Hifikit spolar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Hifikit spolar

Inläggav zapanasta » 2009-01-28 16:41

Hej ,har lite spolar liggandes inköpta på hifikit ,men vet ju inte va dom har för värden ,Kan man utgå från deras katalog för där står ohmen på dom ock på så sätt ta reda på det? Lcd mätare har jag letat genom hela mora efter utan att lyckats. Det skulle ju va trevligt att veta värderna på dom. :)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-28 16:59

"Ohmen" berättar bara om serieresistansen, inget om induktansen. Antingen skaffar du en L(CR)-mätare; Conrad har en billig, ber du snäll person mäta upp dem eller går omvägen genom att ansluta en generator till spolarna och mäta strömmen genom den och spänningen över dem och beräkna induktansen.

Sök lite på forumet, frågan har diskuterats tidigare, troligen under Teknik.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-01-28 17:24

Oki ,trodde det skulle gå att lista ut det genom en vanlig ohm mätare eftersom både ohm ock mh står utmärkt för varje storlek. Ex tråd 0,8mm, 0,15mh 0,27ohm ,,,,,,,,0,30mh 0,40ohm.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-01-28 17:29

Nix, inte alls - du har olika tjocklekar på trådarna, vilket resulterar i olika resistanser. En induktans i 0,7mm tråd har högre resistans än samma induktans med 1,2mm tråd. Tyvärr.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-28 17:51

Mja, för ett givet sortiment, som ju hifikit har, så borde det ju gå att lista ut. Tråddiametern står ju där och den går att mäta med ett skjutmått. Kombinationen av tråddiameter och resistans borde göra att man kan lista ut vilken spole det är.

Lite knepigt är det dock att mäta låga resistanser noggrannt, det kan bli ett problem. Och om hifikit har bytt sortiment.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-01-28 18:09

Ja ,det är samma diameter jag pratar om 0,8 mm tråd .En annan dum fråga ,om jag nu har en spole på 1,0mh som är på 0,75 ohm ock vill ha ner den till ex 0,30mh som är på 0,40 ohm. Går det då att linda av den ock bara förlita sig på ohmen?Sett att själva rullen tråden är lindad på är mindre för spolar med lägre värden om nu diametern på den har nån inverkan på resultatet..
Senast redigerad av zapanasta 2009-01-28 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-01-28 18:17

Ja, om du lindar av den nämnda spolen till 0,3 mH, så
kommer serieresistansen att bli nästan exakt 0,4 ohm.

(Resistansen ändrar sig ungefär som roten ur kvoten
av induktanserna: R2 = R1/sqr(L1/L2). Är den lindad
på kärna så blir det väldigt nära sanningen, men även
en luftlindad spole kommer väldigt nära.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-01-28 19:09

Tack för svaren, Jag har sett att diametern på själva rullen spolen är lindad på är mindre på en 0,30mh spole än en på ex 1,0mh ,har det nån inverkan om man lindar av ock förlitar sig på ohm? så inget annat ändras menar jag för det blir ju fler varv på en mindre rulle :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-01-28 20:30

IngOehman skrev:(Resistansen ändrar sig ungefär som roten ur kvoten
av induktanserna: R2 = R1/sqr(L1/L2). Är den lindad
på kärna så blir det väldigt nära sanningen, men även
en luftlindad spole kommer väldigt nära.)

Hmm, det där stämmer säkert bra för de flesta fall, men jag funderar lite över formlerna och där brukar det stå att induktansen är proportionellt mot antalet varv i kvadrat (n²). Resistansen däremot är proportionell mot trådlängden, vilken i sin tur är nästan proportionell mot n.

Då infinner sig frågan, blir det skillnad att linda av ett varv från insidan av spolen mot ett varv på utsidan? Olika trådlängd blir det definitivt, det borde kunna skilja en faktor 2 på en del spolar som jag har sett, tror jag. Och bäst (om man vill ha låg resistans) lär det vara att linda av utifrån?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2009-01-28 21:26

Jag har också en låda med ett 20 tal spolar utan märkning som jag skulle vilja mäta upp och återanvända.
Funderar på om jag kunde bygga ett delningsfilter med en kondensator med ett känt värde och koppla in spolen med ett okänt värde och istället för en högtalare belasta med ett motstånd på 8 ohm. Om jag matar kretsen med en sinuston så borde jag med en voltmeter kunna mäta upp vid vilken frekvens spolen slutar släppa igenom sinustoner för att på så sätt komma fram till värdet på spolen.
Hur kommer jag fram till exakta värdet på spolen.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-01-28 22:50

Verkar som den vettigaste investeringen för tillfället är en LCR mätare ock en vanlig multimeter,för en sån har man inte heller :) ,för man lär ju knappast sluta med detta i morrn.Blir ju roligare desto mer man lär sig :D

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2009-01-29 00:01

Tanka ned Limp och bygg tillhörande testlåda. Till lådan behöver du ett motstånd på ~ 100 Ohm. Svep sedan spolarna och låt programmet beräkna induktansen mha de spänningsfunktioner som uppstår i kretsen. Kostnad? Det är motståndet det, 5 spänn kanske... Dessutom får du en rätt väl fungerande metod för att impedansmäta element i frirymd samt kompletta högtalare.
11010000

Återgå till DIY-forum