Kan vi inte prata lite om Shakti och Bybees

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-05 13:41

Fattar inte att inte fler nappade på Bill50x erbjudande om gratis antistat spray (jag gjorde det iallafall). Jag har testat sprayen under en längre tid nu och i ett par olika anläggningar, det är uppenbart att det fungerar. Testa själva!? Nä istället sitter folk här och bråkar och kommer på massa inadekvata jämförelse som krockar med bilar etc.

Shakti är jag iof rätt skeptisk till själv men jag avskriver inte effekten ändå, och visst en ölburk kanske fungerar lika bra den med men det är ju en annan diskussion, det gör ju inte shaktin mer ofungerbar, dock kanske aningen mindre prisvärd. 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-11-05 13:49

Rydberg
Shakti är jag iof rätt skeptisk till själv men jag avskriver inte effekten ändå, och visst en ölburk kanske fungerar lika bra den med men det är ju en annan diskussion, det gör ju inte shaktin mer ofungerbar, dock kanske aningen mindre prisvärd.

Shakti eller ölburk, så länge som man har kvar sitt "lock" på stereon så lär väl ingen av dem ha någon verkan?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-05 13:52

AndersJ skrev:Rydberg
Shakti är jag iof rätt skeptisk till själv men jag avskriver inte effekten ändå, och visst en ölburk kanske fungerar lika bra den med men det är ju en annan diskussion, det gör ju inte shaktin mer ofungerbar, dock kanske aningen mindre prisvärd.

Shakti eller ölburk, så länge som man har kvar sitt "lock" på stereon så lär väl ingen av dem ha någon verkan?

Nej det lär den kanske inte ha, dock skärmar ju ett aluminiumlock inte mot allt, inte magnetism exempelvis. Det finns alltid en öppning!

Sen tycker jag kanske man ska gå från andra hållet, först göra ordentliga tester om det fungerar och sen om det gör det försöka förklara varför det gör det. I fallet shakti borde detta tillvägagångssätt vara det bästa tror jag!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-05 13:54

Fattar inte att inte fler nappade på Bill50x erbjudande om gratis antistat spray

Rydberg, den kan bero på att många inte ser det som särskillt lockande att spraya sina CD-skivor innan man lyssnar på dem. Det spelar alltså ingen roll ifall det skulle göra en liten skillnad eller inte, det blir meningslöst att testa iaf för att man helt enkelt inte är intresserad av att hålla på med det ändå.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-05 13:55

Martin skrev:
Fattar inte att inte fler nappade på Bill50x erbjudande om gratis antistat spray

Rydberg, den kan bero på att många inte ser det som särskillt lockande att spraya sina CD-skivor innan man lyssnar på dem. Det spelar alltså ingen roll ifall det skulle göra en liten skillnad eller inte, det blir meningslöst att testa iaf för att man helt enkelt inte är intresserad av att hålla på med det ändå.
Men sitt inte här och diskutera det heller då!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-05 13:57

...som veganer i en debatt om ifall biffen skall vara medium eller blodig. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-05 14:12

Rydberg skrev:
Martin skrev:

Fanken, du undrade ju varför så få ville testa. Men ok, du kan få sitta här och diskutera det själv om du vill.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-11-05 14:17

EngelholmAudio skrev:Självklart skall man använda sig av tidigare erfarenheter. Jag tycker mig ändå skönja, att du Svante, menar att man KAN nyttja tidigare erfarenheter och gissningar men att man ändå inte vet säkert. Alltså finns det nått mellan svart och vitt. Alltså är det inte läge att vara tvärsäker, om man önskar vara seriös och ärlig.

Det råder nog inte någon som helst tvekan (bland skribenterna i tråden) om att världen och verkligheten är komplex. Den är så komplex, att vi egentligen inte kan vara riktigt säkra på (nästan) någonting. Eller som någon sa; "Allt är relativt".

För att kunna (hjälpligt) överleva som människa, måste man rationalisera och förenkla tillvaron extremt mycket.

Ta bara maten vi äter som exempel. Hur vet vi att maten vi stoppar i oss inte är dödligt giftig? Och om vi inte vet detta, hur vågar vi då stoppa i oss den? Jo, vi tycker att vi på goda grunder och med stor sannolikhet kan anta att maten gör mer nytta än skada för oss. Dessa goda grunder och denna "sannolikhetsbedömning" är i princip erfarenhetsbaserad.

Andra exempel ser jag dagligen i mitt arbete som chef. Jag fattar beslut. Och det finns nog inte ett beslut jag fattat där jag varit helt övertygad om att det totalt sett varit det bästa. Jag har nöjt mig med att tro att mitt beslut var det bästa möjliga i den givna situationen (en tro jag inte alltid delat med samtliga medarbetare :wink: ).

Sannolikt skulle jag kunnat få ett bättre beslutsunderlag genom att utreda frågan ur ännu fler aspekter, att fråga ännu fler människor, etc, etc. Men det enda jag kan vara säker på är att jag inte skulle nått "sanningen" ändå, samtidigt som det skulle tagit mer tid.

Allt man företar sig i livet förgås av någon sorts beslut och för att hinna leva sitt liv, så måste nästan alla beslut fattas på rationella grunder. (Ex om det är kallt ute, så tar jag på mig en mössa. Detta vet jag eftersom det fungerade sist. Jag behöver därför inte ta reda på detta igen. Visserligen har jag köpt en ny mössa, så jag vet ju inte om denna fungerar på samma sätt, men jag antar att den gör det.)

När jag köper hifi (och jag är nog inte ensam :wink: ) så gör jag detta på rationella grunder. Om jag skall köpa ett par högtalare, så lånar jag inte hem samtliga högtalare på marknaden som uppfyller vissa objektiva faktorer (pris, storlek, färg, etc) och lyssnar mig fram till "rätt" högtalare. I stället köper jag de jag tror blir bra. Utifrån fördomar, erfarenheter och andras tro.

Om vi då stöter på något som strider mot denna våran överlevnadsinstinkt (=rationella tro) så accepterar vi ju (naturligtvis) inte detta utan vidare. Och detta har inget att göra med vad som är sant eller falskt, rätt eller fel, bra eller dåligt. Det handlar endast om vår egen rationella tro!

Om någon därför säger till mig att "Varför har du mössa på dig ute när det är kallt? Sätt på dig den här ringen i stället på din högerhand, så hjälper det minst lika mycket" så kan jag ju inte med absoluthet veta att detta är osant. Jag kan då (i princip)välja det ena av två förhållningssätt:

1. Det där tror jag inte på - jag köper icke en sådan ring, utan använder min mössa som vanligt.
2. Oj det låter spännande! Jag tycker det är så obekvämt med mössa, så jag vill nog i alla fall prova!

Vilket av ovanstående jag väljer, beror på massa saker; min egen förförståelse/kunskap, fördomar, tid, pengar, etc. Men mina skäl till att välja det ena eller andra förfogar jag över och skall kunna kräva respekt för. Samtidigt som jag avkrävs samma respekt för någon som väljer det andra alternativet.

De som väljer sin mössa förtjänar all respekt och förståelse för detta, ity de gör ett sunt och rationellt val i enlighet med rådande värderingar och kunskaper.

De som väljer en ring förtjänar all respekt för detta, ity de låter sin nyfikenhet trotsa rådande värderingar och kunskaper! (Och hade aldrig någon gjort detta, så hade väl jorden fortfarande varit platt som en pannkaka.)

Skall vi däremot börja prata bevisbörda, så blir det litet annolunda. Den som hävdar något mot vedertagen kunskap och värdering får nog finna sig i att bli ifrågasatt. Och bör nog inte vara alltför känslig vad gäller detta. Och bör nog dessutom vara beredd att presentera någon form av bevis för att bli trodd.

Säger jag att fyrkantiga hjul fungerar lika bra som runda, så får jag räkna med:

1. Att bli hånad
2. Att bli ifrågasatt
3. Att förväntas svara på frågor
4. Att på något sätt kunna (rimligt vetenskapligt) påvisa detta.

Om jag inte är beredd på något av detta, så gör jag nog klokast i att hålla tyst!

Och vad vill jag ha sagt med detta? Det har jag glömt... :oops:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-11-05 14:21

Nattlorden skrev:...som veganer i en debatt om ifall biffen skall vara medium eller blodig. :wink:

ASG :lol:

//Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-05 14:25

MichaelG: Klart vettigaste inlägget på detta forum på länge! Till och med bättre än mina egna :D :!:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-05 14:27

MikaelG: Förnuftigt så det nästa luktar! 8) Jag håller med dig och jag tror du håller med även mig!?? Ang beslut känner jag väl igenom mig. Trots allt är det övervägande del av beslut som trots allt ger bra resultat. :wink:

Skillnaden är var man anser vara rimligt och orimligt. Analogin med mössa vs ring på handleden är kanske relevant i pedagogiskt syfte men saknar, enligt mig, motstycke i den praktiska hifivärlden (måhända gem i gardinerna platsar in men återigen - hur många har det för att nå bättre ljud?).

Att låna hem alla högtalare är extremvärdet ortogonalt mot en svart/vit värld.

Så länge världen inte är svart/vit utan har några fler nyanser däremellan är jag nöjd.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-11-05 14:31

Michael ifrågasatt, ja. Helt klart, jag är själv skeptiskt till ex shakti. Men det jag reagerar mot är att det är en del som säger "nej det funkar inte, för jag har rätt och ni har fel (mentaliteten)" istället så kunde de ju sagt "jag tror inte ett endaste dugg på det , men å andra sidan har jag inte testat det"

Som sagt att fyrkantiga hjul inte snurrar inser de flesta normala (och även jag själv). Men inte när det gäller shakti.

Det skulle varit skoj att komma besök/läsa om tex härifrån någon som bjuder in för en musiklyssning. I själva verket så har killen anordnat en test. Vi får lyssna på mästaren Gabriel, Tangerine dream, Clapton osv Men dåren spelar Old love med Clapton två gånger. Han frågar senare om vi hörde någon skillnad? Detta hade ju eliminerat riskerna med stress, påverkning.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-05 14:50

Martin skrev:
Rydberg skrev:
Martin skrev:

Fanken, du undrade ju varför så få ville testa. Men ok, du kan få sitta här och diskutera det själv om du vill.

Martin> Ja tycker det är rent ut sagt barnsligt att sitta här i timmar och diskutera men sedan bangar ur när man själv kan få testa, helt gratis dessutom. Måste bero på att man är rädd för att höra skillnad, nån annan förklaring kan jag inte komma på. Att säga att man inte är intresserad är ju bara fånigt uttalande, är man intresserad av att skriva inlägg efter inlägg i ämnet borde man väl rimligtvis även vara intresserad av att tesa smörjan. Om inte! kan man ju verkligen ifrågasätta vad man skriver för överhuvudtaget, har ni inget annat för er än att skriva om ett ämne som inte intresserar er alls!?!?! 8O

Sen behöver man ju inte hålla på att spraya varje gång man ska lyssna för det! Det är ju bara ett test, en kul grej, inget annat!

WuXian

Inläggav WuXian » 2004-11-05 14:58

Rydberg skrev:Sen när fick A* en extra användare**? :?

**WuXian

I´m not an sterix nor an OBELIX,
may it be a S(agt i forumet) eller ej.

F.Ö. är nog diabas¤ ett lika tungt ämne,
¤Diabas är varken hembiobas eller granit...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-05 17:02

Rydberg skrev:Sen behöver man ju inte hålla på att spraya varje gång man ska lyssna för det! Det är ju bara ett test, en kul grej, inget annat!

Man behöver inte spraya en cd varje gång man spelar den, det är klart overkill. I alla fall om det är medlets antistategenskaper som (eventuellt) gör någon ljudlig förbättring. Så länge man inte tvättar bort antistatvätskan, mekaniskt nöter bort den eller låter cd´n ligga i solsken, kommer medlets verkan att sitta i minst ett halvår, troligen mer än ett år.

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-11-05 18:59

Max skrev
Klart vettigaste inlägget på detta forum på länge! Till och med bättre än mina egna

Åh tack! Jag rodnar. :oops:

EngelholmAudio skrev
Förnuftigt så det nästa luktar! Jag håller med dig och jag tror du håller med även mig!??

Tackar för detta också. Jodå, jag tycker ofta du har både en och flera poänger i dina inlägg. Trots att inte alltid A* tycks älska varje stavelse du skriver. (Även om du ibland har en ängels tålamod med hans påhopp :wink: ) Och honom gillar jag - inte för att jag alltid håller med - utan för att han är helt knäpp. Och sådant gillar jag! :D

Mats skrev
Men det jag reagerar mot är att det är en del som säger "nej det funkar inte, för jag har rätt och ni har fel (mentaliteten)" istället så kunde de ju sagt "jag tror inte ett endaste dugg på det , men å andra sidan har jag inte testat det"

Jovisst Mats. Av respekt till andras åsikter/tro så bör man inte ta option på Sanningen (även om man tycker att man har jätterätt). Och det händer väl då och då att en och annan skribent formulerar sig litet väl kategoriskt, samtidigt som det också händer att skribenter är litet väl ömtåade när deras åsikter/erfarenheter ifrågasätts.

Samtidigt är det besvärligt när man diskuterar tro/erfarenheter. Jag själv till exempel är övertygad ateist intellekuellt och emotionellt. Jag har för mig själv tillräckligt övertygande svar på de eviga frågorna. Men jag har inga bevis. Alltså måste jag tro.

Jag har vänner som är religiösa. De har för sig själva tillräckligt överygande svar på de eviga frågorna. Men (naturligtvis) inte tillstymelse av bevis. Alltså måste de tro.

Trots att vi saknar bevis för vår respektive tro, är vi alla (minst) lika övertygade om att det är (ungefär) som vi tror som vad Rydberg är att han hör tydlig skillnad på olika kablar, eller som vad A* (för att ta en ur högen) är att dessa skillnader är försumbara.

Den sanning var och en av oss känner kan svårligen betraktas som en allmängiltig sanning. Om vi då vill förhållas oss till varandra och varandras tro, så kan det inte bli på annat sätt än att vi måste respektera den andre. Hur dum och orimlig vi än tycker att deras tro verkar vara.

Om jag exempelvis befann mig på ett väckelsemöte (vilket Gud förbjude :wink: ) så finge jag vara beredd på att bemöta förbluffade frågor om hur jag trodde att livet kommit till och meningen med detsamma. Jag skulle också vara beredd på överseende blickar/kommentarer och till och med att vissa skulle tycka synd om mig.

Jag skulle visserligen vara ganska road av reaktionerna eftersom jag vet att jag har rätt och de fel, men samtidigt skulle jag tilltvinga mig en smula ödmjukhet därför att de vet att de har rätt och jag fel!

Resultatet av när människor med olika tro inte klarar av att respektera varandra/överse med varandra trots att de andra har fel/är dumma är smärtsamt uppenbar på många håll i världen.

Men nu blev det visst litet OT. :oops:

Hälsn. Michael

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-11-05 20:42

Det löjligaste med Shaktis är ju att tillverkaren påstår att dom skall kunna höja effekten på bilmotorer ! Det säger ju allt om tillverkaren tycker jag !

http://www.shakti-innovations.com/automotive.htm

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... wtopic=825

Mvh/Janne
Senast redigerad av jannemannen 2004-11-06 00:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-05 20:51

oj vad roligt att min tråd rörde up lite diskussion

min syn på det hela är rätt enkel

1, jag är beredd att betala för saker jag uppskattar som inte nödvändigtvis är objektiv ljudkvalitet. Jag har en Linn-anläggning för en summa ett par ggr större än den medelsiffra som nämndes tidigare i tråden och min fru (faktiskt.se) har ett BEO-system (TV+ljud) för en relativt hög summa. Dvs, jag är beredd att betala för subjektivt bra ljud, bra bild och snygg design, det sistnämnda värdesätter jag relativt högt. (när jag var yngre såg mitt hem ut som hos Johan L men inte numera). Jag är på intet sätt audio-expert men tillräckligt skolad både teoretiskt och praktiskt för att kunna göra medvetna val.
2, jag är inte beredd att betala för ormolja. Jag finner det moraliskt upprörande att vissa tjänar pengar på andras okunskap på denna nivå. Om jag bara lyckas bidra en gnutta till att hindra detta känner jag mig nöjd.
3, det är otroligt roligt att läsa de förutsägbara inläggen från vissa håll. Naqref hade lite rätt i npt tidigt inlägg
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-05 20:58

Du köper inget du tycker är ormolja, men du köper tveksam kvalitets ljudåtergivning för att det stoppats i ett snyggt hölje?

Tycker B&O's marknadsföring är minns lika tvivelsam som det mesta som här kallas snake-oil.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2004-11-05 22:01

:lol: :lol: :lol:

// Jonas

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-05 22:40

EngelholmAudio skrev:Jag har själv svårt för människor som ser allt i svart/vitt. Världen är mer komplex än så.
Enligt nån reporter var detta Kerry's fall. Han målade gärna upp flera olika scenarios och
beskrev komplexiteten. Det verkar inte gå hem. Folk vill ha bra eller dåligt, svart eller vitt,
ett eller noll, snygg eller ful. Så fort det kommer in ens en doft av mångfacetterad ter sig
många darra av fasa och skräck.
(Tar du inte dig själv på liiite för stort allvar när du jämställer dig själv med VietnamVeteran Kerry bara för
du säger att HifiStenen Shakti både är bra samt dålig o därmed anser dig själv vara mångfacetterad, elle 8)?)

- A* skulle köpa ditt skriv... om det s.a.s. var gratis men nu vill du ju ha betalt!
Du (liksom dem du ständigt försvarar) säljer ju faktiskt.se esoteriska hifitillbehör...
... eller hur 8)!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-05 22:42

bortaget p.g.a. trippelexponering
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-11-05 23:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-05 23:08

Borttaget p.g.a. dubbelexponering!
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-11-05 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-05 23:22

Nattlorden skrev:Du köper inget du tycker är ormolja, men du köper tveksam kvalitets ljudåtergivning för att det stoppats i ett snyggt hölje?

Tycker B&O's marknadsföring är minns lika tvivelsam som det mesta som här kallas snake-oil.

för det första är det min fru som gör det, jag köper Linn.

För det andra är deras marknadsföring rätt ok, de kommer inte med konstiga pseudovetenskapliga förklaringar eller teknik-mumbo-jumbo. Vad baserar du snake-oil påståendet på NL?

För det tredje har de rätt sunda lösningar t ex levererar de sin sub med dämpfötter och inte spikes, semibalanserade kablar med ferritringar som signalkablar skickas med och kan köpas i andra längder för en spottstyver etc etc.

För det fjärde låter deras grejer rätt bra, jag har en Linn-anläggning att jämföra med. Pris/prestande är väl inte på topp dock.

För det femte tycker jag personligen att design, materialval etc är ett värde väl värt att betala för, precis som teknisk prestanda.

Men som sagt, personligen tycker jag att Linn är mer min grej.

Fast BL3 kan jag verkligen rekomendera, efter att ha lyssnat på den ett tag nu skulle jag köpa den själv om den inte redan fanns i huset. Och BV3 som TV har jag köpt själv och inte ångrat en enda gång.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-05 23:39

Style skrev:för det första är det min fru som gör det, jag köper Linn.

No comments.

För det andra är deras marknadsföring rätt ok, de kommer inte med konstiga pseudovetenskapliga förklaringar eller teknik-mumbo-jumbo. Vad baserar du snake-oil påståendet på NL?

Ännu aldrig träffat på en B&O-säljare som accepterat påståendet att det skulle kunna bli bättre med en annan CD-spelare inkopplad än deras egna, de är state-of-the-art och världsbäst utan konkurrens enligt den jargong som gäller. Speciellt komiskt var det innan nuvarnde spjutspetshögtalaren kom då de inte hade en enda högtalare som kunde konkurrera med t.ex. B&W's 602...

För det tredje har de rätt sunda lösningar t ex levererar de sin sub med dämpfötter och inte spikes, semibalanserade kablar med ferritringar som signalkablar skickas med och kan köpas i andra längder för en spottstyver etc etc.

Sub:en är ju inköpt från Sunfire, bara B&O-packetterad, så det var väl att vänta. Kablar har jag inget annar att säga om än att det är synd de så sällan kan hålla sig till gällande standard.

För det fjärde låter deras grejer rätt bra, jag har en Linn-anläggning att jämföra med. Pris/prestande är väl inte på topp dock.

Rätt bra... tja... typ ingångs NAD-förstärkare, ingångs Denon-cdspelare och ingångs B&W högtalare. Om man nu skall hålla sig till en vanlig förekommande konkurrentbutik. Och där erkänner folket att man kan få bra grejor på andra ställen också.

För det femte tycker jag personligen att design, materialval etc är ett värde väl värt att betala för, precis som teknisk prestanda.

Fast om allt är yta och det säljs som varande samma kvalité genomgående så tycker jag det är falsk markandsföring.

Men som sagt, personligen tycker jag att Linn är mer min grej.

Still no comments. Förutom att båda slagen har lika dåligt uppförande hos sina säljare.

Fast BL3 kan jag verkligen rekomendera, efter att ha lyssnat på den ett tag nu skulle jag köpa den själv om den inte redan fanns i huset. Och BV3 som TV har jag köpt själv och inte ångrat en enda gång.

Möjligtvis för 1/6 av priset. Aldrig annars.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-05 23:44

Sanoj skrev::lol: :lol: :lol:

// Jonas

- Hej Sanoj, skulle inte du kunna säga ngt ngn endaste gång?

(Obs, skriv nu inte ngt simplet, ogenomtänkt, kort & elakt, ty skriva sådant kan nämligen
Alla - Allan samt honoms A*pa göra, utan försök o skriva lite mer på det där A*ndra sättet!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-05 23:57

Hej!

Men Nattlorden nu tyckA* du har fel! Det är väl faktiskt.se inte alls samma sak?
Om Volvo-försäljare säger toppmodellen är världens bästa bil är detta detsamma
som om en kväkare säger till cancersjuk att släng medicinerna o ge mig 50,000:-
så ska cancern fördeivas medels rökelse o äggskalsmassage el vad nu kväkarn tror på!
Är båda lika ohederliga enligt Nattlorden, elle?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-06 00:02

A* - jag tror Shakti tror sin pryl funkar, medan B&O vet att de inte är bäst. Så på det viset kan jag faktiskt tycka B&O uppför sig värre än Shakti. (De ställde så vitt jag förstår upp på blindprovning med Ö och det hade man definitivt inte gjort om man inte trodde sin pryl funkar.)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-11-06 00:07

NL, jag orkar inte citera hela ditt inlägg men

- suben är inte inköpt från Sunfire. Var har du fått det ifrån? ICE-power är en B&O-upppfinning, komplett med patent.
- deras säljare må vara idioter i vissa butiker, det innebär inte att deras marknadföring är snake-oil.
- att inte använda plast utan riktig massiv aluminium, komplicerade mekaniska lucköppningar etc kostar en slant
- BL3 och BL5 är knappast ingångsnivå på B&W eller NAD. T ex har B&Ws senaste sub licensierat B&Os ICE-steg.

Jag har lyssnat på de flesta av deras modeller. BL6000 låter tunnt och tråkigt - inte prisvärd alls. BL1 är också rätt kass i förhållande till pris. BL8000 låter inte vad den kostar, dock är den den i särklass snyggaste högtalare jag sett. BL4000 är helt ok, BL3 och BL5 skulle jag påstå är prisvärda och riktigt bra.

När det gäller TV-apparater är deras CRT i en klass för sig. Plasmorna är våldsamt överprissatta. LCDerna är väl ok men inga LCDer är värda sitt pris just nu.

Men du verkar ju inte gilla Linn heller
Dogmatisk Mac-Taliban

The_logical

Inläggav The_logical » 2004-11-06 00:14

Bara undrar, utan att läst alla sidor, är det någon här som provat stenarna och konstaterat att han/hon ej hört skilnad?
/Lasse

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi