Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Jag har
-högtalaremed känd verkningsgrad
-mätmikrofon
-ljudkort av god kvalité
-multimeter
-sladdar och motstånd
-kännedom om ohms lag
det borde ju räcka, men hur går man till väga?
norman skrev:Har du en högtalare med känd känslighet* så är det bara att t.ex. mäta ett svep på den, sen rör du inte någon volymkontroll och mäter t.ex. en annan högtalare på samma avstånd. Hamnar den andra kurvan t.ex. 3dB högre i genomsnitt har den högtalaren 3dB högre känslighet.
*Sen är det nog rätt sällan angiven känslighet stämmer så bra
(jag antar att det var känslighet du vill mäta och inte verkningsgrad (som blir riktigt jobbigt och oftast inte är så användbart))
(känslighet är vilket ljudtryck högtalaren ger på en meter och 2,83 Vrms in, den beror inte på impedans m.m.)
peetwa skrev:Ok, så man kan sätta på en tongenerator på datorna och sen kopla av högtalarna och mäta växelströmmen tills och ställa denna så det blir 2,83 V. Så har mina högtalare en känslighet på 82,5 dB. Så gör man ett frekvenssvep som referens sen ställer man upp volymen till lyssningsvolym och gör en graf till. Så aderar man skilnaden mellan graferna till känsligheten på häögtalarna och så har man ljudtrycket på en meters avstånd (typ 10 + 82,5 dB).
Svante skrev:peetwa skrev:Ok, så man kan sätta på en tongenerator på datorna och sen kopla av högtalarna och mäta växelströmmen tills och ställa denna så det blir 2,83 V. Så har mina högtalare en känslighet på 82,5 dB. Så gör man ett frekvenssvep som referens sen ställer man upp volymen till lyssningsvolym och gör en graf till. Så aderar man skilnaden mellan graferna till känsligheten på häögtalarna och så har man ljudtrycket på en meters avstånd (typ 10 + 82,5 dB).
Då får du veta skillnaden mellan de två lägena, ja (10 dB).
Men du får inte veta hur starkt det är när du spelar musik med det volymkontrolläget, om du nu trodde det. Det blir ju helt olika beroende på hur stark musiken är på skivan.
Och du vet faktiskt INTE att det blev 82,5 dB i ditt rum och på den plats du ställde mikrofonen. Ljudtrycket där beror ju av avståndet och rummets efterklangsradie. Det var därför jag skrev att du måste ställa högtalare och mikrofon högt upp.
Du kan också inse att siffran 82,5 dB är angiven med för många värdesiffror när du tittar på tonkurvan för högtalaren. Den hoppas säkerligen upp och ner med åtskilliga dB. "Komma fem" är en värdesiffra för mycket.
peetwa skrev:den pendlade mellan 95 - 105 dB ca 25 meter från innomhusscenen.
paa skrev:peetwa skrev:den pendlade mellan 95 - 105 dB ca 25 meter från innomhusscenen.
Mätte den peaknivå eller något sorts fördröjd medelnivå?
peetwa skrev:Men om man bara är intresserad i runda slängar säg 5 dB när. Kan man använda metoden då om man är lite nogran med valet av test ton (testtoner).
peetwa skrev:paa skrev:peetwa skrev:den pendlade mellan 95 - 105 dB ca 25 meter från innomhusscenen.
Mätte den peaknivå eller något sorts fördröjd medelnivå?
Jag tror at det är en sån dB-mätare som miljöförvaltningen på kommunen kan kräva att man har om man ska ha danstillstånd. Exakt vad den mäter vet jag inte men skulle tro det är någonslags medel vid 1000 Hz. Ellek kanske ett lite bredare frekvensband i dom trakterna.
Svante skrev:Skaffa en dB-mätare.
perstromgren skrev:Svante skrev:Skaffa en dB-mätare.
På tal om dom, vad vet vi om precisionen? Jag utgår ifrån att de där ljusgröna som det står Brüel & Kjaer på är OK (!), men hur är det med hobbymätarna, har något kollat dem?
Svante skrev:perstromgren skrev:Svante skrev:Skaffa en dB-mätare.
På tal om dom, vad vet vi om precisionen? Jag utgår ifrån att de där ljusgröna som det står Brüel & Kjaer på är OK (!), men hur är det med hobbymätarna, har något kollat dem?
Alltså är de klassade så finns det toleranser som de ska uppfylla.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster