockor som vad?
Pratar vi distorsion eller hur historiska dokument dammar? :wink:



Kyrkklockor som i tjockt gods.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16539
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2009-01-03 22:47

Kyrkklockor får mig att tänka på avklingningstiden som beror på hur många av molekylerna som är bundna till varandra, som i sin tur beror på hur ingredienserna är blandade osv. :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1459
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-09 18:10

I Studio ett i P1 idag får man möta Didrik de Geer och hans mikrofon:

http://www.sr.se/sida/default.aspx?ProgramID=1637

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23817
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-09 19:05

Hann precis sätta på radion och höra inslaget om Didrik de Geer och hans mikrofoner! 30 stycken har han tillverkat.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster