Snabb hjälp - Beräkna motstånd för 4 dioder

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Snabb hjälp - Beräkna motstånd för 4 dioder

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-21 18:39

Jag håller på att mecka med ett kort där det skall sitta fyra dioder. Första använde jag mig av 4 st vita dioder och ett motstånd på 220 ohm vid matningen. Förstärkaren matar 7.2 Volt fram till kortet. Alla 4 vita dioder lös. När jag mätte på varje diod så fick dom ca 2 volt, dom vill väl ha 3,5 Volt, men dom lös trots allt.

Nu har jag bytt alla för jag behövde mer ljusstyrka och har satt dit en annan variant, gröna. Nu lyser det inte alls. Jag antar att det är för stort motstånd. Är det någon här som kan räkna ut vad lämpligt motstånd bör vara för följande kort/diodkonfiguration. Matning 7.2 Volt. Vill ha ca 3-3.5 Volt vid varje diod.

Den röda på bilden är också matningspunkt(+) och den streckade linjen är en ledare på baksidan av kortet.

Tackar för hjälp

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-21 19:08

Synnerligen intressant, jag bytte från 220 ohm till 180 ohm. Det blinkade till och sen var dom döda.

Grrr.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-21 19:19

Falskt alarm, ngn sladd låg emot.

Nu läser jag av 2,15 V per diod. Skall jag sänka till 150 ohm?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-01-21 21:17

Normalt har lysdioder en märkström och en märkspänning. Genom att ta bort märkspänningen från din matningsspänning får du reda på vad som skall ligga över motståndet. Eftersom strömmen är känd blir således motståndet:

R=(Um-Ud)/I

vilket med ditt sista exempel och märkströmmen 10 mA ger:

R = (7.2-2.15)/0.010 = 505 Ohm

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-01-21 21:39

UrSv,

Ok, om jag bryter ut min nuvarande spänning så har jag alltså 5,75 volt fram. Dom lyser, kan det vara "skadligt" eller kan jag låta det vara?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-01-22 09:49

Fjonkalicious skrev:UrSv,

Ok, om jag bryter ut min nuvarande spänning så har jag alltså 5,75 volt fram. Dom lyser, kan det vara "skadligt" eller kan jag låta det vara?

Mvh

Filip

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Ligger det 5.75 V över motstånden eller över lysdioden?

Utläggning:
En lysdiod har ett så kallat framspänningsfall vilket börjar stabilisera sig vid en ganska liten ström Höjer man strömmen så ökar spänningen inte så mycket över lysdioden. Det är därför man räknar ut motståndet som i inlägget ovan och det är dessutom tack vare detta och ett lågt brus man ibland använder lysdioder som spänningsreferens.

I det fall du använder vita lysdioder ligger dessa troligen kring 3.5 V framspänningsfall och för att fördela strömmen bör du ha ett motstånd per lysdiod eftersom seriekoppling inte funkar nåt bra då två lysdioder skulle hamna på 7.0 V och med dina 7.2 V blir toleransen i strömbegränsningen lite stor med bara 0.2 V att spela på. Således bör du koppla enligt följande:

Bild

Givet en vanlig vit lysdiod med märkström 25 mA och typiskt framspänningsfall på 3.5 V ger det då:

R = (7.2 - 3.5)/0.025 = 148 Ohm

Dock kommer nog det lysa rätt mycket så pröva med lite större motstånd så att strömmen blir lite lägre. När man går över märkströmmen så minskar livslängden kraftigt såvitt jag vet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-22 09:57

Förenklat kan man säga att en lysdiod börjar leda vid en viss spänning. Om man lägger på mer spänning ökar strömmen väldigt fort. Om man har en drivspänning som bara är lite mer än framspänningsfallet så kommer strömmen att variera ganska mycket om matningsspånningen varierar bara lite, eftersom "det som blir kvar" över motståndet när framspänningsfallet har dragits bort varierar ganska mycket.

Hmm, jag vet inte hur klart det där blev.

Men iaf, om du mäter strömmen genom kretsen och ser att den är mindre än vad lysdioderna tål enligt databladet så ska du vara på säkra sidan. Strömmen mäter du lämpligen genom att mäta spänningen över seriemotståndet och räkna ut den. I=U/R. Läser du av 2 volt över ett 100-ohmsmotstånd så blir strömmen alltså 2/100=20 mA. Mät inte med en amperemeter, eftersom den introducerar lite extra serieresistans. Se också till att mäta med så hög spänning som det kan förväntas bli som mest, tex med friska batterier (om det var batteridrift).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum