USB-kort och smutsig matning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

USB-kort och smutsig matning

Inläggav Svante » 2009-01-10 12:09

Jag har just lyckats bli av med ett irriterande tjut från mitt USB-ljudkort. Jag har ett E-MU tracker pro som spänningsmatas från en USB-hubb. Det låg en irriterande ton där som påverkades av hur man rörde musen (som satt kopplad i samma USB-hubb).

När jag gjorde loopback och mätte vad som kommer ur kortet så låg störkomponenterna typ 100 dB ner, så oljudet syns inte. Att koppla ljudkortet till mixern med balanserade kablar minskade problemet, men tonen låg fortfarande kvar tillräckligt stark för att vara irriterande.

Lösningen var att flytta bort musen från hubben.

Jag har tidigare sett liknade problem med Alesis IO|2, dvs att smutsig matningsspänning stör ljudkortet.

Har fler varit med om liknande?

(Jag kan väl tillägga att uppkopplingen är lite av en härva, med mixern som centrum. Till den är det interna ljudkortet i två datorer kopplade, en squezebox och så förstärkare/högtalare. Jag ska reda ut det nån gång men orkar inte riktigt nu :) )
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-01-10 16:11

Jag har haft störningar från musen (inte usb) på internaljudkort. Detta för klarade någon med att de "hamnat i samma klockcykel". Jag vet inte vad det betyder men det brummade när man rörde på musen.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-01-10 22:31

På en god väns dator så låter det (inte speciellt högfrekvent) när man rör musen :o
Har inte undersökt saken närmare, och vet inte varifrån det kommer. Det är inte alls högt men det hörs om man tänker på det!

Men det kommer inte ur högtalarna dock, så jag tror inte att det har med ljudkortet att göra!
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2009-01-11 01:05

Har för mig att det kan hänta om ljudkort & mus hamnar på samma interrupt (IRQ)... ibland kan hårddisksknatter höras genom ljudkortet också. 8O

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-11 01:29

Fackamato skrev:Har för mig att det kan hänta om ljudkort & mus hamnar på samma interrupt (IRQ)... ibland kan hårddisksknatter höras genom ljudkortet också. 8O

Tänk vad trevligt det är med balanserad elektronik! 8)

/Peter

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-01-12 17:30

Balanserad elektronik? Hur kom det in i sammanhanget?
Vi pratar väl än så länge bara överföring av digitala signaler innuti en dator?

Om jag förstått rätt så rör det sig antingen om att USB-devicer stör varandras signaler eller att de smutsar ner matningsspänningen.

Varje USB-host brukar klara 2 devices och tar en IRQ. Normalt är det två portar som sitter i direkt anslutning till varandra.
I dessa två portar så bör man inte blanda devicer som kan störa varandra. T.ex. så är en långsam device troligen USB1 (t.ex. en mus) och passar inte bra ihop med en snabb device som tex en extern hårddisk.
Externa ljudkort kör oftast USB2 också. Bra att kolla innan man kopplar in dem.

Störning via strömmen kan vara knepigare, men i alla fall bör USB-hubbar med extern ström vara rimligt isolerade från andra saker. Ofta räcker det nog med att vara på en annan USB-host för att kraftigt mindska störningen mellan enheterna.

Eftersom de flesta devicer inte är så känsliga för störningar så är det främst USB-ljudkort som man vill isolera ifrån andra enheter. Övriga devices kan bli tvingade att göra fallback till USB1 om de blandas enligt ovan, men det märker man oftast ganska enkelt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-01-12 21:17

Svante skrev:Jag har tidigare sett liknade problem med Alesis IO|2, dvs att smutsig matningsspänning stör ljudkortet.

Har fler varit med om liknande?

Ja, fast stör på ett annat sätt. Mitt förra ljudkort hängde sig när jag tände vissa lampor o.s.v.

Återgå till Teknikforum