Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:Nej men stopp ett tag nu... En "riktig" 2,5-vägare har separata kaviteter. Konstruktionen med gemensam volym borde sortera in under epitetet "fulmetod".
-Martin- skrev:PS. (IÖ-stil...) Det är rätt kul att man kan lägga baffelstegsinduktansen för "0,5-delen" kaskadkopplad över huvud-basen. Medför bra roll off samt endast 45 graders fasskillnad vid delningsfrekvensen.
-Martin- skrev:Nej men stopp ett tag nu... En "riktig" 2,5-vägare har separata kaviteter. Konstruktionen med gemensam volym borde sortera in under epitetet "fulmetod".
Svante skrev:Jag vill nog mena att det är lite fult av mig som programmerare att föreslå att man ska anpassa byggmetoden efter vad Basta! kan simulera. Därav "ful".
kodapa skrev:-Martin- skrev:Nej men stopp ett tag nu... En "riktig" 2,5-vägare har separata kaviteter. Konstruktionen med gemensam volym borde sortera in under epitetet "fulmetod".
Vad bra då gör jag så!Jag har sneglat på Seas diy-kit där det var en låda. Men det blir enklare att simulera om man bygger med separata kaviteter. .
-Martin- skrev:PS. (IÖ-stil...) Det är rätt kul att man kan lägga baffelstegsinduktansen för "0,5-delen" kaskadkopplad över huvud-basen. Medför bra roll off samt endast 45 graders fasskillnad vid delningsfrekvensen.
Kan du förklara mer? Finns det någon tråd där detta beskrivs mer ingående?
-Martin- skrev:[
Yep. Här t ex:
http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html
Det var tydligen en lirare som hette Jeff Bagby som kom på det hela.
kodapa skrev:-Martin- skrev:[
Yep. Här t ex:
Filtret ser onekligen smutt ut! Frågan är hur man simulerar det i basta??? Svante?
Svante skrev:kodapa skrev:-Martin- skrev:[
Yep. Här t ex:
Filtret ser onekligen smutt ut! Frågan är hur man simulerar det i basta??? Svante?
Ja, alltså, det gör man inte. 2.5-vägare är lite Basta!s akilleshäl, tror jag. Om man verkligen vill så kan man bygga en modell av basarnas impedans tillsammans med delningsfiltret i advanced network, men här pratar vi fulmetoder igen...
Svante skrev:Ja, alltså, det gör man inte. 2.5-vägare är lite Basta!s akilleshäl, tror jag. Om man verkligen vill så kan man bygga en modell av basarnas impedans tillsammans med delningsfiltret i advanced network, men här pratar vi fulmetoder igen...
kodapa skrev:Svante skrev:Ja, alltså, det gör man inte. 2.5-vägare är lite Basta!s akilleshäl, tror jag. Om man verkligen vill så kan man bygga en modell av basarnas impedans tillsammans med delningsfiltret i advanced network, men här pratar vi fulmetoder igen...
Tack för en bra id'e.
Tar algoritmerna i Basta hänsyn till att impendansen inte är konstant eller beräknas ett normalvärde fram?
Hur mycket påverkar det resultatet av simuleringen om man tar ett konstant värde på impedansen?
Ska man ta ett medelvärde för impedansen under basens arbetsområde eller ska man ta impedansen vid delningsfrekvensen?
-Martin- skrev:Jag tror Morello tog fram en hyfsad analogi för element när han konstruerade filtren till sina trevägare. Sök i trådarna (inte lätt, men ändå...)
kodapa skrev:Svante skrev:Ja, alltså, det gör man inte. 2.5-vägare är lite Basta!s akilleshäl, tror jag. Om man verkligen vill så kan man bygga en modell av basarnas impedans tillsammans med delningsfiltret i advanced network, men här pratar vi fulmetoder igen...
Tack för en bra id'e.
Tar algoritmerna i Basta hänsyn till att impendansen inte är konstant eller beräknas ett normalvärde fram?
Hur mycket påverkar det resultatet av simuleringen om man tar ett konstant värde på impedansen?
Ska man ta ett medelvärde för impedansen under basens arbetsområde eller ska man ta impedansen vid delningsfrekvensen?
kodapa skrev:Nu önskar jag att jag mindes lite mer från signalteorikursen jag tog 1995...
Svante skrev:kodapa skrev:-Martin- skrev:[
Yep. Här t ex:
Ja, alltså, det gör man inte. 2.5-vägare är lite Basta!s akilleshäl, tror jag. Om man verkligen vill så kan man bygga en modell av basarnas impedans tillsammans med delningsfiltret i advanced network, men här pratar vi fulmetoder igen...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster