5.1 till 7.1 diskret surround eller 7.1 med höjdkanaler

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vad tycker ni att filmbolagen bör göra?

Mixa om 5.1 till 7.1 med diskreta surroundkanaler
3
50%
Mixa om 5.1 till 7.1 med diskreta/matrix höjdkanaler
3
50%

Antal röster : 6

Användarvisningsbild
Tumme

5.1 till 7.1 diskret surround eller 7.1 med höjdkanaler

Inläggav Tumme » 2009-01-11 14:02

Det har börjat bli populärt att mixa om gamla och nya filmer som har ett 5.1 spår till ett med 7.1 och diskreta surroundkanaler.

Jag personligen tycker det är bortkastat och skulle hellre se att dom mixade om till diskreta eller matrixkodade höjdkanaler, det skulle nog till och med vara lättare att göra och jag tror att det skulle bli mycket bättre möjligheter att få fram roliga effekter plus att själva upplevelsen skulle bli bättre.

Vad tycker ni?

Thomas

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-01-11 19:01

Till priset av vad? För att få in mer information borde det bli till priset av högre komprimering! Jag skulle gärna vilja ha ett system som garanterar bättre ljud och bild. Gärna höger, vänster front + höger vänster bak, ingen extra baskanal eftersom högtalarna skall klara av att återge de lägsta tonerna. Ljudet skulle vara helt okomprimerat.
Vill folk ha flera kanaler och komprimering av ljudet borde de gå att ordna till i förstärkaren.
Tycker att det är tråkigt att företagen riktat in sig på teknik och finesser och att ingen tycks bry sig om hur det låter.

Användarvisningsbild
Chuck_V

Inläggav Chuck_V » 2009-01-11 22:01

Helmut skrev:Jag skulle gärna vilja ha ett system som garanterar bättre ljud och bild. Gärna höger, vänster front + höger vänster bak, ingen extra baskanal eftersom högtalarna skall klara av att återge de lägsta tonerna. Ljudet skulle vara helt okomprimerat.

Det finns beträffande ljud och heter Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio.

MVH
/g

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-01-11 22:49

Helmut skrev:Till priset av vad? För att få in mer information borde det bli till priset av högre komprimering! Jag skulle gärna vilja ha ett system som garanterar bättre ljud och bild. Gärna höger, vänster front + höger vänster bak, ingen extra baskanal eftersom högtalarna skall klara av att återge de lägsta tonerna. Ljudet skulle vara helt okomprimerat.
Vill folk ha flera kanaler och komprimering av ljudet borde de gå att ordna till i förstärkaren.
Tycker att det är tråkigt att företagen riktat in sig på teknik och finesser och att ingen tycks bry sig om hur det låter.

Jag var kanske otydlig men jag menade förstås när filmbolagen mixar om en film som i orginal är 5.1 och skapar 2 extra diskreta surroundkanaler av den information som finns. Det kan vara tex en DD EX eller DTS EX matrixkodad bakkanal som görs om till 2st diskreta.

Eftersom det är ganska lätt att åstakomma en matrixkodad bakkanal (allt som är i fas/mono i höger vänster surround hamnar i bakkanalen om man använder sig av EX avkodning) så önskar jag att dom kodade in diskret eller matrix höjd information som kunde avkodas.

Jag tycker att när man gör om en 5.1 mix till 7.1 så känns det lite onödigt speciellt när det är ganska lätt att få till matrixkodad bakanal. Det funkar även bra på sådant som inte är EX kodat, men visst bakkanalen/erna blir inte diskreta.

Det skulle kanske funnits ett röstningsalternativ till "omixning till 7.1 med matrixkodad höjdkanal".

Självklart skall ljudet vara okomprimerat i form av Dolby TrueHD eller DTS-MA Audio som Chuck nämner.

Detta gäller förstås filmer på Blu-ray som har möjlighet till 7.1 mixar.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-01-14 17:49

Den här omröstningen var riktigt populär :lol: . Hela 5st röster. Jag trodde det skulle bli lite diskutioner men icke.

Thomas

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-14 18:21

Jag hoppades också på mer diskussion. Har dock svårt att bilda mig en
uppfattning om vad jag har att vinna ev. förlora med de olika
röstningsalternativen. Kanske förstår jag när jag lyckats fixa mina
bakkanaler :)
Senast redigerad av shifts 2009-01-14 19:08, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-14 18:59

Vet inte vad jag ska rösta då jag inte kan tolka det senare alternativet.

Med de åtta kanalar vi har runt hörnet så tycker jag att vi ska ha någon form av höjdinformation, minst en diskret kanal, kanske två.

Tre kanaler fram, en (eller två) höjdkanal och fyra surrounder/ambience känns väl ok.

Tycker kanske tom. att det inte behöver vara hugget i sten. Kan mycket väl tänka mig att man har tjockt med kanaler för alla tänkbara scenarion och sedan låter varje produktion avgöra vilka kanaler som används.

Tänker mig alltså:

Vänster - center - höger,

vänster och v-bak samt höger och h-bak,

samt två höjdkanaler.

Å andra sidan, stereo räcker ganska långt! :D

/Peter

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-01-15 18:36

Piotr skrev:Vet inte vad jag ska rösta då jag inte kan tolka det senare alternativet.

/Peter

Om det är alternativet "5.1 till 7.1 Diskreta/Matrix höjdkanaler" så var det att det skulle vara möjligt att mixa om 5.1 mixen och lägga till Matrixkodad höjdkanal (Eller diskreta) som skulle vara möjlig att avkoda med EX avkodning i befintliga receivers.

Vad jag menar är att man skulle kunna placera 2st höjdhögtalare och använda sig av dom bakre surroundutgångarna som vanligtvis används till att avkoda EX kodat material men dom två utgångarna skulle lika gärna vara diskret kodad höjdkanal 7.1.

Jag vet inte det den förklaring hjälper jag har lite svårt att förklara det i text på bra sätt.

I det stora hela om man nu ändå ska mixa om filmen så ge mig hellre höjdkanal/er istället för 2 diskreta bakkanaler.

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-01-15 18:38

Dubbelpost

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-01-15 19:36

Jo det var det där med kodnig och Matrix och grejjor som jag inte har någon koll alls på. :)

Men om vi säger som så, jag är mer för att öppna upp lyssningsfönstret med hög fidelitet i den främre halvan av lyssningsrummet än att det prompt måste hända saker runt om. Envelopment är häftigt men inte nödvändigt. Jag njuter ju alldeles utomordentligt i en stor lokal för livemusik även dikt mot en vägg vilket inte ger någon rymdkänsla bakåt.

Hoppas jag fick fram mina tankar.

/Peter

Återgå till Teknikforum