Hörlurar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Hörlurar?

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-07 04:23

hur bra kan det låta i bra hörlurar? Jag äger ett bar shure e4c och de är ju trevliga för mobilt lyssnande men de är inte lika trevliga som mina piPs i o-mobilt lyssnande.

Nu råkar jag äga en benchmark Dac1 som ska vara en väldigt bra hörlursförstärkare (har jag läst). Funderar på att "på skoj" köpa ett par riktigt bra hörlurar för att motivera ägandet av dacen.

Kan också vara trevligt att ha på natten då mina sömntimmar är ca 03-11.

Har ingen brådska utan tänkte be om tips efter modeller fynda utifall att det skulle dyka upp begagnat på t.ex hifi-magasinet.

Är Grado GS-1000 the best there is?

vad finns det för andra modeller?

Inköpspriset är ingen viktig faktor utan jag vill bara att det inte ska vara för stor värdeminskning utifall jag skulle tröttna och vill sälja vidare.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Re: Hörlurar?

Inläggav Hammarstrand » 2009-01-07 07:50

PojkenMedTur skrev:hur bra kan det låta i bra hörlurar? Jag äger ett bar shure e4c och de är ju trevliga för mobilt lyssnande men de är inte lika trevliga som mina piPs i o-mobilt lyssnande.

Nu råkar jag äga en benchmark Dac1 som ska vara en väldigt bra hörlursförstärkare (har jag läst). Funderar på att "på skoj" köpa ett par riktigt bra hörlurar för att motivera ägandet av dacen.

Kan också vara trevligt att ha på natten då mina sömntimmar är ca 03-11.

Har ingen brådska utan tänkte be om tips efter modeller fynda utifall att det skulle dyka upp begagnat på t.ex hifi-magasinet.

Är Grado GS-1000 the best there is?

vad finns det för andra modeller?

Inköpspriset är ingen viktig faktor utan jag vill bara att det inte ska vara för stor värdeminskning utifall jag skulle tröttna och vill sälja vidare.

Jag kan rekomendera AKG s271 som jag har fast jag har den ny versionen med endelsen mkII fast jag tror inte att det är någon skillnad från den äldre versionen, annan färg kanske.. Hur som helst så tycker jag helt klart att du måste provlyssna dessa, kan tillägga att dom sitter riktigt skönt på skallen också. Skulle själv vilja testa mina med en bra dac/hörlursförstärkare som just Dac 1.
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Miles

Inläggav Miles » 2009-01-07 17:47

AKG K701 och Sennheiser HD-650 är också populära hörlurar i det dyrare segmentet. Finns en del info här på forumet om du söker lite.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-01-08 00:55

Jag gillar Sennheiser HD-600 men lyssnar oftast med Shure in-ear SE530 som jag VERKLIGEN vill rekommendera...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-08 03:02

tycker mina e4c är jättebra men känns som det vore nice med ett par stora hörlurar också.

Finns det någon hörlursmodell som är bäst?

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-08 03:08

btw, om grados jättedyringar bara är audio-fil-gegga med samma prisvärdhet som dyra kablar får någon gärna berätta det för mig :)

AKG K701 och senn 650 såg båda fina ut även om AKGn såg lite mer exotiskt spännande ut. Jag får dåliga vibbar av märket sessheiser, vet inte varför :?

Rollo

Inläggav Rollo » 2009-01-08 03:32

PojkenMedTur skrev:Finns det någon hörlursmodell som är bäst?

Nä. Eller: det är klart att det finns, men frågan bäst på vadå? måste besvaras innan det blir relevant att jaga kandidater. När jag är ute och promenerar vintertid är mina Sennheiser HD200 mina bästa lurar. Vid promenader sommartid är mina Grado SR-225 mina bästa lurar. AKG 271s är bäst i studion och ett par in-earlurar som följde med på köpet av en bärbar musikspelare är bäst på gymmet.

(Ja, mina Gradolurar har många svagheter. Ledarna i sladden är lackad koppartråd som drabbades av kortslutning efter något år och fick bytas. Justeringen av bygeln ballade ur ungefär samtidigt (Metallpinne som hålls på plats av friktionen mot en plastbit. Håller för evigt? Inte.), så nu måste dessa tryckas till med jämna mellanrum. Basen är klen, vilket i och för sig är lättare att ha överseende med än en bullig bas. De dämpar inte ljud från omgivningen alls, vilket är trevligt i många situationer, men de klarar inte att spela särskilt högt, så det måste vara väldigt tyst i lyssningsrummet. Förbannat dyra var de också. De dyrare Gradolurarna verkar, av döma av beskrivningen på hemsidan, ha större kuddar, vilket är trevligt, men bygeljusteringen och sladden verkar vara samma som SR-225.)

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-08 04:05

Bäst på musikåtergivning, drivna av en hörlursförstärkare.

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2009-01-08 09:00

Jag är fortfarande kär i mina Denon AH-D5000 – som jag fick i present och egentligen inte har valt själv. De är riktigt bra på det du frågar efter, driver dem själv med en Harmony Design Ear 90.

Så, en röst för dessa – om du känner att pengar inte är ett problem. Jag har själv aldrig varit hundra förtjust i Sennheisers större modeller. Grado tycker jag däremot låter otroligt bra varje gång jag provar. Mina SR60-or är nog de lurar jag har använt mest.

AKG är grymma. Har själv ett par K271-or (mkII) som jag också har haft i studio. Mycket bra – även om de inte kanske är världens roligaste lurar för nöjeslyssning. Många svär ju vid 701-orna (och 601-orna). Det lilla jag har lyssnat håller jag med om att det är finfina grejer. 701-orna – och 702-orna nu då – är ju dessutom så snygga att man baxnar.

Beyerdynamic gör en del sköna grejer – men kanske återigen roligare i studio än för finlyssning.

Några som jag aldrig har lyssnat till är de olika Audio Technica-lurarna som får fantastiska recensioner lite varstans. Där verkar det finnas en del guldkorn.

/F

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-08 13:21

jockewe skrev:Jag gillar Sennheiser HD-600 men lyssnar oftast med Shure in-ear SE530 som jag VERKLIGEN vill rekommendera...

Huvamig... den senare var inte gratis, jag är ute efter ett par nya in-ear, men det där kanske är lite över budget :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-08 14:13

dom där dyraste denon-lurarna på hifiklubben fick utmärkelsen årets bästa hörlur av hifi&musik, och tydligen var dom världsbäst
Bikinitider

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2009-01-08 14:29

Själv har jag inte alls gillat de Gradolurar jag lyssnat på (tror det var nån 325 eller vad dom nu heter, samt de mindre modellerna i samma serie). Upplevde ljudet som alltför vasst och påträngande. Men så gillar jag ju så klart mina Sennheiser 650, som många upplever som lite "inbäddade". Min upplevelse är dock att de dels är bekväma, dels fungerar att lyssna på länge samt att de har en bra basknuff.

Har ingen nämnt Stax? Vid en snabb lyssning på ett par modeller som jag glömt namnet på blev jag verkligen imponerad, undantaget basregistret som inte hade samma pondus som mina Senn's. Stax är dock rackarns dyra...

/en tvåcentare från en john

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2009-01-08 14:41

Fjonkalicious skrev:
jockewe skrev:Jag gillar Sennheiser HD-600 men lyssnar oftast med Shure in-ear SE530 som jag VERKLIGEN vill rekommendera...

Huvamig... den senare var inte gratis, jag är ute efter ett par nya in-ear, men det där kanske är lite över budget :-)

Ah, jag blev också sugen på de lurarna nu. Men det är ju lite dyrt helt klart... Är det lönt att ha så pass bra lurar till en portabel spelare? (iAudio7).

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2009-01-08 16:51

Jag använder Shures SE310, och de är fina de också, säkert inte lika fina som 530, men lite billigare är de ju. Sedan ger jag rådet att lyssna på AKG K601, som jag anser är extremt prisvärda.
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-01-08 18:53

Fjonkalicious skrev:

Finns för närmare halva priset på e-bay. I värsta fall får du betala moms på dom hos tullen men blir ändå mycket billigare.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-08 21:45

Erik_AA skrev:
Fjonkalicious skrev:

Ah, jag blev också sugen på de lurarna nu. Men det är ju lite dyrt helt klart... Är det lönt att ha så pass bra lurar till en portabel spelare? (iAudio7).

Jag har shure e4c och det är verkligen att rekommendera att ha bra portabla lurar. Använder dem med de gula skum-plupparna och det låter riktigt riktigt bra (startade mitt intresse för bra ljud praktiskt taget) och de dämpar bort ett flygplan eller tunnelbanevagn utan problem.

Dock är det en solklar skillnad med vilken spelare man använder, ha köpt samma hörlurar till tjejen och hon blev sur när hon insåg hur mycket bättre det lät i min Iaudio-spelare jämfört med hennes Ipod nano.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-08 21:58

Läste någonstans att det var svårt att göra stängda hörlurar bra? Men denon har lyckats?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-01-08 23:00

jag tror inte det är svårare att bygga slutna lurar, varför skulle det vara svårare än öppna?
Bikinitider

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-08 23:06

celef skrev:jag tror inte det är svårare att bygga slutna lurar, varför skulle det vara svårare än öppna?

läste här:

http://www.dansdata.com/k271.htm

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-01-08 23:20

Eftersom Stax redan har nämnts kan vi väl lägga till Koss ESP-10 och Jecklin Float också? Superdyra... Sennheiser gjorde en ännu dyrare elektrostat med väldigt höga prestanda.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-10 00:24

Om jag nu står och velar mellan att beställa

Denon AH-D5000

och

AKG K702

som båda finns till rimliga priser på ebay (bortse från ev prisskillnad), vilka borde jag satsa på? Eller borde jag ta någon helt annan?

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-01-10 02:22

Denon lurarna kan du provlyssna om du bor i närheten av HK.
Jag tycker dom är lite väl bastunga, så testa dom innan du beställer om du inte vet att du gillar tung bas.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2009-01-10 11:38

Återigen. Denon-lurarna (som jag har) är bastunga. Men inte någon blöt, filtbas. Med en bra hörlursförstärkare är de snarare ofantligt baskapabla. Men självklart är det en smakfråga. Jag är däremot osäker på om Hifiklubben har ett vettigt hörlursuttag att koppla in dem på. Den där Argonen är jag inte direkt golvad av.

Men, Denon-luren är den enda lur jag hittills har provat i vilken man kan förnimma en fysisk bastyngd, som vid lyssning med högtalare. Och det är en jävligt häftig egenskap. Sedan behöver lurarna massor med break-in innan de låter riktigt nice. Men det är riktigt bra skit.

/F

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-10 15:45

frestr skrev: Men inte någon blöt, filtbas.

Jag måste skaffa glasögon igen(tappat dom), jag läste lite snabbt och det blev fler t än l så att säga. 8O :oops:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-01-10 16:15

Fjonkalicious skrev:
frestr skrev: Men inte någon blöt, filtbas.

Jag måste skaffa glasögon igen(tappat dom), jag läste lite snabbt och det blev fler t än l så att säga. 8O :oops:

samma här fast jag har bra syn :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-01-10 17:28

Sk. Freudiansk "felläsning". :wink: :D

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-01-10 17:30

Laila skrev:Sk. Freudiansk "felläsning". :wink: :D

jo jag funderade lite själv i dom banorna faktiskt :wink:

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-01-11 05:37

Vad är detta för rolig hörlur jag snubbla över på ett forum?

http://cgi.ebay.co.uk/KENWOOD-KH-K1000- ... 240%3A1318

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-01-11 07:08

det finns inget bästa i detta fallet tyvärr, själv har jag hd650 och hd25 (med stålkabel) och dynamiska iems.

dom är alla bra på olika saker, iems:en och hd25:orna är jävligt nice för dom isolerar bort ljud, det blir lite annorlunda än öppna lurar.
som högtalarsubstitut så skulle jag definitivt rekommendera öppna lurar typ beyers/sennheiser/akgs fetaste, "hifilurar" inte studiogrejer!
slutna lurar tycker jag inte om om man ska lyssna längre än en timme, det blir påfrestande. men du kan nog dra på lite mer med slutna.

va på mediamarkt i julas och dom hade akg 701, men satan vilket lågt kvalitetsintryck jag fick av dom, kändes som rena sopstationen när jag hade dom i näven, tur att jag inte äger dom.

på flyg/resor i allmänhet iems!

när jag köpte lurar så lyssnade jag på alla bra dom hade i butiken, ja runt 15 par eller liknande sen valde jag hd 650, dom hade skönast sound.
köp inget olyssnat!

btw har hört att grado saknar bas, allihopa.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
frestr

Inläggav frestr » 2009-01-11 10:31

Britt-Gunnar skrev:
Laila skrev:Sk. Freudiansk "felläsning". :wink: :D

jo jag funderade lite själv i dom banorna faktiskt :wink:

Både med tanken på tiden inläggen är gjorda – och den freudianska felläsningen skulle jag vilja säga att den bästa tweak jag kan rekommendera er är att skaffa ett liv…:-)

/F

Nästa

Återgå till Köpråd