filter luxor 8071

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

filter luxor 8071

Inläggav Renobo » 2009-01-01 20:34

Vilka möjligheter finns det att bygga ett "bättre" filter? Ger det nått att byta till dyra lyxprylar? Mitt filter har fått nya billiga kondingar.
Vilka erfarenheter har ni?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-01 20:53

Jag har originalfilter, men jag har kopplat bort nivåkontrollerna. Elektrolyterna har jag bytt ut. Nu har jag NOS polyesterkondensatorer i filtret. Något klarare diskant, men skillnaden är väldigt liten.
Här ser du originalfiltret, fast utan nivåkontroller. För mellanregistrets del sitter nivåkontrollen där motståndet på 1,5 ohm är inritat. För diskantens del sitter nivåkontrollen mellan kondensatorn på 4 uF och elementet. Nivåkontrollerna är inget annat än några motstånd i olika värden.
Bild

En annan 8071-ägare här i Motala (jag tror han kallar sig Densen här på Faktiskt) har gjort ett alternativt filter. Jag har inte provat detta.
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-01-02 21:32

Det såg intressant ut! Alltid kul att testa - om det inte blir för dyrt - det var ju många komponenter. Jag bygger ett och kör A/B så snart jag får råd.
Själv tycker jag att det finns en liten övertydlighet i diskanten. Dämpar man det med ett motstånd eller... :?

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-01-03 20:20

Har nu dämpat diskanten med 4,7 ohms motstånd. Den jobbiga essssssigheten dämpades. Svårt att veta vad ytterligare sänkning skulle göra - måste prova.
Har ni tipps?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-01-03 20:39

I originalskick är 8071an avsedd att användas med de två kontrollerna i MITTläge,alltså med vissa seriemotstånd inkopplade.Jag har tyvärr inte några värden på dem(finns det verkligen inte någon som har ett komplett schema?),men nog skulle jag utgå från det läget och behålla omkopplarna.Själv tyckte jag inte att det riktigt räckte att leka med kontrollerna,utan jag skulle nog vilja prova något annat,lite mera avancerat Luxorfilter.Det finns ju flera modeller som har just de här tre elementen,men som har mera påkostade filter.Får se om lusten faller på en dag....

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-03 20:43

Du har alltså kopplat bort nivåkontrollen?
Har du kvar elektrolyterna i filtret?
Jag kör utan motstånd i diskanten, men har en polyesterkondensator på 3,9 uF, i stället för elektrolyten på 4 uF. Jag upplever ingen ess-ighet.
Å andra sidan spelar nog lyssningsrummets akustik en inte oväsentlig roll för diskantens ess-ighet.
Ett tips i största välmening och vänlighet: På www.ecotec-online.se finns NOS (new old stock) och naturligtvis nyare foliekondensatorer från t ex EVOX, Roederstein och RIFA. De har legat på Luxors lagerhyllor innan Ecotec tog hand om dem.
De är billiga och jag tycker att de fungerar utmärkt i filter.
De finns inte på hemsidan. Man får maila och fråga.
Jag har ingen ekonomisk vinning i företaget.

Bild

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-01-03 22:37

Jag har byggt nya filter enligt ritningen. Efter det satte jag som sagt ett motstånd på 4,7 ohm innan kondensatorn för diskanten.

Kunde jag ha gjort annorlunda?

Rolf skriver att reglagen skall stå i mitten. Hur blir det då? Vad skall sättas in i det filter jag har?

Nu är jag bra förvirrad :?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2009-01-04 07:46

Det är inte tänkt att det ska användas någon nivåinställning med alternativfiltret.
Om du ändå vill ha det ska den i diskantdelen sitta där motståndet på 1,8 ohm sitter. I mellanregistret där motståndet på 2, 2 ohm sitter. Dessa värden blir då "mittenvärden" i nivåkontrollen, d v s när knappen står i mittläge. Sedan ska det vara mindre värde på motstånden åt "plushållet" och högre åt minushållet. Det kräver alltså att man byter originalmotstånden i nivåinställningen.
Men som sagt; filtret är tänkt utan nivåinställning. Lämplig dämpning på diskant respektive mellanregister får man genom motstånden på 1,8 respektive 2,2 ohm.

Återgå till Vintage-hifi