Effektnivå slutsteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Effektnivå?

10W
14
5%
50W
19
7%
100W
28
10%
150W
29
11%
200W
64
24%
300W
38
14%
400W
15
6%
500W
60
22%

Antal röster : 267

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-16 21:37

rexq skrev:Finns pre25 med balanserade xlr-utgångar?

Nej, men det utesluter inte framtida produkter med denna finess.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2009-01-16 22:30

Kan vittna om HA:s kundvänliga inställning. Jag önskade softad grön diod på min PRE TwentyFive istället för den blå, och fick som jag ville :) !

/stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2009-01-16 22:37

E skrev:Skulle den inte kunna kosta(t) under 20 000:– om tillräckligt många ville ha den då?

Våra produkter är och kommer att vara tillverkade i Sverige så det är ytters tveksamt även om väldigt många vill ha den.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-16 23:04

Jo, det är trevligt att man som kund har möjlighet att spendera sina
pengar så pass lokalt.

Hoppas att många gör det!

Mvh E*

PS. Är/blir förresten AMP22 (150 W) också en konstruktion av Morello?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Kundvänlig inställning och softad grön diod...

Inläggav Greensleeves » 2009-01-17 17:35

stefanolo skrev:Kan vittna om HA:s kundvänliga inställning. Jag önskade softad grön diod på min PRE TwentyFive istället för den blå, och fick som jag ville :) !

Låter utmärkt! Softad grön diod är för övrigt ett uttryck jag snarast måste spara i min mentala ordbank..! :D
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-17 17:54

Hm, jag har lite svårt att förstå resultatet av omröstningen. Jag läste frågan igen men begriper ändå inte riktigt:

Frågeställaren talar ju enbart om effektbehovet och inte om några andra aspekter. Att kvaliteten på återgivningen skulle vara lägre i ett slutsteg med större effektresurser eller så. Eller att det är onödigt att betala för effekt man inte behöver.

Jag röstade för den högsta effekten. Eftersom det ju inte skadar att ha mer effekt så länge inget annat påverkas i negativ riktning, alltså.

Men jag kanske har missförstått.

/Strmbrg,

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-17 18:19

Dogmdödning:

Finns inget skäl till att kvaliten skulle vara sämre för att steget är större.

Medhåll:

Mycket onödigt att betala för mer eefekt än man någonsin nyttjar.

Brasklapp:

Lätt att underskatta den effekt man faktiskt behöver

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-01-17 18:37

Tycker 500W verkar finnemang,blir fina bassteg :lol:

Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-17 19:06

Strmbrg skrev:Hm, jag har lite svårt att förstå resultatet av omröstningen. Jag läste frågan igen men begriper ändå inte riktigt:

Frågeställaren talar ju enbart om effektbehovet och inte om några andra aspekter. Att kvaliteten på återgivningen skulle vara lägre i ett slutsteg med större effektresurser eller så. Eller att det är onödigt att betala för effekt man inte behöver.

Jag röstade för den högsta effekten. Eftersom det ju inte skadar att ha mer effekt så länge inget annat påverkas i negativ riktning, alltså.

/Strmbrg,

Jo, men är du beredd som potentiell konsument och röstare, att betala 30 - 40 tusen för dessa watt?
Ska de sen bryggas, handlar ju inköpet om två steg (kanske 4st vid aktiv delning) och priset hamnar förhoppningsvis under 80 tusen kronor. :wink: (4st 160000:-)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-17 19:42

[quote="RagnwaldJo, men är du beredd som potentiell konsument och röstare, att betala 30 - 40 tusen för dessa watt?
Ska de sen bryggas, handlar ju inköpet om två steg (kanske 4st vid aktiv delning) och priset hamnar förhoppningsvis under 80 tusen kronor. :wink: (4st 160000:-)[/quote]

Mjae,

Men det skrev jag också. Att om inte priset ökar med effekten, så är det ju bättre med mer effekt.

Vi är nog ganska överens. Även om jag nog tänker lite mer utopiskt och teoretiskt, kanske.

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-17 20:54

Ragnwald skrev:
Strmbrg skrev:Hm, jag har lite svårt att förstå resultatet av omröstningen. Jag läste frågan igen men begriper ändå inte riktigt:

/Strmbrg,

Jo, men är du beredd som potentiell konsument och röstare, att betala 30 - 40 tusen för dessa watt?
Ska de sen bryggas, handlar ju inköpet om två steg (kanske 4st vid aktiv delning) och priset hamnar förhoppningsvis under 80 tusen kronor. :wink: (4st 160000:-)

Mja, själv sitter jag nöjd med det jag har då mina högtalare och lyssningsförhållanden inte kräver mer. Men säg att du är ute efter att kunna verkligen braka på dynamiskt i din anläggning, då hamnar man väl oftast i situationen att elementkostnaden (eller högtalarkostnaden) rinner mer i väg än om du som alternativ kunde kunde mata på mer i effekt direkt i en kanal till en högtalare ?

Dvs så har jag fått intrycket efter att bl a ha följt diskussionerna här när den ultimata anläggningen diskuterats. (För att RIKTIGT överdriva: ett realistiskt kanonskott.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-01-17 20:57

i skrev:Mja, själv sitter jag nöjd med det jag har då mina högtalare och lyssningsförhållanden inte kräver mer. Men säg att du är ute efter att kunna verkligen braka på dynamiskt i din anläggning, då hamnar man väl oftast i situationen att elementkostnaden (eller högtalarkostnaden) rinner mer i väg än om du som alternativ kunde kunde mata på mer i effekt direkt i en kanal till en högtalare ?

Dvs så har jag fått intrycket efter att bl a ha följt diskussionerna här när den ultimata anläggningen diskuterats. (För att RIKTIGT överdriva: ett realistiskt kanonskott.)

Jag har varit nöjd med mina 30 watt single end rör i snart 10 år.

Har provat väsentligt kraftigare grejor. Men utan mätutrustning så gick de bort. (=tillbaks till handlaren.)

/Strmbrg,

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-17 21:21

Det är inte så svårt att mäta spänningssvinget på utgången med en vanlig voltmeter, när något högdynamiskt körstycke spelas tex. Carmina Burana. Spelas det på riktigt stark akustisk nivå så får en normal förstärkare (runt 100W) stora problem ihop med normalkänsliga högtalare.

Det är klart att det som alltid handlar om vad man har utrymme för i lyssningsrummet och vad plånboken tillåter.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-01-17 21:30

Nicke skrev:Tycker 500W verkar finnemang,blir fina bassteg :lol:
Mvh Nicke

Nja, ofta behöver man ju mer till topparna. Dessutom låter det mer illa om stagen till topparna klipper än stegen till basarna.
Baslådor placeras ju lämpligen så dom får hjälp av rummet också, vilket ytterligare minskar behovet av effekt. Men har man basar som klarar det, så visst...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-17 23:38

Ragnwald skrev:Det är inte så svårt att mäta spänningssvinget på utgången med en vanlig voltmeter, när något högdynamiskt körstycke spelas tex. Carmina Burana. Spelas det på riktigt stark akustisk nivå så får en normal förstärkare (runt 100W) stora problem ihop med normalkänsliga högtalare.

Det är klart att det som alltid handlar om vad man har utrymme för i lyssningsrummet och vad plånboken tillåter.

Ja, jag vet någon som lyssnade på körmusik och insåg att han behövde mycket starkare steg. Han läser nog det här :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-01-17 23:40

Max_Headroom skrev:
Mvh Nicke

Nja, ofta behöver man ju mer till topparna. Dessutom låter det mer illa om stagen till topparna klipper än stegen till basarna.
Baslådor placeras ju lämpligen så dom får hjälp av rummet också, vilket ytterligare minskar behovet av effekt. Men har man basar som klarar det, så visst...

Ja, jag körde ut 2x250w idag på frontarna, men basarna maxar inte ut 6x60w i det läget..

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-17 23:46

Ragnwald skrev:Det är inte så svårt att mäta spänningssvinget på utgången med en vanlig voltmeter, när något högdynamiskt körstycke spelas tex. Carmina Burana. Spelas det på riktigt stark akustisk nivå så får en normal förstärkare (runt 100W) stora problem ihop med normalkänsliga högtalare.

Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på! 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2009-01-17 23:53

Max_Headroom skrev:
Mvh Nicke

Precis! Just därför man behöver minst två bryggkopplade 500w till topparna :wink:

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-01-23 01:42

Jag går ut och avnjuter teater och levande musik ca 60 ggr om året och hemma lyssnar jag på en behaglig niva av ca 85 db. Varje kväll när jag krypit in under täcket kan jag avnjuta en svagt högfrekvent pip på ca 12 kHz. Så jag är ganska glad över att jag klarat mig med mina 5 x 125 watts förstärkare. Skulle mina förstärkare vara på flera hundra watt skulle jag troligtvis ha en tinitus som gjorde mig handikappad även på dagtid.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-23 01:49

Hur hörselfarligt något är beror inte allena av medelljudtryck. Dynamik och
spektral fördelning är väl så relevant och ett för litet slutsteg som distar är
definitivt sämre än ett för stort.

Hörselvidrigt konsertljud är dessvärre på tok för vanligt. :cry:

Mvh E*
Senast redigerad av E 2009-01-23 01:56, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2009-01-23 01:53

i skrev:Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på! 8O

Kanske behöver du sänka störnivån i anläggningen, eller i rummet, således
att du hör de svaga partierna tydligt även vid mindre volympådrag?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-23 02:11

E skrev:
i skrev:Kanske behöver du sänka störnivån i anläggningen, eller i rummet, således

Mvh E*

Svårt att åstadkomma om man bor i centrala Stockholm.
Men sedan jag flyttade ut på landet, bortom all trafik och olåt, har dynamikomfånget ökat betydligt på min anläggning. :)
Men... nu är det bara tinitusen som sätter gränsen. :(

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-01-23 02:11

i skrev:Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på! 8O

Jag tror att apoteket för en ny vuxenblöja - Tena for Audiophiles.
Den absorberar bara på insidan, men diffuserar fint på utsidan.... :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-23 02:12

:mrgreen:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-23 02:21

E skrev:

Kanske behöver du sänka störnivån i anläggningen, eller i rummet, således

Mvh E*

Nja, jag har det rätt ostört, här ute på landet. Det kan iofs kanske vara att kören är lite otydligt inspelad i de lågmälta partierna. Ska förresten lyssna om skivan, det var ett tag sen!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-23 02:22

KarlXII skrev:

Jag tror att apoteket för en ny vuxenblöja - Tena for Audiophiles.
Den absorberar bara på insidan, men diffuserar fint på utsidan.... :)

Hifi-kontinens va ? :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-01-23 11:09

i skrev:

Jo, jag har problem med min Carmina. Om jag ökar volymen så jag tydligt hör kören i de lågmälta/"normala" partierna så skiter jag på mig när "huvudsångaren" eller "huvudmotivet" drar på! 8O

Överstyr du anläggningen, kanske? How many watts? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-23 11:20

Kaffekoppen skrev:

Ja, jag vet någon som lyssnade på körmusik och insåg att han behövde mycket starkare steg. Han läser nog det här :)

Jag har lyssnat till en sångkvartett som var inspelad a capella, och jag insåg snabbt att jag behövde större förstärkare redan för att återge detta med naturlig nivå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-01-23 12:43

Almen skrev:
i skrev:

Överstyr du anläggningen, kanske? How many watts? ;)

Mja, jag kör med Acurus A250 med testade 340W/8ohm (om jag minns rätt). Men jag har inte hunnit lyssna igen och kollat efter dist ännu.
(Kan ju vara högtalaren också som distar, fast jag inte tror det.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-01-23 12:50

i skrev:
Almen skrev:How many watts? ;)

Mja, jag kör med Acurus A250 med testade 340W/8ohm (om jag minns rätt). Men jag har inte hunnit lyssna igen och kollat efter dist ännu.
(Kan ju vara högtalaren också som distar, fast jag inte tror det.)

Ja, det låter ju som tillfyllest, i och för sig.

Å andra sidan kan körmusik låta rätt skrikigt även uppspelat på ickedistorderande anläggningar. Är det en erkänt god inspelning?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi