xlr balanserad koppling /kabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

sandman

xlr balanserad koppling /kabel

Inläggav sandman » 2009-02-01 21:19

Kan man splitta en xlr kontakt t.ex en y-koppling som det finns till en rca-koppling?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-02-01 22:13

Förstår inte frågan! Men kanske att du undrar om man kan gå från balanserad XLR till obalanserad RCA och det kan man genom att kortsluta pinne 1 och 3 i XLR-kontakten (jord). Pinne 2 är signal. Den signalen kan man sedan splitta om man vill driva flera ingångar med samma signal (förutsatt att ingångsimpedansen är tillräckligt hög).

Men genom att kortsluta 1 och 3 tappar man den balanserade signalen så det går alltså inte att samtidigt använda balanserad (XLR) och obalanserad (RCA) signal från samma utgång.

Edit: det finns färdiga adaptrar för dessa koppel.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-02 11:47

Om utgångarna inte är transformatorbalanserade eller av servo typ, ska ingenting kortslutas, för då kan det leda till ökad dist eller tom haveri om utgångarna är dåligt skyddade mot kortslutning. Kolla manualen för den aktuella apparaten.

Vid elektroniskt balanserade utgångar (utan servo) tas den obalanserade signalen i normalfallet ut mellan stift 1 (jord) och 2 (signal). Stift tre lämnas oanslutet.

Trådskaparfrågan förstår jag inte. Förklara vad det är som är tänkt att kopplas ihop, vad du önskar göra.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: xlr balanserad koppling /kabel

Inläggav Naqref » 2009-02-02 12:09

sandman skrev:Kan man splitta en xlr kontakt t.ex en y-koppling som det finns till en rca-koppling?

Borde gå utmärkt. Dock finns det nog inga färdiga kopplingar utan man får snällt tillverka sådana själv.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-02 12:25

:oops: Om man inte slarvar när man läser så är frågan inte alls konstig. :oops:
Klart det går, som sagt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-02-02 14:39

Alright, om det bara handlar om en XLR-split så är det enkelt - och då finns det färdiga, som t.ex. den här:

http://www.thomann.de/se/cae_90074_yaud ... tkabel.htm

...eller med omvända kön:

http://www.thomann.de/se/cae_90072_yaud ... _kabel.htm

RogerJoensson skrev:Om utgångarna inte är transformatorbalanserade eller av servo typ, ska ingenting kortslutas, för då kan det leda till ökad dist eller tom haveri om utgångarna är dåligt skyddade mot kortslutning.

Jag har hållt på med inspelning, mixning och PA-ljud i snart 30 år och aldrig råkat på en apparat som inte kunnat kortsluta pinne 1 och 3 för att få obalanserad signal. Det du beskriver måste vara extremt sällsynt (även om det kanske är korrekt, rent elektroniskt - jag vet/kan inte).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-02-02 18:37

Kalejdokom skrev:Jag har hållt på med inspelning, mixning och PA-ljud i snart 30 år och aldrig råkat på en apparat som inte kunnat kortsluta pinne 1 och 3 för att få obalanserad signal. Det du beskriver måste vara extremt sällsynt (även om det kanske är korrekt, rent elektroniskt - jag vet/kan inte).

Jag har sett det på en hel del apparater genom åren, både studio och PA-utrustning och eftersom jag tidigare arbetat med service av sådan utrustning har jag sett en del scheman också. De t är inte ovanligt med en obalanserad signal till pin2 och samma signal inverterad till pin 3. Detta kombinerat ger en väl fungerande balanserad signal.

Jag använder denna teknik även på mina egna apparater av den enkla anledningen att det är stabilare än servotekniken och ger bättre prestanda med enkel kretslösning. Transformatorer använder jag inte eftersom dessa bidrar till ökad distortion, om man inte lägger till elektronik med extra återkoppling (görs sällan), mm. Få elektroniskt balanserade utgångar går kanske sönder av kortslutning av dess utgångar, mina gör det inte, men när man kortsluter en signal mot jord så riskerar man ökad dist pga överbelastning samt att signal i onödan tvingas in i jordbanorna vilket kan ge läck mellan kanalerna mm. Bieffekterna är kanske sällan tydligt hörbara, men det är helt onödigt att ha som vana att riskera degradera signalen i onödan, tycker jag.

Men jag håller med om att det är sällsynt att man inte _kan_ kortsluta utgångarna.

Återgå till Teknikforum