bättre bas för 80 kronor?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

bättre bas för 80 kronor?

Inläggav celef » 2009-02-24 23:39

Få bättre bas i bilen med mycket enkla medel och under 100 kronor!!!

Detta gäller för Dig som redan har en baslåda i bilen kopplad till ett slutsteg.

Varför köpa en ny bas eller baslåda, när man kan få den gamla att lira riktigt bra?
När en baslåda sitter i bilen och utsätts även för normalt spelande, sliter konens snabba rörelser på både nedre och högre upphängningen. Basarna brukar bli slappare i tonen, mindre ”kvicka” och framför allt, tappa den ordentliga knuffen man skulle vilja ha och kanske hade från början när baslådan och själva basen var nya.

Det finns en åtgärd som hjälper direkt och som är både mycket billig och enkel att byta ut. Det är dämpmattan i baslådan! Man ersätter den med den nyare ”Fibrex White” som är både tätare, tjockare och har ojämna längder på ”strån”. En förpackning för ca 80 kronor brukar räcka till lådor på uppåt 60-70 liters baslådor. Vill man ha ännu rappare bas, räcker en förpackning till ca 35-37 liters låda.

Det är inte bara högtalaren som blir utsliten, utan även dämpmattan som efter en tid, börjar tappa sin form. Den blir lösare (risk för dammbildning i talspolen som oftast leder till en bränd bas!). Detta händer oftast i alla baskonstruktiner som är öppna via ett rör eller någon sorts basport (ex. basreflex- och bandpasslådor). I slutna konstruktioner håller sig den dämpande mattan oftast på plats och behöver ej bytas ut lika ofta.

Är man ute efter en rappare och snabbare bas, utan att man tar bort för mycket av djupet i frekvenserna är dubbla lager av ”Fibrex White” i baslådan att rekommendera. Mängden Fibrex och dess form, lurar basen att lådan egentligen är lite större och samtidigt fungerar som en ”tryckfjäder” mot konen på högtalaren. Kombinationen ger en snabbare bas med bättre direktrespons.

Skillnaden är både känn- och hörbar. Vid användning eller utbyte av den gamla dämpmattan mot nya ”Fibrex White” skapas välfungerade bas med bra snabbhet även i riktigt gamla baslådor.

Tips: Byt dämpmaterialet till ”Fibrex White och släng bort det gamla. Fibrex White är extra tätt och avlägsnar inga partiklar som annars kan skada talspolen. Vill man ha ännu rappare och mer attackgivande tryck i bilen eller hemmet, använder man dubbla ”Fibrex White” i sin baslåda.

Tips: Fibrex White kan limmas eller häftas fast direkt inne i lådan.

är detta saklig konsumentinformation?
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2009-02-24 23:53

Man blir förvirrad av allt förvirrat...

Vad tycker du själv om sakligheten?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-02-25 07:39

Tack Celef för tipset, ska genast skaffa detta fibrex white - materialet verkar ha potential.... lalalalalala
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Linnar

Inläggav Linnar » 2009-02-25 08:21

Har du någon källa?

Även om man tycker att detta och liknande är falsarier så är det ändå kul att läsa de olika hemsnickrade förklaringarna, man får en kul stund så att säga. Tråkigt bara att en del "går på" det. Ännu roligare blir det när de som "går på" det börjar posta och försvarar produkten...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-02-25 09:10

celef

Snöar det hos dig?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-25 17:07

Kaffekoppen skrev:Man blir förvirrad av allt förvirrat...

Vad tycker du själv om sakligheten?

jag tycker det låter bra, men jag vill förstås veta vad proffsen tycker :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-25 17:08

skrutten skrev:Tack Celef för tipset, ska genast skaffa detta fibrex white - materialet verkar ha potential.... lalalalalala

schysst, jag har halva priset just nu så passa på 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-25 17:09

Linnar skrev: Har du någon källa?

Även om man tycker att detta och liknande är falsarier så är det ändå kul att läsa de olika hemsnickrade förklaringarna, man får en kul stund så att säga. Tråkigt bara att en del "går på" det. Ännu roligare blir det när de som "går på" det börjar posta och försvarar produkten...

det är mds.se som säljer dämpmaterialet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-25 17:10

celef skrev:jag tycker det låter bra, men jag vill förstås veta vad proffsen tycker :)

Om du tycker att det låter bra, så låter det bra. Lita på dina öron! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-25 17:10

Sanny_X skrev:celef

Snöar det hos dig?

snöar? nope, det töar och jag är riktigt glad för det
Bikinitider

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-02-25 17:11

Vilket klipp... !!! Är det en måste ha grej???

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-02-25 17:33

celef skrev:
Sanny_X skrev:celef

Snöar det hos dig?

snöar? nope, det töar och jag är riktigt glad för det

ok, för när det snöar i helvetet är ju allt möjligt :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-25 17:46

Almen skrev:
celef skrev:jag tycker det låter bra, men jag vill förstås veta vad proffsen tycker :)

Om du tycker att det låter bra, så låter det bra. Lita på dina öron! :)

du menar att jag ska lita på texten om den för mig låter rimlig?
Bikinitider

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-09 22:42

Jag tolkar det som att Sanny_x anser att det bara är båg (eller vanliga försäljarknep om man så vill).
Att byta ut det befintliga dämpmaterialet till något annat oavsett konstruktion (sluten eller basreflex) till en ny sort med helt annan volym på dämpningsmaterialet utan att göra några som helst beräkningar...

Det låter inte som att det alltid kommer att bli bra.

På många enkla och billiga baslådor för bilar så kan det dock bli bättre ljud av detta, eftersom de flesta lådor troligen mår bra av lite mera dämpning.

Vad annat dämpmaterial har att göra med högtalarens upphängning och hur det skulle kunna "fixa" en utsliten upphängning förstår jag inte. Jag tolkar det som omotiverat säljsnack (läs: blåljuga).

Mitt tips är att läsa med mycket kritiska ögon och sedan ta en funderare på vad som kan stämma och vad som inte stämmer innan man bestämmer sig om man vill betala för att prova produkten. Det kan mycket väl vara ett bra dämpmaterial och priset verkar rimligt.
Mitt tips är att söka på nätet för att se vad andra som har köpt det har för erfarenheter. Då kan man ofta få en bild av om det är en bra eller usel produkt.

Återgå till Teknikforum