Nad 208 bäst genom tiderna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nad 208

Messias bland förstärkare, den slår allt
17
14%
Den är mycket bra men inte bäst
43
36%
Den är bra men den slår inte Krell precis
17
14%
Sicket skit
15
13%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%

Antal röster : 118

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 15:37

Flint skrev:Då borde NAD be samma kille, såvida han lever och kan löda, att knåpa ihop något nytt åt dom.

Det var nog pga att det senare var tveksamt på vissa ex som de lade av, skulle jag tro.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 15:42

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Då borde NAD be samma kille, såvida han lever och kan löda, att knåpa ihop något nytt åt dom.

Det var nog pga att det senare var tveksamt på vissa ex som de lade av, skulle jag tro.

Det tyder jag som att NAD208 inte har tillräckligt hög driftsäkerhet. På svenska, rasar när man börjar använda den.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-28 15:44

Flint skrev:Har du f/e-testat andra färger?

Det är extremt svårt att få till bra statistisk signifikans att F/E-testa andra färger. Jag har helt enkelt misslyckats. Jag vet inte helt säkert, jag bara gissar med 95% konfidens att det beror på att jag har gröna linser som filtrerar bort alla andra färger.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-28 15:48

Flint skrev:
Nattlorden skrev:

Det tyder jag som att NAD208 inte har tillräckligt hög driftsäkerhet. På svenska, rasar när man börjar använda den.

Håller med. Jag har råkat ut för tre olika fel på olika 208:or (totalhaveri i utgångssteget efter 20 min på en helt ny (fixades på garanirep.), brum p.g.a. kallödningar, och kortslutning av trafolindning till chassiet vilket gjorde att lgenhetesn propp gick). De har emellertid alltid gått att lagas till felfritt skick. Därför har jag nu en extra i reserv som "braåha".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 15:49

Flint - de ex:en som var predestinerade att rasa har nog redan gjort det, det är nog mest icke-måndagsexemplarens som finns kvar. De som överlevt 10 års drift kan nog betraktas som bra.

Å andra sidan tycker jag de flesta prylar har tveksam kvalité.

Låt se på problem i min egen hifi-historik:
NAD3100 - oxiderande reläer
Sunfire - explosion i konding i spänningsmatningen och notorisk proppätare
Holfi Power-8 - oxiderade reläer, men Holfi hade noterat och bytt typ så de bytte free.of.charge. Trafobrum i hemlåne-exet.
Sugden A25B- glapp i knappar
H/K DVD-10 - lässvårigheter CD och problem innan den nått menyerna på vissa DVDer
H/K AVI100 - fjärren lade av

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 15:51

Johan_Lindroos skrev:
Flint skrev:Har du f/e-testat andra färger?

Det är extremt svårt att få till bra statistisk signifikans att F/E-testa andra färger. Jag har helt enkelt misslyckats. Jag vet inte helt säkert, jag bara gissar med 95% konfidens att det beror på att jag har gröna linser som filtrerar bort alla andra färger.

Jag köper det.

På tal om driftskvalitet.
Du som åtminstone tidigare spelade så tapeterna släppte. Hur många 208:or har du fått att explodera och skjuta upp genom taket i ett moln av pulveriserad kisel?

(Såg att du förekom mig med att svara innan jag ställt frågan. Bra initiativ där. :) )

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 15:59

Nattlorden skrev:Flint - de ex:en som var predestinerade att rasa har nog redan gjort det, det är nog mest icke-måndagsexemplarens som finns kvar. De som överlevt 10 års drift kan nog betraktas som bra.

Å andra sidan tycker jag de flesta prylar har tveksam kvalité.

Låt se på problem i min egen hifi-historik:
NAD3100 - oxiderande reläer
Sunfire - explosion i konding i spänningsmatningen och notorisk proppätare
Holfi Power-8 - oxiderade reläer, men Holfi hade noterat och bytt typ så de bytte free.of.charge. Trafobrum i hemlåne-exet.
Sugden A25B- glapp i knappar
H/K DVD-10 - lässvårigheter CD och problem innan den nått menyerna på vissa DVDer
H/K AVI100 - fjärren lade av

Instämmer. Alla serier har sina speciella egenskaper men när det gäller stora förstärkare brukar reparationerna också bli ganska omfattande. Jag har själv sotat ur (kvaddat) en mindre turboladdad NAD så att det påminde om första advent.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2004-10-28 17:11

Flint: "Om NAD och tillfälligheter.
208:an får väl anses vara en tillfällighet och ett av två undantag. Det första var NAD 3020 som lät alla tiders och den andra då NAD 208 som tydligen många anser slå allt annat. Andra modeller både före och efter har tydligen inte nått upp till dessa."

Nja. Observera att det, i alla fall vad jag vet, bara är i Sverige som 208an har fått en kultstatus, vilket naturligtvis till stor del beror på att LTS har hajpat den. 208an lyser, till skillnad från 3020, med sin frånvaro i t.ex. Stereophiles "Hot 100" och finns inte heller med i de engelska tidningarnas "bästa genom tiderna-listor".

Åtminstone vad jag vet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 19:03

Blue skrev:Flint: "Om NAD och tillfälligheter.
208:an får väl anses vara en tillfällighet och ett av två undantag. Det första var NAD 3020 som lät alla tiders och den andra då NAD 208 som tydligen många anser slå allt annat. Andra modeller både före och efter har tydligen inte nått upp till dessa."

Nja. Observera att det, i alla fall vad jag vet, bara är i Sverige som 208an har fått en kultstatus, vilket naturligtvis till stor del beror på att LTS har hajpat den. 208an lyser, till skillnad från 3020, med sin frånvaro i t.ex. Stereophiles "Hot 100" och finns inte heller med i de engelska tidningarnas "bästa genom tiderna-listor".

Åtminstone vad jag vet?

Det tycker jag minskar trovärdigheten en del. Om den låter kanon borde fler länder ha upptäckt det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-28 19:24

Flint - det tror jag enbart beror på att den inte har några direkta aha-upplevelse-sidor eftersom den gör allt lika bra, så inget sticker ut som man kan direkt säga wow! om. Det är lättare att bli bländad av utrustning som gör en eller ett par grejor kanon... men på längre sikt är det resten man fattas...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 19:39

Nattlorden skrev:Flint - det tror jag enbart beror på att den inte har några direkta aha-upplevelse-sidor eftersom den gör allt lika bra, så inget sticker ut som man kan direkt säga wow! om. Det är lättare att bli bländad av utrustning som gör en eller ett par grejor kanon... men på längre sikt är det resten man fattas...

Det argumentet köper jag. Så tycker jag att det är även med högtalare. En bra låda imponerar inte på en gång men vinner i längden. Den egenskap man först fastnar för är troligen också den man först tröttnar på. Imponatorverkan. En bra egenskap på mässor vilket jag förmodar att alla "Sladdar" är medveten om.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-28 20:55

Tyvärr tycker jag inte att den vinner i längden heller.......
Spelade ingen roll hur många timmar jag lyssnade på den, det var bara tråkigt. Det är kanske det som är transparent :?: :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 21:03

JonasNilsson
Det argumentet är suveränt. Äntligen en person som har provat och uttrycker sin subjektiva uppfattning. Det kunde lika väl ha varit positivt och ändå varit suveränt men det viktiga är att det representerar en reaktion på normalt användande vilket i min tankevärld är det enda trovärdiga.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-28 21:32

Flint skrev:
Äntligen en person som har provat och uttrycker sin subjektiva uppfattning

Har någon här uttryckt annat än sin subjektiva uppfattning? Eller menar du att folk uttrycker sin objektiva uppfattning?
Dimitri

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 21:56

dimitri
Jag tycker att många som uttalar sig positivt om NAD208 uttalar en dogmatisk gruppattityd. Inkl. dig själv. Grupptryck, likriktning, idoldyrkan, dogmer. Några ord som poppar upp. Jag vet inte varför. Ta inte åt dig Dimitrovitj. Här har du rätt till din "fria" uppfattning. Det är ett fritt land det här. Acceptera därför andras rätt till samma favör.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-28 22:12

Det var ett intressant svar. Äntligen.
"Inkl dig själv": Jag har ju inte hört förstärkaren! Liksom du själv, väl, eller? Så vari ligger det dogmatiska?
Jo, jag accepterar, eller bejakar, andras rätt till en åsikt. Men inte rätten till att framhäva sig själv, på andras bekostnad.
Dimitri

PS: "Dimitrovitj"? , var har du fått det ifrån, Flintskalle?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 22:27

Dimitrovitj.
Flintskalle går bra. Det är dessutom nästan sant.
I sakfrågan. Jag reflekterar och återger den bild av dig själv som du själv frammanar i dina inlägg. Om du inte är anhängare av LTS så behöver du kanske inte heller försvara deras dogmer. Ganska enkel logik. Eller kör du med många bottnar?
Senast redigerad av Flint 2004-10-28 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-28 22:31

dimitri skrev:Flint skrev:
Äntligen en person som har provat och uttrycker sin subjektiva uppfattning

Har någon här uttryckt annat än sin subjektiva uppfattning? Eller menar du att folk uttrycker sin objektiva uppfattning?
Dimitri

Det är egentligen en annan diskussion, men vad är objektivt och vad är subjektivt? För mig brukar subjektivt vara baserat på tyckande medan objektivt är baserat på fakta. Det låter ju enkelt.

Men tänker man ett varv till kan valet av objektiva fakta vara subjektivt i sig :) Jag menar, jag kan ju beskriva mig själv i form av längd, vikt, ålder, hårfärg osv. Men beroende på vem jag pratar med så kan jag utlämna vissa fakta. För en ung dam kanske jag inte vill berätta min ålder, men väl längden :-) Det kan ju till och med vara så att jag inte har, eller har möjlighet att ta fram, de fakta som skulle göra att damen tycker jag har presenterat mig objektivt....

Men objektiva fakta kan ju faktiskt vara "hur det låter". I objektiviteten ligger väl snarast HUR man kommit fram till hur det låter och att det är repeterbara fakta.

Jag håller med Flint här, det är under en längre användning som man kommer närmare uppfattningen om ljudkvalítet. Ska jag justera diskantkorrigeringen i en bandspelare, då funkar det bättre med snabba växlingar mellan in- och utsignal. Men ska jag avgöra den musikaliska kvalitén på en förstärkare eller högtalare, då är det en långvarig lyssning som gäller. Men det är ingen metodik som fungerar med en pressläggning i antågande....

/ B

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-28 22:35

Flint
Jag försvarar ingens dogmer. Jag försöker slå hål på dina dogmer!
Har du lyssnat på 208-an?

Nej, det har inte jag heller.
Dimitri

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 22:46

dimitri
Min enda dogm är att jag inte accepterar dogmer över huvud taget. Jag respekterar däremot andras upplevelsebaserade uppfattningar hur olika mina egna de än må vara. Problemet för dig tror jag verkar vara att jag anser transparensbegreppet som en idiotisk dogm. Inget annat än kejsarens nya kläder eller letandet efter regnbågens början. Trohet mot originalet som inte finns i verkligheten utan bara är fiktivt. Du verkar vara anhängare av begreppet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-28 22:49

Flint skrev:Min enda dogm är att jag inte accepterar dogmer över huvud taget.

En klassisk självmotsägelse som antyder (för mig i a f) att Flint vill säga något mer... :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-28 22:50

Flint:
En enda undran:
Har du lyssnat på 208-an?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-10-28 22:50

en dogm är nåt att hålla sig i när det blåser kallt.

mer dogmatism!
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 22:54

dimitri
Läs tråden ordentligt.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-10-28 23:00

Flint:
jag skulle respektera dina egna åsikter om NAD 208
Som det är nu så är de bara snömos.
Tyvärr.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 23:05

Naqref skrev:
Flint skrev:Min enda dogm är att jag inte accepterar dogmer över huvud taget.

En klassisk självmotsägelse som antyder (för mig i a f) att Flint vill säga något mer... :)

Vad menar du i klartext?
Jag har inget som jag kommer på så här rätt upp och ner men om jag spånar ut det så tror jag att snack om dogmer och meningsskiljakligheter kan vara inspirerande och leda till utveckling. Det man tyckar vara "Idiotiska uppfattningar" har nog lett till mer nytänkande än vad ryggdunkningar har gjort. Jag anser att diskussioner som den här är mycket inspirerande och dagen efter kan man skörda resultaten i form av nya idéer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-28 23:06

Flint & Dimitri - kliv ur sandlådan. Jag får inte plats där när ni vevar på såhär :-D

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 23:09

dimitri
Snömos. Kan jag bli tydligare?

Läs tråden så får du reda på om jag har lyssnat på NAD208.
Dessutom har jag berättat det för dig en gång tidigare.
Var befinner sig snömoset just nu?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 23:11

Bill50x skrev:Flint & Dimitri - kliv ur sandlådan. Jag får inte plats där när ni vevar på såhär :-D

/ B

Stör inte! Vi är mitt i ett snömoskrig. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-28 23:26

Bill50x
OK. Nu kan du störa. Snömoskriget verkar vara över.
Var det något du ville...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi