Moderator: Redaktörer
Det låter som ett kul och lagom nördigt lts-möteSvante skrev:Hmm, det där har jag ju tänkt att jag skulle simulera nån gång...
Men rent tekniskt blir det en störsignal som beror av signalens derivata. Det borde alltså påverka mest uppe i diskanten, så att toner blir mer bruslika. Å andra sidan så kan jittret vara av olika karaktär också, så det är svårt att svara på.
Strmbrg skrev:Kan man säga något om hur jitter "låter"?
Alltså, hur det felet (p)åverkar ljudet.
Om svaret på frågan är 'Ja', så vore det dessutom trevligt med en beskrivning.![]()
Eller är det så komplext ordnat att det finns olika jitterkaraktäristika dessutom? Och att dessa i så fall ger olika typer av ljudlig åverkan?
tvett skrev:Skickar du signalen direkt till ljudkortet eller genom Windows kernel-mixer?
Svante skrev:Hmm, det där har jag ju tänkt att jag skulle simulera nån gång...
Men rent tekniskt blir det en störsignal som beror av signalens derivata. Det borde alltså påverka mest uppe i diskanten, så att toner blir mer bruslika. Å andra sidan så kan jittret vara av olika karaktär också, så det är svårt att svara på.
Parced skrev:Om det är ofördelaktigt att låta signalen passera genom denna Windowskärna, hur gör man då för att undvika detta fenomen?
- i XP?
Parced skrev: - i Vista?
Max_Headroom skrev:Svante skrev:Hmm, det där har jag ju tänkt att jag skulle simulera nån gång...
Varför mest i diskanten. Om bitar förskjuts tidsmässigt så kan det ju vara en bit som används var som helst i ordet. Är det så att störnignen som uppkommer bara är hörbar i diskantregistret och maskeras längre ned eftersom derivatan på vågformen inte är stor nog?
Svante skrev:I princip kan en digital signal ha olika kvalitet pga olika mycket jitter. Hur mycket eller litet det påverkar beror inte bara på signalen utan även på mottagaren.
hevi skrev:Svante skrev:I princip kan en digital signal ha olika kvalitet pga olika mycket jitter. Hur mycket eller litet det påverkar beror inte bara på signalen utan även på mottagaren.
Man bör tillägga att det är jittret vid själva D/A omvandlingen är intressant. Jitter i transporten från källan fram till D/A steget är ointressant ur ett hörbarhetsperspektiv.
H
hevi skrev:Svante skrev:I princip kan en digital signal ha olika kvalitet pga olika mycket jitter. Hur mycket eller litet det påverkar beror inte bara på signalen utan även på mottagaren.
Man bör tillägga att det är jittret vid själva D/A omvandlingen är intressant. Jitter i transporten från källan fram till D/A steget är ointressant ur ett hörbarhetsperspektiv.
H
Svante skrev:Inte i princip, i varje fall inte med SP/DIF, eftersom det är sändaren som bestämmer klockhastigheten. DACen måste därför anpassa sig och följa sändaren. Inte slaviskt, men i genomsnitt. En DAC som tar SP/DIF kan därför inte ha en helt stabil klocka.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster