Jansson skrev:Jag tror att vi i Sverige stirrar oss blinda på musik från GB och US när det fanns otroligt kreativ musik i Tyskland just under det tidsspannet.
Varför flyttar Bowie, den mest kreative och mesta entrepenören för nydanande musik under 70-talet, till Berlin runt -76-77?
Lyssna tex på Neu och tänk:
Bowie low, Iggy the idiot, Joy Division, Radiohead. PIL etc.
Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.
Synpunkter?

Helt rätt. Bra att du räddar Sjuttiotalet. Problemet är väl att de som, liksom undertecknad, villl kategorisera allt möjligt till årtionden, drabbas av så många undantag att ketegoriseringen blir meningslös. Det naturliga är väl att se det som en process där musiker får inspiration av varandra och skapa nytt.
ertt kul exempel är the Fall, som alltid är bra och med i tiden, be it sjuttiotal, åttiotal, nittiotal eller tjuguhundratal.
Bekymret är ju att det är få som hörde det nyskapande när det skedde och därför blir kanske kartegoriseringen lidande. Jag tänker på Neu Can och annat du nämnt.
jag ställer en fråga till de vise i tråden angående var man skall placera, olika sorters -metal/core. Jag minns att jag lysnade på John Peel och hörde band som hette, Boltthrower, Carcass, Napalm Death (som blev kända sedan), vilket då var helt unik musik som var svår att ta till sig (köpte en platta med Sepultura och någon samlingsskiva, som jag inte gillar).
När föddes Grindcore och annat?
Edinburgh Man/Cody