Svantes "Lissajou program" fråga, hur koppla och a

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14

Svantes "Lissajou program" fråga, hur koppla och a

Inläggav PAL14 » 2009-02-18 12:13

Jag förstår inte hur jag skall komma igång med mätningarna.
Hur skall jag koppla in mätmicken, hur får jag signal ut?
Kanske enkla frågor men jag fattar inte. Någon som använt och kan förklara?

Med vänlig hälsning

Per Anders Lindström

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 12:51

Hmm, nu kommer jag inte riktigt ihåg vad jag lade i det programmet, men gissningsvis finns det ingen tongenerator i det. Ladda ner http://user.faktiskt.io/svante/tone/tone.exe och kör samtidigt. Sen kopplar du loopback elektriskt till ena ingången. Andra ingången kopplar du mikrofonen till.

Väl.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PAL14

Inläggav PAL14 » 2009-02-18 13:11

Tack för svaret, men vad menas med "loopback elektriskt" till ena ingången. Novis på datorer vet du.

MVH

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-18 13:22

PAL14 skrev:Tack för svaret, men vad menas med "loopback elektriskt" till ena ingången. Novis på datorer vet du.

MVH

En sladd från utgång till ingång. Då kommer det som går ut till högtalaren också att gå tillbaka till ena ingången. Då kommer fasskillnaden mellan de två ingångarna att motsvara löptiden mellan högtalare och mikrofon. Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PAL14

Inläggav PAL14 » 2009-02-18 13:27

Tack, nu skall jag pröva.

Per Anders

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-03-04 13:54

Svante skrev:
PAL14 skrev:Tack för svaret, men vad menas med "loopback elektriskt" till ena ingången. Novis på datorer vet du.

MVH

En sladd från utgång till ingång. Då kommer det som går ut till högtalaren också att gå tillbaka till ena ingången. Då kommer fasskillnaden mellan de två ingångarna att motsvara löptiden mellan högtalare och mikrofon. Typ.

Blir fasen helt opåverkad genom förstärkaren?

Har själv använt detta eminenta program men då plockat "referensen" efter förstärkaren (dämpad givetvis), är det "overkill" att göra så?

/Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-04 14:16

diesel skrev:
Svante skrev:

MVH

Blir fasen helt opåverkad genom förstärkaren?

Har själv använt detta eminenta program men då plockat "referensen" efter förstärkaren (dämpad givetvis), är det "overkill" att göra så?

/Anders

Det är förstås bättre att ta referensen efter förstärkaren, men det är jobbigare. Fasvridningen är typiskt rätt låg för de flesta förstärkare och dessutom är man ju intresserad av vågfrontens form vid EN frekvens i taget. Väl. Det är alltså relativa avståndet till elementet i olika riktningar man studerar så om förstärkaren tillför en konstant fasvridning, så kommer det bara att flytta den uppmätta vågfronten x cm närmare elementet.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-03-04 14:26

OK, nu när hjärnan är inkopplad inser jag att du har helt rätt :idea:

Tack!

Återgå till Teknikforum