Fjonkalicious skrev:UrSv,
Ok, om jag bryter ut min nuvarande spänning så har jag alltså 5,75 volt fram. Dom lyser, kan det vara "skadligt" eller kan jag låta det vara?
Mvh
Filip
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Ligger det 5.75 V över motstånden eller över lysdioden?
Utläggning:
En lysdiod har ett så kallat framspänningsfall vilket börjar stabilisera sig vid en ganska liten ström Höjer man strömmen så ökar spänningen inte så mycket över lysdioden. Det är därför man räknar ut motståndet som i inlägget ovan och det är dessutom tack vare detta och ett lågt brus man ibland använder lysdioder som spänningsreferens.
I det fall du använder vita lysdioder ligger dessa troligen kring 3.5 V framspänningsfall och för att fördela strömmen bör du ha ett motstånd per lysdiod eftersom seriekoppling inte funkar nåt bra då två lysdioder skulle hamna på 7.0 V och med dina 7.2 V blir toleransen i strömbegränsningen lite stor med bara 0.2 V att spela på. Således bör du koppla enligt följande:
Givet en vanlig vit lysdiod med märkström 25 mA och typiskt framspänningsfall på 3.5 V ger det då:
R = (7.2 - 3.5)/0.025 = 148 Ohm
Dock kommer nog det lysa rätt mycket så pröva med lite större motstånd så att strömmen blir lite lägre. När man går över märkströmmen så minskar livslängden kraftigt såvitt jag vet.