Har inga direkta kunskaper i lackering/målning. Ska göra en finish i vitt (gärna blank) på ett par Ino piX som jag snart ska inhandla. Bor dessutom i lägenhet så att spraya går nog bort.
Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Använd en roller av skumplast och rolla tre eller fyra lager lackfärg. Man får rolla ganska flitigt eftersom lackfärg är ganska trögflytande.
Pekka
slipa dom bara matta först med ett 180-papper så är det bara att måla sen.m_persson79 skrev:Tack för alla tips!
Jag lyfter denna tråden. Vet inte om rå MDF har kommit in än (ska ringa Ingvar ikväll) men om inte så tar jag ett par INO-blåa och målar om dem.
Måste all färg skrapas av eller kan man måla ovanpå utan horribelt resultat?
Tanken är att fixa till det ordentligt nångång men först ut är jag bara intresserad av att få igång dem utan att det lyser blått mot kritvit vägg.
Alexi skrev:slipa dom bara matta först med ett 180-papper så är det bara att måla sen.m_persson79 skrev:Tack för alla tips!
Jag lyfter denna tråden. Vet inte om rå MDF har kommit in än (ska ringa Ingvar ikväll) men om inte så tar jag ett par INO-blåa och målar om dem.
Måste all färg skrapas av eller kan man måla ovanpå utan horribelt resultat?
Tanken är att fixa till det ordentligt nångång men först ut är jag bara intresserad av att få igång dem utan att det lyser blått mot kritvit vägg.
P5 skrev:Jag skulle lämna bort ett par så pass fina högtalare till ett proffs med lackbox. Såvida du inte tycker att det är roligt att måla finns det inga incitament - inte ens ekonomiska - att måla dem själv.
MVH
Carl
P5 skrev:Jag skulle lämna bort ett par så pass fina högtalare till ett proffs med lackbox. Såvida du inte tycker att det är roligt att måla finns det inga incitament - inte ens ekonomiska - att måla dem själv.
MVH
Carl
peetwa skrev:Det skall ligga någon möbelsprutmålare på värnhemstorget, som skall vara billiga och bra. Mer vet jag inte. Berätta gärna om du hittar dom.
m_persson79 skrev:peetwa skrev:Det skall ligga någon möbelsprutmålare på värnhemstorget, som skall vara billiga och bra. Mer vet jag inte. Berätta gärna om du hittar dom.
Vet du om det är på torget eller nån liten sidoväg?
peetwa skrev:m_persson79 skrev:peetwa skrev:Det skall ligga någon möbelsprutmålare på värnhemstorget, som skall vara billiga och bra. Mer vet jag inte. Berätta gärna om du hittar dom.
Vet du om det är på torget eller nån liten sidoväg?
Jag skall fråga en som vet lite mer? Jag har dock aldrig tänkt på att det ligger en målare där.
peetwa skrev:http://www.sydlack.se
Kontakt adressen är vid jägershill (typ jägersro) men enligt uppgift skall dom finnas vid värnhem oxå.

celef skrev:hmm, är inte pix de billigaste ino-burkarna? då lär kostnaden för en proffslackerare bli nästan lika stor som för högtalarna alena, att detta skulle vara ekonomiskt kan bara den som lägger stor vikt vid yta tycka
P5 skrev:celef skrev:hmm, är inte pix de billigaste ino-burkarna? då lär kostnaden för en proffslackerare bli nästan lika stor som för högtalarna alena, att detta skulle vara ekonomiskt kan bara den som lägger stor vikt vid yta tycka
Jag vet av egen erfarenhet att man kan få ett par högtalare lackerade för runt en tusenlapp med gott resultat.
Att lackera dem själv skulle medföra följande alternativkostnader:
* 100-200 SEK i material
* Runt 4 timmar i arbete som man kunnat jobba övertid istället, 1000-1500 SEK
* 500 (?) SEK i bortfall vid eventuell försäljning pga amatörmässigt utseende på högtalarna
1600-2200 SEK i alternativkostnad alltså. Nej, det är inte ekonomiskt fördelaktigt att göra det själv.
steveo1234 skrev:250-400 skattade kronor i timmen? Jag borde byta bransch hör jag...
P5 skrev:steveo1234 skrev:250-400 skattade kronor i timmen? Jag borde byta bransch hör jag...
Ja, är man över 30 år och tjänar mindre än 40000 med betald övertid så är det ju något som är fel.
...
MVH
Carl
m_persson79 skrev:Hej!
Har inga direkta kunskaper i lackering/målning. Ska göra en finish i vitt (gärna blank) på ett par Ino piX som jag snart ska inhandla. Bor dessutom i lägenhet så att spraya går nog bort.
P5 skrev:m_persson79 skrev:40.000kr är nästan på pricken min lön.![]()
Innan skatt..
Då är saken klar tycker jag.
Ragnwald skrev:m_persson79 skrev:Hej!
Men... varför beställer du dem inte i vitt då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster