Kalejdokom skrev:Jag har hållt på med inspelning, mixning och PA-ljud i snart 30 år och aldrig råkat på en apparat som inte kunnat kortsluta pinne 1 och 3 för att få obalanserad signal. Det du beskriver måste vara extremt sällsynt (även om det kanske är korrekt, rent elektroniskt - jag vet/kan inte).
Jag har sett det på en hel del apparater genom åren, både studio och PA-utrustning och eftersom jag tidigare arbetat med service av sådan utrustning har jag sett en del scheman också. De t är inte ovanligt med en obalanserad signal till pin2 och samma signal inverterad till pin 3. Detta kombinerat ger en väl fungerande balanserad signal.
Jag använder denna teknik även på mina egna apparater av den enkla anledningen att det är stabilare än servotekniken och ger bättre prestanda med enkel kretslösning. Transformatorer använder jag inte eftersom dessa bidrar till ökad distortion, om man inte lägger till elektronik med extra återkoppling (görs sällan), mm. Få elektroniskt balanserade utgångar går kanske sönder av kortslutning av dess utgångar, mina gör det inte, men när man kortsluter en signal mot jord så riskerar man ökad dist pga överbelastning samt att signal i onödan tvingas in i jordbanorna vilket kan ge läck mellan kanalerna mm. Bieffekterna är kanske sällan tydligt hörbara, men det är helt onödigt att ha som vana att riskera degradera signalen i onödan, tycker jag.
Men jag håller med om att det är sällsynt att man inte _kan_ kortsluta utgångarna.
-På självvald "semester".