Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-01 21:56

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:
Bill50x skrev:Och varför ska du ha pengar för att någon säljer verkningslösa produkter?

Jag vill ha pengar för att avstå från min medborgliga rätt att anmäla till KO. Jag minskar alltså min medborgliga frihet, mot en kontant ersättning.

Svagt argument. Hur skulle vårt samhälle se ut om man valde att inte anmäla övertramp och brottslighet bara för att man får betalt?

Säljer du dig till vad som helst?

/ B

Svagt och svagt... Jag tycker det var ganska bra. Jag försöker vända från att ha framställts som utpressare till att utmåla mig själv i en offer roll. Ganska kreativt tycker jag :)

Om jag säljer mig till vad som helst? Nej, men tänk på att jag jobbar om konsult. I oljebranchen :twisted:
Jag är nog ganska svårmutad, egentligen.
Skulle jag t.ex. för uppdrag åt "asfaltens indianer" för 100000kr gå runt och skära sönder bilddäck för folk? Nej. För en miljon? Tveksamt. Beror på vem som äger bilen. En skitstövel? OK då. Men pengarna först! För 10 miljoner skulle jag göra det för vem som helst, eftersom pengarna då räcker till att bjussa på en ny bil med nypumpade däck dagen därpå. Som plåster på såren, så att säga... Jag ställer mig dock en aning tvivlande på att "asfaltens indianer" skulle ställa upp på det senare upplägget. Tror faktiskt inte ens dom skulle anlita mig för en mille heller, snåljåparna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
pickuppen

Inläggav pickuppen » 2009-03-04 00:12

:evil: det är inte nån som reagerar på Asiatisk skräp stereo, som skickar med sina lakritskablar och lurar medelsvensson att de låter bra...? :lol:
vilken är världens bästa HI FI Tidning...??

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2009-03-04 00:14

pickuppen skrev::evil: det är inte nån som reagerar på Asiatisk skräp stereo, som skickar med sina lakritskablar och lurar medelsvensson att de låter bra...? :lol:

Något speciellt märke du tänker på?

Användarvisningsbild
pickuppen

Inläggav pickuppen » 2009-03-04 00:19

Strauss skrev:
pickuppen skrev::evil: det är inte nån som reagerar på Asiatisk skräp stereo, som skickar med sina lakritskablar och lurar medelsvensson att de låter bra...? :lol:

Något speciellt märke du tänker på?

de med sådana kablar... :oops:

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2009-03-04 09:13

pickuppen skrev::evil: det är inte nån som reagerar på Asiatisk skräp stereo, som skickar med sina lakritskablar och lurar medelsvensson att de låter bra...? :lol:?

Nej.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-03-04 17:21

goddamn!!

vet inte om nån tagit upp det innan men har ni sett den hära usbsladden?

soptippen skrev:
Världens första High End USB?

Nu kan du uppleva äkta High End kvalité när du spelar din favoritmusik från hårddisk.

Fler och fler lagrar i dag musik i sin dator eller på hårddisk och spelar av den via extern D/A omvandlare. Tekniken förfinas hela tiden men ljudkvalite´n har inte kunnat mäta sig med konventionell Hi-Fi utan mest varit ett komplement att slölyssna på.

Den stora akilleshällen har varit överföringen mellan komponenterna. Tidigare har man varit hänvisad till konventionella USB kablar som har varit avsedda för normal dataöverföring.

Tack vare vårt pat.sökta EEDS och erfarenheterna från övriga Crosswordprogrammet har vi kunnat utveckla USB Discover som öppnar upp helt nya möjligheter för oss som ställer krav på ljudåtergivning.

USB Discover är vad vi vet den första USB kabeln som lever upp till de krav vi i dag ställer på ljudåtergivning. Skillnaden i ljudkvallité mot en konventionell USB är astronomisk.
Nu tar hårddisklagrad musik och Klass D ett stort kliv in i Audiofilernas finrum.

Bild
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-04 17:38

Var hemma hos en kille som hade deras kablar och jag måste säga att jag är impad att någon går på skiten. Det var extremt lätt att få glapp och under den korta lyssningen vi hade så var det, har jag för mig, två gånger, som man fick fixa till kabeln så den inte glappa.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-04 18:41

housemicke skrev:goddamn!!

vet inte om nån tagit upp det innan men har ni sett den hära usbsladden?

Det är delvis den tråden handlar om.

Som datortekniker är min åsikt att det handlar om rent bondfångeri. Kontakterna kostar några kronor på Elfa, och det är befängt att tro att en träkloss skulle påverka den signal som överförs i USB-kablar - en digital asynkron signal med felkorrigering.

Vad är nästa steg, guldpläterade WLAN-antenner?
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-03-04 19:43

Supernollan skrev:digital asynkron signal med felkorrigering.

Digital assydåförnågonting?

Ungefär så.....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-04 19:57

Bilden visar en vanlig USB-kabel med strumpa över ochträklossar i varedera änden. Kort sagt, en ren bluff-produkt.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-03-04 20:00

Vad är det som sticker ut ur ena kontakten? Att det är en pinne egentligen fattar jag men "vad är det?"
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-04 20:14

tvett skrev:
Supernollan skrev:digital asynkron signal med felkorrigering.

Digital assydåförnågonting?

Ungefär så.....

Asynkron?

SPDIF-gränssnittet använder sig av synkron överföring, dvs allting skickas i en bestämd hastighet.
Det är klockan i sändaren som bestämmer hastigheten och mottagarens klocka synkas till
inkommande signal. Om dessa två inte "tickar" lika snabbt så uppstår jitter osv. Det finns alltså
en tänkbar felkälla där.

USB däremot, skickar inte data på detta sättet. Mottagaren efterfrågar ett paket. Sändaren svarar
med att skicka paketet, och när ett nytt paket behövs så gör mottagaren en ny förfrågan.
Överföringen har ingen bestämd hastighet, dvs den är inte synkron, och därför kan inte jitter
påverka resultatet alls. USB har dessutom felkorrigering med checksummor, som garanterar
att den överförda signalen är identisk med ursprunget. Utan denna teknik så hade USB-standarden
varit helt värdelös till det den används mest - externa hårddiskar och USB-minnen.

/Ageve

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-03-04 20:18

Tack Supernollan, men det är kunderna som behöver veta det, inte jag.

(Sitter för övrigt exakt just nu med en I2C-buss och leker)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-04 21:03

tvett skrev:Tack Supernollan, men det är kunderna som behöver veta det, inte jag.

Mjo, men tyvärr tilltalar nog dessa produkter kunder som antingen inte vill, eller inte orkar sätta
sig in i hur det hela fungerar.

Entreq applicerar gamla "analoga sanningar" på produkter där det verkligen inte spelar någon roll
alls, och tyvärr kommer han nog att lyckas sälja dessa produkter. Det gör mig lite smått irriterad.
Visst kan man hävda att folk får skylla sig själva, men varför finns det då människor som ägnar
sig åt konsumentupplysning? ;)

/Ageve

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-03-05 00:20

tvett skrev:(Sitter för övrigt exakt just nu med en I2C-buss och leker)

Kul! Vill du ha en utmaning så försök bygga en multimastermiljö med Atmega-processorer...

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-07 21:28

Det har under en tid pågått väldiga diskussioner på olika forum om Wrapsen , Entreq och mig personligen. Vi, jag är aldrig på forumen och debatterar, varken när vi har medvind eller motvind och detta är det enda inlägg som vi kommer att göra i detta ämnet.

Först av allt måste vi erkänna att vi gjort ett fel i beskrivningen av Wrapsen. Vi skrev inte uttryckligen i texten att det är vår förklaring på hur Wrapsen fungerar.

Därför kan den uppfattas som huggen i sten och det vill vi verkligen inte påstå, men vi har inte hittat någon annan förklaring på vad som händer när man använder Wrapsen och inte heller något som talar mot att den är riktig. För det andra är det inget snack utan det är jag personligen som är ansvarig för det som skrivits på sidan även om jag inte själv har alla kunskaper i ämnet utan fått hjälp att förklara för mig vad effekten beror på av personer som är kunniga i ämnet och som jag litar på.

Att vi skulle vara ute efter att lura på folk verkningslösa produkter tycker jag är så dumt att det knappast behöver kommenteras. Somliga på forumen menar alltså att en vanlig kund inte är kapabel att själv avgöra på mer än 40 dagar om produkten har något possitivt att tillföra hans/hennes anläggning eller ej.

Resten av texten finns på
http://www.entreq.com/default.asp?PageId=1808

Verkar som liraren läser olika forum. Då utmanar jag honom öppet i ett blindtest med hans prylar! Vore väl skönt för honom att täppa till käften på mig när han fixar blindtestet, samtidigt som det är grym reklam för han. Så, vi får se om han ställer upp eller ej. Mina pengar är på ej. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-03-07 21:51

Hmm, enligt den texten får jag känslan av att de inte själva fattar varför det
fungerar, det skrivs i princip rakt ut.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-07 22:37

shifts skrev:Hmm, enligt den texten får jag känslan av att de inte själva fattar varför det

Jepp samt även Nordost skrev att dom inte visste varför deras überdyra strömsladd var bättre än den som kostade typ 7000kr. Bara att den var så mycket bättre. :roll:

Och snacket om öppet köp. Kom igen, det får du av tv-shops produkter också och de är 100% ormolja med 100% ormolje-marknadsföring många gånger.

Igen, att normalt funtat folk köper smörjan. Helt otroligt.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-07 22:42

Grejjen är att det är en bullshitförklaring. Inte alls ovanligt och behöver inte betyda att någon försöker luras på något sätt. Den som tillverkar eller säljer produkten tror förmodligen på sin egen förklaring om varför den fungerar är själv övertygad om att den verkligen fungerar och det är fullständigt naturligt och inte alls ovanligt, tvärtom. Det gäller för de flesta obevisade produkter som finns på marknaden utan rimlig förklaring.

Det är dock en ren bullshitförklaring oavsett. Ett annat sätt att uttrycka det är rappakalja, påhitt eller liknande.

För dessa försäljare är det förmodligen dags att vakna och vända på förklaringsmodellen att det verkar höras skillnad mellan de mest otroliga orimliga modifieringar till att det har helt och hållet med utvärderingsmetoden/inställningen till tweaksen att göra. Det är det som gör att det hörs skillnad. Precis som att folk tror på spöken, andar och antirynkkrämer. Det finns redan i deras föreställningsvärld redo att tolkas som verklighet mha minsta omedvetna stimuli.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-03-07 23:01

shifts skrev:Hmm, enligt den texten får jag känslan av att de inte själva fattar varför det

Det står på sidan 1 i den här tråden hur dom fungerar. Alla vet det, men somliga låtsas om något annat.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2009-03-15 01:59

Här är förmodligen en som inte läste denna tråd i tid....
http://www.blocket.se/vi/20680894.htm?ca=11_s

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2009-03-15 02:07

Supernollan skrev:Vad är nästa steg, guldpläterade WLAN-antenner?

Passa dig, sno inte min idé jag har sökt patent på den :wink:

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-03-15 02:40

---
Senast redigerad av Britt-Gunnar 2009-03-15 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-03-15 17:20

leffe skrev:Här är förmodligen en som inte läste denna tråd i tid....
http://www.blocket.se/vi/20680894.htm?ca=11_s

Skulle sätta en tia på det ja me! stackarn, pengar helt åt skogen.... :cry:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-15 17:54

subjektivisten skrev:Resten av texten finns på

Det där är så dumt att det inte ens är värt att bemöta.

Jag saknar dock några produkter i sortimentet:

Toslink-kabel med träklossar och strumpa av svensk naturfärgad bomull. Givetvis ska
kabellyftare följa med, så att ljuset inte påverkas av golvets magnetfält.

WLAN-antenn med träkloss och wraps som dämpar luftens vibrationer och därmed ger
en renare överföring mellan t ex dator och Squeezebox.

Högtalartyg i finsk rävpäls, som dämpar distortion enligt naturens princip "störst går
först".

/Ageve

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-03-16 14:45

:D
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-03-16 16:12

subjektivisten skrev:Det har under en tid pågått väldiga diskussioner på olika forum om Wrapsen , Entreq och mig personligen. Vi, jag är aldrig på forumen och debatterar, varken när vi har medvind eller motvind och detta är det enda inlägg som vi kommer att göra i detta ämnet.

Först av allt måste vi erkänna att vi gjort ett fel i beskrivningen av Wrapsen. Vi skrev inte uttryckligen i texten att det är vår förklaring på hur Wrapsen fungerar.

Därför kan den uppfattas som huggen i sten och det vill vi verkligen inte påstå, men vi har inte hittat någon annan förklaring på vad som händer när man använder Wrapsen och inte heller något som talar mot att den är riktig. För det andra är det inget snack utan det är jag personligen som är ansvarig för det som skrivits på sidan även om jag inte själv har alla kunskaper i ämnet utan fått hjälp att förklara för mig vad effekten beror på av personer som är kunniga i ämnet och som jag litar på.

Att vi skulle vara ute efter att lura på folk verkningslösa produkter tycker jag är så dumt att det knappast behöver kommenteras. Somliga på forumen menar alltså att en vanlig kund inte är kapabel att själv avgöra på mer än 40 dagar om produkten har något possitivt att tillföra hans/hennes anläggning eller ej.

Verkar som liraren läser olika forum. Då utmanar jag honom öppet i ett blindtest med hans prylar! Vore väl skönt för honom att täppa till käften på mig när han fixar blindtestet, samtidigt som det är grym reklam för han. Så, vi får se om han ställer upp eller ej. Mina pengar är på ej. 8)

Inget svar än. Bra, då vet man vilken feg blåsare vi har att göra med.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2009-03-16 16:20

subjektivisten skrev:
subjektivisten skrev:Det har under en tid pågått väldiga diskussioner på olika forum om Wrapsen , Entreq och mig personligen. Vi, jag är aldrig på forumen och debatterar, varken när vi har medvind eller motvind och detta är det enda inlägg som vi kommer att göra i detta ämnet.

Inget svar än. Bra, då vet man vilken feg blåsare vi har att göra med.

Wow så häftig du är!

Du är min idol som vågar skriva så. Det räcker nu, alla vet om ditt illa dolda hat. Du börjar bli smått patetisk nu. (Igen)
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
pickuppen

Inläggav pickuppen » 2009-03-17 14:55

:twisted: Finns det andra kabeltillverkare här på "forumet"...? :evil:
Snart slut på sanden...i denna låda...

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2009-03-17 15:18

Bonden har tagit bort länken till denna tråden från sin hemsida nu :roll:

/Ageve

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi