Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Eftersom detta forumet i mitt tycke är i akut behov av mindre navelskådning och mer information från omvärlden så bestämde jag mig för att länka till
steveo1234 skrev:Några tankar?
steveo1234 skrev:Några tankar?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Eftersom detta forumet i mitt tycke är i akut behov av mindre navelskådning och mer information från omvärlden så bestämde jag mig för att länka till
Varför är faktiskt i behov av det?
Nattlorden skrev:(s)LLT kanske inte är så intressant längre om man kan snacka Infra-moduler, så därför har det inte kommit upp så mycket.
Fast det är väl också så att även om det pratats om det, så har det inte valts att använda den beteckningen... som är mer en happy-go-lucky-DIYer-beteckning än en teknisk dito.
Piotr skrev:Steveo,
det du tar upp i din första post är ju kända faktum som diskuterats och diskuteras flitigt här.
Sedan angående benämningar på div. fenomen. Är det viktigare att kunna massa förkortningar än att förstå fysiken i sig?
Förstår faktiskt.se inte vad du far efter.![]()
/Peter
steveo1234 skrev: lyckades på endast 30 minuter ena sig om följande slutsats:
Några tankar?
Piotr skrev:Steveo,
och då förstår jag. Tack!
p.s. Earl Geddes och vad han säger ska man ta med en skopa salt, han är rätt förvirrad vad det gäller vetenskap och slutsatser i samband med studier och iaktagelser.
/Peter
steveo1234 skrev:För det saknas massa information här.
steveo1234 skrev:Det enda jag sett av honom har varit GedLee måttet (ännu en "ny" ide som inte diskuterats här på faktiskt) som jag tycker verkar sunt.
Flat frequency response both on and off axis are well known to be key indicators of "sound quality" and are easily argued as necessary for "accuracy". I would argue that the impulse response should be "compact", in that some group delay issues are highly audible, but once again this is completely in line with "accuracy". It can be argued that nonlinear distortion is not "accurate" and this is quite true. But here one has to look at whether or not the differences are audible. They aren't. So yes, you can make the sound more "accurate" with lower distortion, but it won't be audible, so why bother?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:För det saknas massa information här.
Som Piotr sa har dessa saker diskuterats om och om här innan
paa skrev:steveo1234 skrev:Det enda jag sett av honom har varit GedLee måttet (ännu en "ny" ide som inte diskuterats här på faktiskt) som jag tycker verkar sunt.
Jag har efterfrågat lite om GedLee Summa här men inte fått något svar, men det beror nog mest på att det kanske inte finns några sådana högtalare i Sverige överhuvudtaget, eller känner du till några?
steveo1234 skrev:Eftersom detta forumet i mitt tycke är i akut behov av mindre navelskådning och mer information från omvärlden så bestämde jag mig för att länka till:
http://seanolive.blogspot.com/2009/01/w ... s-are.html
En panel bestående av Steve Temme (Listen Inc.), Dr. Earl Geddes (GedLee), Laurie Fincham (THX), Mike Klasco (Menlo Scientific), och Dr. Floyd Toole (former VP Acoustic Engineering at Harman) lyckades på endast 30 minuter ena sig om följande slutsats:
# The perception of loudspeaker sound quality is dominated by linear distortions, which can be accurately quantified and predicted using a set of comprehensive anechoic frequency response measurements (see my previous posting here)
# Both trained and untrained listeners tend to prefer the most accurate loudspeakers when measured under controlled double-blind listening conditions (see this article here).
# The relationship between perception and measurement of nonlinear distortions is less well understood and needs further research. Popular specifications like Total Harmonic Distortion (THD) and Intermodulation Distortion (IM) do not accurately reflect the distortion’s audibility and effect on the perceived sound quality of the loudspeaker.
# Current industry loudspeaker specifications are woefully inadequate in characterizing the sound quality of the loudspeaker. The commonly quoted “20 Hz - 20 kHz , +- 3 dB” single-curve specification is a good example. Floyd Toole made the observation that there is more useful performance information on the side of a tire (see tire below) compared to what’s currently found on most loudspeaker spec sheets (see Floyd's new book "Sound Reproduction").
Några tankar?
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Eftersom detta forumet i mitt tycke är i akut behov av mindre navelskådning och mer information från omvärlden så bestämde jag mig för att länka till:
http://seanolive.blogspot.com/2009/01/w ... s-are.html
En panel bestående av Steve Temme (Listen Inc.), Dr. Earl Geddes (GedLee), Laurie Fincham (THX), Mike Klasco (Menlo Scientific), och Dr. Floyd Toole (former VP Acoustic Engineering at Harman) lyckades på endast 30 minuter ena sig om följande slutsats:
# The perception of loudspeaker sound quality is dominated by linear distortions, which can be accurately quantified and predicted using a set of comprehensive anechoic frequency response measurements (see my previous posting here)
# Both trained and untrained listeners tend to prefer the most accurate loudspeakers when measured under controlled double-blind listening conditions (see this article here).
# The relationship between perception and measurement of nonlinear distortions is less well understood and needs further research. Popular specifications like Total Harmonic Distortion (THD) and Intermodulation Distortion (IM) do not accurately reflect the distortion’s audibility and effect on the perceived sound quality of the loudspeaker.
# Current industry loudspeaker specifications are woefully inadequate in characterizing the sound quality of the loudspeaker. The commonly quoted “20 Hz - 20 kHz , +- 3 dB” single-curve specification is a good example. Floyd Toole made the observation that there is more useful performance information on the side of a tire (see tire below) compared to what’s currently found on most loudspeaker spec sheets (see Floyd's new book "Sound Reproduction").
Några tankar?
Jag är mest förvånad över att det tog dem 30 minuter att enas om
dessa självklarheter...
(Men det gjorde det nog inte. De var nog överens om allt det där redan
från början, men det kanske tog 30 minuter för dem att lägga fram det
som en skiss till något som kan vara en "allra enklaste grundkursen till
det allra mest triviala och självklara, sedan många årtionden tillbaka".
Något att börja med för den som inte vet just någonting om musikåter-
givning. Typ.)
Så jag måste fråga dig: Har du överhuvudtaget läst vad som skrivits om
här på faktiskt?
Att backa till sådana där trivialiter känns som att gå minst 35 år bakåt i
tiden (kanske rent av 70 år?). För så länge har de där självklarheterna
varit välkända - av alla som vet något om musikåtergivning.
Inte mycket att diskutera vidare om alltså.
Inte alla, men rätt så många diskussioner här på faktiskt har ju däremot
handlat om saker som ligger på en mycket, mycket högre nivå än det där.
Närmare bestämt saker som INTE alla är på det klara med ännu.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster