Sansui AU-X111, hoppas jag inte gjort bort mig......

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bossekaka

Sansui AU-X111, hoppas jag inte gjort bort mig......

Inläggav Bossekaka » 2009-02-09 20:39

Har vunnit en auktion på tradera. Ska bli en stolt? ägare till en Sansui AU-X111, hoppas 600spänn var ett fynd... Eller?

Åsikter?

//Kaka

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-02-09 21:50

Har en sansui au-x711 .Bättre förstärkare har då inte jag haft i alla fall :) [url]http://www.minhembio.com/sollerön[/url]

MP

Inläggav MP » 2009-02-09 22:58

Sansui gjorde verkligen många fina förstärkare :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-02-09 23:07

:D En bra början... Ska bli mycket intressant.

//Kaka

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-02-10 23:23

Nu är den betald! :D Nu är det bara en lååååååååååååång väntan!

Fortsättning följer........

//Kaka

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-03 20:22

Äntligen!!!! :D Jag fick hem den i fredags.

Tyvärr var säljaren en riktig strul-putte. :evil: .

Hur som helst. Tänkte lägga upp ett par bilder, men jag har en brådskande fråga först......

När man trycker på on hörs det bara i den vänstra kanalen? 8O .

Den högra hoppar igång efter ca. 25 sekunder? :?:

Mycket märkligt, detta har jag aldrig varit med om tidigare.

Ska det vara så eller är det fel på den?

Någon som har tips?, Eller kan det vara ett återköp på g?

//Kaka

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-03-03 20:39

Kan vara något så enkelt som en smutsig brytare någonstans. Min särbo har en gammal Pioneer som beter sig precis så - men bara när man har knappen för förbikoppling av tonkontrollerna intryckt.

/ B

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-03 20:46

Samma grej oavsett om cd-direct är intryckt eller inte.

Vad för brytare skulle det kunna vara? Dum fråga kanske, men jag brukar mest spela genom förstärkaren inte meka med den :D så jag är duktigt novis här.

//Kaka

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-03 20:49

Och förrensten, när jag lyssnar riktigt noga tycker jag att det är lite lägre ljud på höger kanal.

Kan det kanske hänga ihop med det andra eller kan det vara inbillning från min sida.....

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-03 20:53

Skulle kunna tänka mig att det är reläer till högtalarutgångarna som inte släpper på samtidigt.

Ganska vanligt att oxid i pottar och brytare (vol, bal, mono, tape monitor etc) behöver "joggas" igång om dessa inte använts på lång tid

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-03 20:57

Vrida på rattar och trycka på alla knappar kan jag ju testa med, men reläerna vet jag inte var de sitter :oops: .

//Kaka

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-04 00:06

Dom sitter isåfall inuti, så det är nog mer en åtgärd för en servietekniker - men ibland kan kretsar med kondingar "självläka", så kör ett tag får du se om det blir bättre

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-04 00:14

Notera att det är väldigt lätt att "tro" att det låter mer ur andra kanalen än den andra, beroende på rummet och mediet som spelas. Har sett flera sådana exempel här på faktiskt.se. Skifta högtalarnas placering i rummet men inte kopplingarna. Dvs vänster högtalare spelandes vänster kanal fast stående på den högra högtalarens fysiska plats och tvärtom för andra högtalaren.

Då skall det alltså låta lägre i på din vänstra sida(om det är höger kanal som är låg). Gör det det, så är det något vajsing på förstärkaren, om inte så är det vajsing på rummet(eller ngt annat).
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-04 18:56

Efter massa tryckande och vridande på knappar och rattar har jag kommit fram till att det har med ingångarna att göra. :?:

Nu hoppar höger och vänster igång samtidigt när jag har valt t.ex cd ingången men inte tape2.

Förhoppningsvis kanske det släpper om jag får fortsätta att trycka, vrida och spela lite till.

Med tanke på skicket på förstärkaren så är den nog sparsamt använd. :D

//Kaka

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-03-04 19:11

Jag tror att högt ärade mäster Fjonk hänsyftar på mig bland annat med
dessa ord. Det är sannerligen lätt att lura sig och få typ "spatt" över en
sådan sak.

Det kanske räcker för dig med att använda den flitigt och trycka hit och dit
på knapparna. :)

Man kan ju spraya men det är kanske inte alltid nödvändigt, jag vet inte.

Mvh

Falkis

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-04 23:41

Nu har jag lyssnat fram och tillbaka (vänster höger vänster höger vänster höger) bytt skiva , vänster höger, nästan hela kvällen tills regeringen satte stopp :x .

Jag skiftade även högtalare som Fjonkalicious tipsade om, och det är samma sak iallafall. Men det blir tydligast när jag kör vinyl.

Den vänstra kanalen är mycket klarare än den högra som låter mer dov.

Så vad bevisar detta? Att jag är jämn-döv :D.

Kan en förstärkare uppföra sig så här om den inte är inspelad ordentligt eller om den har stått väldigt länge?

//Kaka

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-05 00:06

Kan ju vara oxiderade anslutningar på phonoingången, lite juckande in/ut/vrida där också kan hjälpa

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-05 00:09

Bossekaka skrev:
Jag skiftade även högtalare som Fjonkalicious tipsade om, och det är samma sak iallafall.

Jag skall inte ifrågasätta dig mer efter detta, men om det är samma sak kan ju tolkas lite olika. För att tala klarspråk så flyttade alltså ditt kanalproblem med högtalaren från den högra positionen till den vänstra när du bytte högtalare?

1. Prova alltid med en källa som du är 100% fullt fungerande i båda kanaler. Jag kan tycka att använda en skivspelare kan vara en lite osäker källa eftersom du många saker som kan vara fel (med tanke på ålder). Jag skulle rekommendera en dator.

2. Se om du kan köra en monosignal i båda kanaler.

3. Testa för säkerhets skull med en annan förstärkare. Försvinner fenomenet så är det strul i förstärkaren.

4. Har den delbart för/slutsteg? (tycker mig se det på dåliga bilder på nätet). Om svaret är ja, så försök få tag i ett slutsteg/försteg att testa med för att se vilken del av förstärkaren som inte fungerar tillfredställande.

5. Det kan mkt väl vara så att det är en pot eller en brytare som strular för dig. Köp 2-26 eller elektronikrengöring på Fultema. Lyft huven. Spreja riktat mot potentiometerna/brytarna i lagom mängd. Kör därför med reglagen/pottarna hundratals gånger fram och tillbaka. Låt rengöringen dunsta tills du inte luktar alkohol om förstärkaren eller ser någon synlig vätska i förstärkaren. Prova igen.

Har tittat på bilder på nätet, om det är en AU-X111 MOS Vintage och du får den att funka så tycker jag det är ett mycket bra köp. Den ser ju skitseriös ut med XLR kontakter osv.

Mvh

Filip

Edit: Ang. skivspelare. Du har ju flera saker som kan vara strul där. Nål och pickup, kablaget mellan pickupen och tonarmskalet, kontakterna i skalet, tonarmskablage, lödningar i av RCA-kablage, kontaktfel RCA mot förstärkaren. Dessutom kan du ha strul i RIAA:t innan signalen når övrigt förstärkeri. Testa skivspelaren på en annan förstärkare, funkar den felfritt där så är ju problemet någonstans i förstärkaren.

En bra, stor bild på fronten kan ge oss andra hintar på vilka potentiella reglage/pottar som strular. Jag hittar inga bra på internet.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-05 00:13

Jag har provat vinylen genom riaa-steg på tape2, och line, samt phono (utan riaa :D) ingången med min Sony och Pro-ject svarv. Samma resultat.

Ska fortsätta med att testa cd'n genom alla ingångar.

//Kaka

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-05 00:17

Jag antar att du har testat din RIAA-skivspelarrigg med en annan förstärkare där det låter lika bra i båda högtalare? Om svar ja så vet vi att det uppenbarligen är något fel i Sansui förstärkaren.

Är det en sån här?

Bild

Den har ju bara ett potentiellt reglage som skulle kunna vara oxiderat enligt mig: Balanspotten under volymen. Spraya och massera säger jag. Om inte det funkar så är det något mer avancerat problem som jag inte rår på.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-05 00:40

Yes, en sådan är det. Och jag sprayat och vridigt så att det räcker.

Vad kan det kosta och lämna in den?

//Kaka

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-05 00:43

Antar att du både provat A speakers och B speakers?

Hade den delbart för/slutsteg?

Rep. brukar bero på reparatör. Många tar 2-400 kr i start/felsökningsavgift så vitt som jag förstår det.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-05 00:52

Ja, både a och b, samma sak på båda.

Fasen så trött jag blir, 750 spänn rätt ner i muggen.

De extra hundralappar eller kanske mer är knappast värt.

Tyvärr var säljaren riktigt oseriös, så kräva några pengar tillbaka är det ingen större mening med.

Jag får väl tänka mig för i fortsättning när jag shoppar på tradera.

Tack för alla tips!

//Kaka

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-05 00:56

Antar att du motionerat volympoten med? Det går ju två banor på den, om den ena är oxiderad så ?

Spraya och motionera ALLA kontroller!

Ge inte upp sådär lätt.

Jag är ingen elektriker eller liknande, så jag är glad om någon annan hoppar in och hjälper till här. Men initialt pratade du om att det tog lite tid innan höger kanal gick igång?

Jag tänker på relä, om ett relä oxiderar? Vad händer då?

Ett tips: Låt den vara igång längre perioder och spela så mkt du kan.

Mvh

Filip

Edit: Efter lite surfande så såg jag ett tips som är långsökt. Hur har du det med balanspoten? Har den ett hack när den står rakt upp på nollan? Kan ju vara så att man dragit av knoppen och satt den felaktigt på igen så att den visar fel på skalan?

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-05 01:06

Jo, att höger kanal hoppar igång efter 20-25 sek, verkar jag ha fått bort. Nu är det ljudnivå-skillnaden som återstår.

Spela på den ska jag göra hela kvällarna ,ska vrida lite extra på volympotten också så kanske det löser sig efter ett tag.

Här är annonsen.

http://www.tradera.com/Sansui-Forstarka ... n_83728635

Det var ingen rolig syn att gå in och kolla killens omdömmen, avstängd är han också. När jag vann den hade han bara plus, fasen, skulle ha avvaktat med betalningen. :evil:

//Kaka

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-03-05 01:10

Helt plötsligt känner jag mig väldigt nöjd med att jag tvingar folk komma hit och titta/lyssna på mina grejor jag säljer innan dom köper det.

Användarvisningsbild
Bossekaka

Inläggav Bossekaka » 2009-03-05 01:19

Det är ju säkrast, tydligen. Jag brukar alltid köpa prylar av folk i närheten bara för att åka och lyssna och hämta. Allt för att slippa posten.

Men Sansui-stärkarna brukar ju alltid bli så dyra, så jag blev tvingad till ett impulsköp (mot bättre vetande) när priset var ok (tror jag). :D

//Kaka

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-03-05 18:15

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2009-03-05 19:12

Bossekaka skrev:Jo, att höger kanal hoppar igång efter 20-25 sek, verkar jag ha fått bort. Nu är det ljudnivå-skillnaden som återstår.

Spela på den ska jag göra hela kvällarna ,ska vrida lite extra på volympotten också så kanske det löser sig efter ett tag.

Här är annonsen.

http://www.tradera.com/Sansui-Forstarka ... n_83728635

Det var ingen rolig syn att gå in och kolla killens omdömmen, avstängd är han också. När jag vann den hade han bara plus, fasen, skulle ha avvaktat med betalningen. :evil:

//Kaka
Köp wd-40 ock spaya in i omkopplare ock vred ,brukar finnas nån öppning om man kollar lite .Fiksade min volymkontroll med sånt för 2år sen .Den funkar som ny fortfarande,även tipsat andra om detta medel som använt det med framgång på gamla 70 tals grejer som varit rejält oxiderade :)

Användarvisningsbild
Roadrunner1

Inläggav Roadrunner1 » 2009-03-07 00:16

:arrow:
Senast redigerad av Roadrunner1 2010-08-08 11:59, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi