Inget ljud ur ena kanalen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inget ljud ur ena kanalen

Inläggav Vinylcalle » 2009-01-29 22:21

Hej. Har precis skaffat mig de vackra quad slutsteget 405-2 och försteget 44. Köpte de både separat men skulle fungera. För det första har jag lite problem med att begripa hur kopplingen mellan de båda ska vara. Försteget har utgångar genom rca (Left/Right) till slutsteget. Men slutstgets ingång är av en för mig helt ny typ tror det är en Din (http://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt). Jag prövade däremot att koppla rca från försteget till slutsteget där jag fann två stycken in/utgångar men de var inte markerade med varken färger eller text. Hur som helst fick jag ljud ur det hela. Var ett visst oljud i början men inget allt för allvarligt. Det har avtagit. Däremot får jag endast ljud ur ena kanalen. Var ligger problemet. Har jag kopplat för slutsteg fel, eller är det fel någonstans i den kanalen?

Här finns instruktionsböcker för både 44an samt 405-2an

http://diplodocs.se/bruksanvisning-inst ... QUAD/44-_E

http://quad405.com/4052inst.pdf

Och här schema för 405-2

http://quad405.com/405-2schematic.jpg

Hoppas det finns någon vänliga själ som kan hjälpa till. Om det önskas bilder på mina saker kommer de upp senare. Säg till om det är något speciellt som skulle underlätta att få bild på.

MvH Carl

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-01-30 03:24

Uppdaterar här med lite bilder på de kopplingar jag är fundersam över. Någon kanske kan se vad de egentligen har för funktion. Och hur de ska kopplas. Har markerat ut det som jag undrar över (snyggt och prydligt i paint).

Försteg
Bild

Slutsteg
Bild
Bild
Bild
Bild

MvH Carl

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-30 12:56

Enligt handboken för 405:an som du länkar till, så är ingångarna "clearly marked with L(eft) and R(ihgt)". Då kan det väl inte vara någon som helst svårighet att ta en enkel RCA-kabel och koppla mellan utgångarna på 44:an och ingångarna på 405? Vad är problemet?

Du behöver inte använda DIN-kontakterna, såvitt jag vet. Växla om sladdarna, så får du snabbt redapå om det är slutsteget eller försteget som har en dålig kanal.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-01-30 17:13

perstromgren skrev:Enligt handboken för 405:an som du länkar till, så är ingångarna "clearly marked with L(eft) and R(ihgt)". Då kan det väl inte vara någon som helst svårighet att ta en enkel RCA-kabel och koppla mellan utgångarna på 44:an och ingångarna på 405? Vad är problemet?

Du behöver inte använda DIN-kontakterna, såvitt jag vet. Växla om sladdarna, så får du snabbt redapå om det är slutsteget eller försteget som har en dålig kanal.

Jo jag ser också att det står det i handboken. Problemet är väl att det inte gör det på riktigt. De RCA ingångar som finns är båda svarta till färgen och har ingen markering. De ser inte heller ut att ansluta till samma ställe som DIN-kontakterna. När du säger växla sladdarna menar du att jag ska vända på RCA-kabeln då?

MvH Carl

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-30 17:16

Vinylcalle skrev:Jo jag ser också att det står det i handboken. Problemet är väl att det inte gör det på riktigt. De RCA ingångar som finns är båda svarta till färgen och har ingen markering. De ser inte heller ut att ansluta till samma ställe som DIN-kontakterna. När du säger växla sladdarna menar du att jag ska vända på RCA-kabeln då?

MvH Carl

Att de båda är svarta, ska du nog inte hänga upp dig på, de är med all säkerhet L+R i alla fall. De är inte anslutna till samma ställe troligen av anledning att DIN-kontaktingången har en annan känslighet än RCA-ingångarna.

Byt vänster mot höger i ena änden, så märker du om det är bägge slutstegskanalerna som fungerar, eller bägge förstegskanalerna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-01-30 17:25

perstromgren skrev:
Vinylcalle skrev:Jo jag ser också att det står det i handboken. Problemet är väl att det inte gör det på riktigt. De RCA ingångar som finns är båda svarta till färgen och har ingen markering. De ser inte heller ut att ansluta till samma ställe som DIN-kontakterna. När du säger växla sladdarna menar du att jag ska vända på RCA-kabeln då?

MvH Carl

Att de båda är svarta, ska du nog inte hänga upp dig på, de är med all säkerhet L+R i alla fall. De är inte anslutna till samma ställe troligen av anledning att DIN-kontaktingången har en annan känslighet än RCA-ingångarna.

Byt vänster mot höger i ena änden, så märker du om det är bägge slutstegskanalerna som fungerar, eller bägge förstegskanalerna.

Ok tack. Det finns ingen risk att jag skadar slutsteget ifall det är så att ingångarna är något helt annat än vi (jag) tror? Iofs är det endast 0,5 V i signalen.

MvH Carl

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-30 17:28

Vinylcalle skrev:Ok tack. Det finns ingen risk att jag skadar slutsteget ifall det är så att ingångarna är något helt annat än vi (jag) tror?

Nej.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-01-30 17:29

Tänkte höra om du du tror det kan vara någon av de inre säkringarna som gott? Är det värt att pröva det kanske?

MvH Carl

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-30 17:29

Vinylcalle skrev:Tänkte höra om du du tror det kan vara någon av de inre säkringarna som gott? Är det värt att pröva det kanske?

MvH Carl

Har du kollat att det är slutsteget som har en kanal trasig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-01-30 17:42

Tro det eller ej men det verkar vara en RCA kabel som inte funkade som den skulle. :roll: :lol: Nu verkar det funka kanon. Förutom lite oljud (brum) ifrån slutsteget. Men det är ju inte purungt. Det är äldre än mig. :) Återkommer om det är något annat som strular. Men tack för all hjälp i alla fall.

MvH Carl

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-30 17:44

Vinylcalle skrev:Tro det eller ej men det verkar vara en RCA kabel som inte funkade som den skulle. :roll: :lol: Nu verkar det funka kanon.

Kul att det löste sig!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-30 19:40

Tänkte komma med ett förslag med voltmätare, men då får jag bara gratulera. :)
En riktigt fin förstärkare du skaffat dig.
Kolla in på www.diy-audio.com , där diskuteras detta slutsteg för närvarande i flera trådar.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Teknikforum