Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-24 10:55

Almen, JonasP:

Borde väl vara ett litet larm att inte ta detta på så stort allvar. Inte nog att vi värnar om att vi själva inte vill bli lurade, utan vi tar ansvar för andras samveten också. Borde vi det?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-24 10:57

phloam skrev:Men är det inte lite missriktat med all denna kritik mot dess "funktion" när det så uppenbart är frågan om produkter för ren självsuggestion?

Det är väl bara att slå fast att det är det, sedan kan man ju istället gå vidare och se hur bra eller dålig produkten är på just självsuggestionsbiten. Känns mer konstruktivt på nåt sätt.

Att slita sitt hår över att det inte är det man vill att det ska vara är ju som att vara frustrerad över att en Ferrari inte alls är så bra på att köra plankor med (ursäkta biltjat, orkar inte hitta på bättre liknelse just nu men ni fattar). Eller nåt. Kabel som kabel, men helt olika syften.

Sen att kunder kommer in och vill ha detta (självsuggestion) är kanske inte så konstigt, sälj bra suggestionsprodukter till dem då. En kund som vill ha vetenskapligt verifierad funktion köper nåt annat av andra skäl.

Och nej, jag tror inte att en kund som köper vare sig kristaller eller fantasi-hifi _egentligen_ tror att det funkar rent vetenskaplig, och det är inte heller meningen. Man köper sig en känsla, en tro på "kanske på nåt sätt..." osv. M.a.o., (under)medveten självsuggestion. Något som bevisligen kan ha effekt, kanske mer effekt än vissa tekniskt motiverbara "förbättringar" (som byte av cd-spelare t.ex.)

Fast det kanske stör den ingenjörsmässige manlige hifi-entusiastens tankebild att män kan vara lika virriga som kvinnfolk som köper healingkristaller och annat jox. The horror! ;)

Detta har jag inge svårt att förstå :)
Men, dem marknadsför ju att den skulle vara bra på detta, som att dem skulle marknadsföra ferrarin som att den vore jätte bra och helt fantastisk på att frakta plankor med...
Men det stämmer ju inte ... :(
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-02-24 11:00

phloam skrev:Men är det inte lite missriktat med all denna kritik mot dess "funktion" när det så uppenbart är frågan om produkter för ren självsuggestion?

Det är väl bara att slå fast att det är det, sedan kan man ju istället gå vidare och se hur bra eller dålig produkten är på just självsuggestionsbiten. Känns mer konstruktivt på nåt sätt.

Att slita sitt hår över att det inte är det man vill att det ska vara är ju som att vara frustrerad över att en Ferrari inte alls är så bra på att köra plankor med (ursäkta biltjat, orkar inte hitta på bättre liknelse just nu men ni fattar). Eller nåt. Kabel som kabel, men helt olika syften.

Sen att kunder kommer in och vill ha detta (självsuggestion) är kanske inte så konstigt, sälj bra suggestionsprodukter till dem då. En kund som vill ha vetenskapligt verifierad funktion köper nåt annat av andra skäl.

Och nej, jag tror inte att en kund som köper vare sig kristaller eller fantasi-hifi _egentligen_ tror att det funkar rent vetenskaplig, och det är inte heller meningen. Man köper sig en känsla, en tro på "kanske på nåt sätt..." osv. M.a.o., (under)medveten självsuggestion. Något som bevisligen kan ha effekt, kanske mer effekt än vissa tekniskt motiverbara "förbättringar" (som byte av cd-spelare t.ex.)

Fast det kanske stör den ingenjörsmässige manlige hifi-entusiastens tankebild att män kan vara lika virriga som kvinnfolk som köper healingkristaller och annat jox. The horror! ;)

Förmågan att vara överseende/acceptera andras åsikter eller sätt brukar spegla hur harmonisk en människa är.

Faktiskt är nog inte harmonins högborg...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-02-24 11:01

johanrohm skrev:Den här tråden kunde ha blivit betydligt kortare och avlutad för länge sedan.

Kort och avlutad, det skall en tråd vara.

/D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-02-24 11:14

Tycker det verkar utifrån många av inläggen att Entreq inte egentligen är ute efter att lura kunderna utan att man tror att deras egna produkter har dessa egenskaper. Att sedan följden blir att kunderna blir lurade är ju trist.
Men kanske ändå att Entreqs produkter är utvecklade med godare avsikt än en del andras.

Kanske utvecklarna på Enreq hade hög frånvaro på fysiklektionerna, vad vet jag, eller att man bara har haft rejäl otur då man forskat men i denna tråden har man ju fått hjälp med en hel del uppslag till version 2 av produkterna.
En tänkbar utveckling som jag ser det är att fylla råttorna med kvicksand för att göra dom snabbare också. Å andra sidan vill man kanske inte ha snabbare råttor än musiken. Svårt det där.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-24 11:16

Det är inte alls uppenbart. Fråga tillverkare, försäljare, och köpare.

Och nej, jag tror inte att en kund som köper vare sig kristaller eller fantasi-hifi _egentligen_ tror att det funkar rent vetenskaplig, och det är inte heller meningen.

Men jistanes, var har du varit? Varför tror du då att det blir sådana diskussioner om det här, och om virvlat vatten, och om kristallhealing? Sjävklart tror de som köper det att det de facto fungerar!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-24 11:18

Vee-Eight skrev:Almen, JonasP:

Borde väl vara ett litet larm att inte ta detta på så stort allvar. Inte nog att vi värnar om att vi själva inte vill bli lurade, utan vi tar ansvar för andras samveten också. Borde vi det?

Varför skall "vi" bestämma gemensamt om en moral? Var och en får väl handla utifrån sin övertygelse?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-24 11:26

Lust skrev:Förmågan att vara överseende/acceptera andras åsikter eller sätt brukar spegla hur harmonisk en människa är.

Faktiskt är nog inte harmonins högborg...

Nä, man kanske blir lugnare av att inte bry sig om lurendrejeri, lögner och bedrägeri. Eller att grannen agar sina barn, att svärfar är rasist, att moster är homofob...

Men jag behåller nog gärna någon sorts intellektuell anspänning och bemöter de åsikter jag inte delar (och eventuellt ändrar åsikt själv), även om det gör mig till "icke-harmonisk".

Faktiskt, ja... Det är väl det hififorum där just alla åsikter tillåts? Vad är det som drar dig till faktiskt om inte just det?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-24 11:30

Almen skrev:

Varför skall "vi" bestämma gemensamt om en moral? Var och en får väl handla utifrån sin övertygelse?

Precis det jag menar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-02-24 11:33

Ytterligare en dag, jag går upp kollar mailen, inget svar från Entreq.

Men däremot så finner jag detta på deras första sida-

Förutom att vi alltid ska ha de mest prisvärda och välljudande tillbehören till din Hi-Fi, ska du alltid kunna få objektiva svar på dina frågor.

Ja, känns ju inte som jag får några svar alls :?
Men men, det kanske blir annorlunda imorgon....eller?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-24 11:34

10kr på nej !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-24 11:36

Vee-Eight skrev:
Almen skrev:

Precis det jag menar.

Men du tyckte ju inte det, eftersom du inte ville att det skrevs om det här på faktiskt.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-02-24 11:44

Almen skrev:
Vee-Eight skrev:
Almen skrev:

Precis det jag menar.

Men du tyckte ju inte det, eftersom du inte ville att det skrevs om det här på faktiskt.

Nej nu är du lite ute å cyklar, om än på mycket liten hoj. Vad jag skrev var att man kanske skulle se på lurendrejeri inom hifi från ett större perspektiv och eventuellt finna att det spelar mkt liten roll i det stora hela. Har inte hittat ngn i tråden som inte kännt sig lurad, ens. Så frågan är om det ens är ett verkligt problem att bli upphetsad över?

Så givetvis så håller jag med dig om att man får handla utifrån sin egen övertygelse, och tro på budskapet så hårt man bara orkar. Men samtidigt skall väl inte detta hindra att kritiskt och sakligt ifrågasätta produkterna.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-24 12:04

Vee-Eight skrev:Vad jag skrev var att man kanske skulle se på lurendrejeri inom hifi från ett större perspektiv och eventuellt finna att det spelar mkt liten roll i det stora hela.

Ja, men det gäller ju som sagt allt, inte bara icke-fungerande hifiapplikationer. Ingenting spelar ju någon roll "i det stora hela".

Har inte hittat ngn i tråden som inte kännt sig lurad, ens.

Nä, det är ju konstigt. Ungefär som att man på en läkarstämma skulle hitta någon som känt sig lurad av healing.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-02-24 12:29

Almen skrev:

Nä, det är ju konstigt. Ungefär som att man på en läkarstämma skulle hitta någon som känt sig lurad av healing.

Det är precis det jag inte förstår i detta engagemang...

Varför ondgöra sig över allt detta "HiFi-lurendrejeri" här när det inte finns några egentliga mottagare?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-24 12:31

Lust skrev:
Almen skrev:

Det är precis det jag inte förstår i detta engagemang...

Varför ondgöra sig över allt detta "HiFi-lurendrejeri" här när det inte finns några egentliga mottagare?

Och varför ondgöra sig över ondgörandet? :D

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-02-24 12:32

Almen skrev:Och varför ondgöra sig över ondgörandet? :D

Har du helt rätt i.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-24 12:42

johanrohm skrev:
Kaffekoppen skrev:
johanrohm skrev:Kom igen nu!

Kritisera på ett sakligt (vetenskapligt) sätt.
Att påståendena är förvirrade förvridningar av den fysikaliska verkligheten är nog tillräcklig vetenskaplig kritik.

Den här tråden kunde ha blivit betydligt kortare och avlutad för länge sedan.

Jag tror så här. Denna tråd handlar snarast om övernaturliga saker. Övernaturliga saker finns det många glada ideér om :) Det ligger en osäkerhetsfaktor i övernaturliga saker som kanske kan kännas spännande att bryta den tråkiga vardagen med. Lika lite som det med kända fysikaliska begrepp går att bevisa övernaturliga sakers fungerande, lika lite går det att med fysikaliska resonemang att bevisa att de inte fungerar. Övernaturliga saker fungerar ju inte enligt kända naturlagar. Det måste till nya lagar. Kanske lite ny supersträngteori? Varför inte låta förzikning vara just förzikning. En ny sträng kanske? Eller det kanske är en uppgrävd prehistorisk dominansmultiplikator?, eller nåt annat skoj, åsså har vi ju den där eddie curent med spinn :roll: 8) Härs och tvärs igenom tråden :)

Då övernaturlighet med pukor och trumpeter skall marknadsföras genom att med barnslig naivitet snickra ihop ett slags fysikaliskt kråkslott så blir det lätt patetiskt 8) Fast lika patetiskt finns risken att det kan bli då man med känd fysik skall gå i klinch med övernaturlighet. De representerar två helt skilda världar helt enkelt.

Då världsmästaren i tennis skall spela mot en korptennisspelare så blir det helt enkelt ingen bra tennis. Tippar att läktarna står nästan tomma och den mest inbitne tennisentusiasten undrar nog efter ett tag varför världsmästaren överhuvudtaget ställer upp. Det hela blir ju bara till ett patetiskt spektakel.

Lite funderingar under en förmiddag med julstämning. Ja det ser ut som ett julvykort här utanför :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DIRAVI

Inläggav DIRAVI » 2009-02-24 12:47

Självklart.

Kanske inte så mycket samvetet hos försäljarna. Som att värna om att inte våra medmänniskor blir lurade :)
Saliga äro de träskalliga, ty de skola alldrig drunkna.

//Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-24 12:59

Bäste V8, jag tar inte detta på något som helst allvar. Om mina inlägg har tolkats som att jag tycker att DÖTS-bluffmakarna måste stoppas till varje pris har du misstolkat mig.

Det är snarare så att jag fick mig ett gott skratt och mest driver med hela audiofil-idiot-grejen. Gröna cd-pennor, vaxljus i öronen, kräm till proppskåpet, och så där.

Var någonstans tar jag ansvar för andras samveten? :?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-24 13:01

Harryup skrev:En tänkbar utveckling som jag ser det är att fylla råttorna med kvicksand för att göra dom snabbare också. Å andra sidan vill man kanske inte ha snabbare råttor än musiken. Svårt det där.

Mvh/Harryup

För att göra LJUDET snabbare ska det väl vara! :mrgreen:

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-24 13:16

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2014-03-01 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-24 13:44

petersteindl skrev: åsså har vi ju den där eddie curent med spinn :roll: 8)

Det där med Eddie Curent är ju ssuveränt. Reggar jag mig på nåt elektronikforum någon gång ska jag ta det namnet. Likadant om jag behöver ny identitet... Eddie Curent, låter ju lika coolt som James Bond.

My name is Curent. Eddie Curent. 8)

petersteindl skrev:Då världsmästaren i tennis skall spela mot en korptennisspelare så blir det helt enkelt ingen bra tennis.

Inte bra tennis, men det kan bli bra underhållning, särskilt om korpspelaren tror att han också är världsmästare :twisted:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2009-02-24 14:00

Kan inte på stå att jag är direkt på läst, i detta iaf men det här luktar ju skit på lång väg.

Att sedan försvara deras avsikter med att dom tror på produkten är inte heller försvarbart eftersom dom verkar ljuga rent ut om vad den gör, vetenskapligt.

Näe fyfan, USB kablen ser ju mest ut att höra hemma på en båt.
http://www.entreq.com/default.asp?PageId=2152

Kan vi inte helt enkelt ordna ett studie besök dit och se hur deras forskare och fysiker arbetar när dom tar fram dessa produkter?

Användarvisningsbild
Andren

Inläggav Andren » 2009-02-24 14:21

bootstrap skrev:Kan inte på stå att jag är direkt på läst, i detta iaf men det här luktar ju skit på lång väg.

Att sedan försvara deras avsikter med att dom tror på produkten är inte heller försvarbart eftersom dom verkar ljuga rent ut om vad den gör, vetenskapligt.

Näe fyfan, USB kablen ser ju mest ut att höra hemma på en båt.
http://www.entreq.com/default.asp?PageId=2152

Kan vi inte helt enkelt ordna ett studie besök dit och se hur deras forskare och fysiker arbetar när dom tar fram dessa produkter?

Skulle just tro att de är det som brister, man har inga "forskare" eller fysiker som jobbar åt dem. Det är nog glada amatörer, som försöker sälja kablar med språk de inte förstår sig på.

Användarvisningsbild
MrGillespie

Inläggav MrGillespie » 2009-02-24 14:23

Jag får ofta känslan att hifi ibland har stora likheter med religion, oavsett hur mycket bevis det finns att saker inte fungerar så som det är sagt så vill man fortfarande tro att det är så.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om folk vill sätta sin tro till gud, tomtar och troll eller underverksprodukter till sin hifianläggning så länge man lämnar mig ifred. Men bevisligen så har en del svårt att acceptera att en del inte håller med eller att någon får för sig att tro på en annan tomte och så har man helt plötsligt ett mindre krig. För det är väl få saker som har startat så mycket bråk än att man tror på något utan att ha egentliga bevis och fakta för sin tro, jag har iofs för mig att det brukar kallas annat än tro när man verkligen undersökt och tagit reda på hur det ligger till.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-24 14:37

Almen skrev:

Det är inte alls uppenbart. Fråga tillverkare, försäljare, och köpare.

Och nej, jag tror inte att en kund som köper vare sig kristaller eller fantasi-hifi _egentligen_ tror att det funkar rent vetenskaplig, och det är inte heller meningen.

Men jistanes, var har du varit? Varför tror du då att det blir sådana diskussioner om det här, och om virvlat vatten, och om kristallhealing? Sjävklart tror de som köper det att det de facto fungerar!

Det är uppenbart för oss som kritiserar (hoppas jag) :)

Men sedan så tror jag inte alls det är "självklart" vad köparna tror - de allra flesta anser jag gör någonstans ett medvetet val att inte söka fakta (som ju är lätt att få fram), att inte vara så skeptiska som de kunde/borde vara. En person med sunt förnuft köper inte sånt här, en kritisk person söker fakta. En person som söker lite vardagsmystik kanske väljer bort faktasökandet och unnar sig lite idioti. Det är långt ifrån så enkelt som "lurad vs icke-lurad" om man säger så.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-24 14:42

Okej, om vi ska sammanfatta detta så:

1. Sålänge det finns barn som dör av svält så kan luredrejare hålla på som dom vill, det finns ju värre saker.

2. Man kan inte belasta dom att dom inte kan sin fysik, fast dom skriver massa fysikalisk snömos på sidan.

3. Man bör komma undan med vad som helst sålänge ingen dör av det.

Så, nu var det klart. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-24 15:31

subjektivisten skrev:Okej, om vi ska sammanfatta detta så:

1. Sålänge det finns barn som dör av svält så kan luredrejare hålla på som dom vill, det finns ju värre saker.

2. Man kan inte belasta dom att dom inte kan sin fysik, fast dom skriver massa fysikalisk snömos på sidan.

Aha :D Subbans 3 postulat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2009-02-24 15:55

subjektivisten skrev:Okej, om vi ska sammanfatta detta så:

LMAO

:lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi