Helmut skrev:Till priset av vad? För att få in mer information borde det bli till priset av högre komprimering! Jag skulle gärna vilja ha ett system som garanterar bättre ljud och bild. Gärna höger, vänster front + höger vänster bak, ingen extra baskanal eftersom högtalarna skall klara av att återge de lägsta tonerna. Ljudet skulle vara helt okomprimerat.
Vill folk ha flera kanaler och komprimering av ljudet borde de gå att ordna till i förstärkaren.
Tycker att det är tråkigt att företagen riktat in sig på teknik och finesser och att ingen tycks bry sig om hur det låter.
Jag var kanske otydlig men jag menade förstås när filmbolagen mixar om en film som i orginal är 5.1 och skapar 2 extra diskreta surroundkanaler av den information som finns. Det kan vara tex en DD EX eller DTS EX matrixkodad bakkanal som görs om till 2st diskreta.
Eftersom det är ganska lätt att åstakomma en matrixkodad bakkanal (allt som är i fas/mono i höger vänster surround hamnar i bakkanalen om man använder sig av EX avkodning) så önskar jag att dom kodade in diskret eller matrix höjd information som kunde avkodas.
Jag tycker att när man gör om en 5.1 mix till 7.1 så känns det lite onödigt speciellt när det är ganska lätt att få till matrixkodad bakanal. Det funkar även bra på sådant som inte är EX kodat, men visst bakkanalen/erna blir inte diskreta.
Det skulle kanske funnits ett röstningsalternativ till "omixning till 7.1 med matrixkodad höjdkanal".
Självklart skall ljudet vara okomprimerat i form av Dolby TrueHD eller DTS-MA Audio som Chuck nämner.
Detta gäller förstås filmer på Blu-ray som har möjlighet till 7.1 mixar.
Thomas