Bättre ljud ur iPod?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-01-19 11:22

I en annan division spelar nog förslaget med en Wadia för 3 800kr.
Den plockar ur signalen digitalt och kör den via sin egen D/A omvandlare om jag förstått det rätt.
Jämfört med kablar i nästan samma prisklass gör den till mitt "BÄSTA KÖP" :)

JB:
Hur har du kopplat din iPod till din förstärkare?

Bara för att det var kul att testa så provade jag via hörlursutgången.

Varför man ska löda sig själv en kabel som tar ljudet ur kontakten på undersidan, är för att den signalen är helt oförstärkt. Ipoden spelar då direkt ur hårddisken in i förstärkaren = avsevärt mycket bättre ljud...

Bra! Det är så jag vill ha det, men om jag vill köpa en prisvärd färdig kabel då?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-01-19 15:40

Vet i tusan vart man kan köpa färdiga sådana kablar som inte är smorda med ormolja. Varför inte göra en egen? En dockkontakt, mini-tele samt valfri längd Cat5 kabel eller dylikt. Billigt och enkelt att göra (förutsatt att du har en lödkolv tillgänglig).

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-01-19 16:56

Chopha skrev:Vet i tusan vart man kan köpa färdiga sådana kablar som inte är smorda med ormolja. Varför inte göra en egen? En dockkontakt, mini-tele samt valfri längd Cat5 kabel eller dylikt. Billigt och enkelt att göra (förutsatt att du har en lödkolv tillgänglig).

/Christopher

Jo jo, jag har en lödkolv tillgänglig. Cat5 kabel också...
Tänkte bara slippa undan lite smidigt för en gångs skull.

Föregående

Återgå till Teknikforum