Hur simulerar man en 2,5 vägare i basta?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Hur simulerar man en 2,5 vägare i basta?

Inläggav kodapa » 2009-03-09 01:11

Alltså där basarna delar låda men har olika filter?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-09 01:25

Korta svaret är att det går inte... :(

Det borde dock gå ganska bra att simulera dem med varsin lådvolym med halva volymen. Vid låga frekvenser, när båda elementen är aktiva är det ju det som händer. De delar på volymen. Vid högre frekvenser spelar inte lådvolymen så stor roll för tonkurvan, så det borde gå bra även där.

Det är möjligt att det blir nån knorr på vägen där, fast jag tror inte den blir så stor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-09 01:41

tack för ett snabbt svar! :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-09 08:52

Man kan ju också välja fulmetoden att anpassa verkligheten efter modellen, dvs att man ger dem separata lådvolymer även i verkligheten. Det skulle möjligen också ha den positiva bieffekten att lådan stagas mer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-09 10:13

Nej men stopp ett tag nu... En "riktig" 2,5-vägare har separata kaviteter. Konstruktionen med gemensam volym borde sortera in under epitetet "fulmetod".

PS. (IÖ-stil...) Det är rätt kul att man kan lägga baffelstegsinduktansen för "0,5-delen" kaskadkopplad över huvud-basen. Medför bra roll off samt endast 45 graders fasskillnad vid delningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-09 10:44

-Martin- skrev:Nej men stopp ett tag nu... En "riktig" 2,5-vägare har separata kaviteter. Konstruktionen med gemensam volym borde sortera in under epitetet "fulmetod".

Vad bra då gör jag så! :) Jag har sneglat på Seas diy-kit där det var en låda. Men det blir enklare att simulera om man bygger med separata kaviteter. .

-Martin- skrev:PS. (IÖ-stil...) Det är rätt kul att man kan lägga baffelstegsinduktansen för "0,5-delen" kaskadkopplad över huvud-basen. Medför bra roll off samt endast 45 graders fasskillnad vid delningsfrekvensen.

Kan du förklara mer? Finns det någon tråd där detta beskrivs mer ingående?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-03-09 10:46

tittar man på Zaph´s hemsida så verkar det som att det inte har nån betydelse om de delar utrymme eller ej. Men då måste ju båda basarna spela samma bas sas. Har man separata volymer kan man ju ha olika avstämmning till övre och undre basen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-03-09 12:25

-Martin- skrev:Nej men stopp ett tag nu... En "riktig" 2,5-vägare har separata kaviteter. Konstruktionen med gemensam volym borde sortera in under epitetet "fulmetod".

Varför är det "fult"? Jag har själv en IÖ-konstruerad "2,5-vägare" (LTS S2-mus2 i sluten låda) och där jobbar basarna i samma kavitet.

Undrar,

D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-09 12:35

I denna tråd finns lite diskussioner om filterlösningar för 2.5-vägssystem:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=161067
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-09 13:00

Jag vill nog mena att det är lite fult av mig som programmerare att föreslå att man ska anpassa byggmetoden efter vad Basta! kan simulera. Därav "ful".

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-09 13:36

Svante skrev:Jag vill nog mena att det är lite fult av mig som programmerare att föreslå att man ska anpassa byggmetoden efter vad Basta! kan simulera. Därav "ful".

Nej då, jag är själv programmerare och ibland får man förklara för kunden vad som är bäst för dem om de vill ha en massa dumheter...

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-09 15:23

kodapa skrev:

Vad bra då gör jag så! :) Jag har sneglat på Seas diy-kit där det var en låda. Men det blir enklare att simulera om man bygger med separata kaviteter. .

-Martin- skrev:PS. (IÖ-stil...) Det är rätt kul att man kan lägga baffelstegsinduktansen för "0,5-delen" kaskadkopplad över huvud-basen. Medför bra roll off samt endast 45 graders fasskillnad vid delningsfrekvensen.

Kan du förklara mer? Finns det någon tråd där detta beskrivs mer ingående?

Yep. Här t ex:
http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html
Det var tydligen en lirare som hette Jeff Bagby som kom på det hela.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-10 00:12

-Martin- skrev:[
Yep. Här t ex:

Filtret ser onekligen smutt ut! Frågan är hur man simulerar det i basta??? Svante?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-10 00:27

kodapa skrev:
Yep. Här t ex:

Filtret ser onekligen smutt ut! Frågan är hur man simulerar det i basta??? Svante?

Ja, alltså, det gör man inte. 2.5-vägare är lite Basta!s akilleshäl, tror jag. Om man verkligen vill så kan man bygga en modell av basarnas impedans tillsammans med delningsfiltret i advanced network, men här pratar vi fulmetoder igen...

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-10 10:56

Svante skrev:
kodapa skrev:
Yep. Här t ex:

Ja, alltså, det gör man inte. 2.5-vägare är lite Basta!s akilleshäl, tror jag. Om man verkligen vill så kan man bygga en modell av basarnas impedans tillsammans med delningsfiltret i advanced network, men här pratar vi fulmetoder igen...

Men du är fin, Svante. :)

mike34

Inläggav mike34 » 2009-03-10 11:21

Är det svårt att konstruera (om ?) Basta så att man kan sätta två helt olika drivers i samma låda och få ut resultatet ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-10 11:35

Svante skrev:Ja, alltså, det gör man inte. 2.5-vägare är lite Basta!s akilleshäl, tror jag. Om man verkligen vill så kan man bygga en modell av basarnas impedans tillsammans med delningsfiltret i advanced network, men här pratar vi fulmetoder igen...

Tack för en bra id'e.
Tar algoritmerna i Basta hänsyn till att impendansen inte är konstant eller beräknas ett normalvärde fram?
Hur mycket påverkar det resultatet av simuleringen om man tar ett konstant värde på impedansen?
Ska man ta ett medelvärde för impedansen under basens arbetsområde eller ska man ta impedansen vid delningsfrekvensen?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-03-10 11:48

kodapa skrev:
Svante skrev:Ja, alltså, det gör man inte. 2.5-vägare är lite Basta!s akilleshäl, tror jag. Om man verkligen vill så kan man bygga en modell av basarnas impedans tillsammans med delningsfiltret i advanced network, men här pratar vi fulmetoder igen...

Tack för en bra id'e.
Tar algoritmerna i Basta hänsyn till att impendansen inte är konstant eller beräknas ett normalvärde fram?
Hur mycket påverkar det resultatet av simuleringen om man tar ett konstant värde på impedansen?
Ska man ta ett medelvärde för impedansen under basens arbetsområde eller ska man ta impedansen vid delningsfrekvensen?

Jag tror Morello tog fram en hyfsad analogi för element när han konstruerade filtren till sina trevägare. Sök i trådarna (inte lätt, men ändå... :))

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-10 14:07

-Martin- skrev:Jag tror Morello tog fram en hyfsad analogi för element när han konstruerade filtren till sina trevägare. Sök i trådarna (inte lätt, men ändå... :))

Här är i varje fall hans byggtråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=46990
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-10 14:28

kodapa skrev:

Tack för en bra id'e.

I vanliga fall, när man bara har ett (eller flera likadana, likadant inkopplade) element så tas elementets riktiga impedans med i delningsfilterberäkningarna. Tom det som händer på den akustiska sidan vägs in, alltså om man har en basreflexlåda och försöker göra nån konstig högpassvariant med en kondensator i serie eller nåt, så funkar det väldigt likt det som det blir i verkligheten.

Det är det som inte kommer att funka med 2.5-vägsfiltret du länkade till, eftersom Basta! inte kan koppla ihop flera olika element på olika sätt. Problemet blir då just att elementen har en frekvensberoende impedans och dessa måste man få in i filtermodellen på nåt sätt. Min fullösning innebär att man skulle göra sig en modell av elementens frekvensberoende impedans (vilket borde gå med ~5 elektriska komponenter) och sätta in dem i advanced network.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-10 14:48

Nu önskar jag att jag mindes lite mer från signalteorikursen jag tog 1995... ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-11 00:00

kodapa skrev:Nu önskar jag att jag mindes lite mer från signalteorikursen jag tog 1995... ;)

För att kunna bygga impedansen, menar du? Det skulle inte räcka. Du skulle ha gått elektroakustik i stället, där lär man sig det på riktigt. :)

Om du tittar här så kan du se en ekvivalent impedans i Figur 1.

http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/ku ... metrar.pdf

Värdena på komponenterna är

Re=Talspoleresistansen
Le=Talspoleinduktansen
Lces=(BL)²*Cms
Cmes=Mms/(BL)²
Res=(BL)²/Rms

Sitter högtalaren i en sluten låda får man byta Cms mot

1/(1/Cms)+1/Cmv))

där Cmv = Vb/(rho0*c²*Sd²)

Vb=lådvolymen i m³
rho0=1,2 kg/m³
c=345 m/s
Sd=ekvivalent kolvarea i m²

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-03-11 00:51

Det var ju alldeles lysande!!!!!! :D tack Svante.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2009-03-11 16:07

Svante skrev:
kodapa skrev:
Yep. Här t ex:

Så gjorde jag så jag gillar tydligen fulingar.

/D

Återgå till Teknikforum