Att mäta ljudtryck i sitt eget hem?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Att mäta ljudtryck i sitt eget hem?

Inläggav peetwa » 2009-03-14 05:27

Jag har

-högtalaremed känd verkningsgrad

-mätmikrofon

-ljudkort av god kvalité

-multimeter

-sladdar och motstånd

-kännedom om ohms lag

det borde ju räcka, men hur går man till väga?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-03-14 10:30

Har du en högtalare med känd känslighet* så är det bara att t.ex. mäta ett svep på den, sen rör du inte någon volymkontroll och mäter t.ex. en annan högtalare på samma avstånd. Hamnar den andra kurvan t.ex. 3dB högre i genomsnitt har den högtalaren 3dB högre känslighet.

*Sen är det nog rätt sällan angiven känslighet stämmer så bra

(jag antar att det var känslighet du vill mäta och inte verkningsgrad (som blir riktigt jobbigt och oftast inte är så användbart))

(känslighet är vilket ljudtryck högtalaren ger på en meter och 2,83 Vrms in, den beror inte på impedans m.m.)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Att mäta ljudtryck i sitt eget hem?

Inläggav Svante » 2009-03-14 10:39

peetwa skrev:Jag har

-högtalaremed känd verkningsgrad

-mätmikrofon

-ljudkort av god kvalité

-multimeter

-sladdar och motstånd

-kännedom om ohms lag

det borde ju räcka, men hur går man till väga?

Förutsatt att det första verkligen är sant kan du gå utomhus, ställa mätmikrofonen på 1 meters avstånd, högtalare och mikrofon högt över marken, mata högtalaren med 2,83 V och läsa av spänningen från mikrofonen. Nu vet du att den spänningen motsvarar högtalarens känslighet.

Problemet är väl att känslighetssiffran ofta är överdriven, och dessutom så beror den ju av frekvensen.

Du har nog betydligt större chans att få en vettig siffra om du vet mikrofonens känslighet.

Eller varför inte helt enkelt köpa eller låna en dB-mätare att kalibrera mot?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-14 10:40

norman skrev:Har du en högtalare med känd känslighet* så är det bara att t.ex. mäta ett svep på den, sen rör du inte någon volymkontroll och mäter t.ex. en annan högtalare på samma avstånd. Hamnar den andra kurvan t.ex. 3dB högre i genomsnitt har den högtalaren 3dB högre känslighet.

*Sen är det nog rätt sällan angiven känslighet stämmer så bra

(jag antar att det var känslighet du vill mäta och inte verkningsgrad (som blir riktigt jobbigt och oftast inte är så användbart))

(känslighet är vilket ljudtryck högtalaren ger på en meter och 2,83 Vrms in, den beror inte på impedans m.m.)

Men det är det absoluta ljudtrycket jag vill åt. Om det är i rummet eller på enmeters avstånd spelar mindre roll. Jag är mest intresserad av storleksordningen. 85, 90, 100 dB?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-14 10:45

Ok, så man kan sätta på en tongenerator på datorna och sen kopla av högtalarna och mäta växelströmmen tills och ställa denna så det blir 2,83 V. Så har mina högtalare en känslighet på 82,5 dB. Så gör man ett frekvenssvep som referens sen ställer man upp volymen till lyssningsvolym och gör en graf till. Så aderar man skilnaden mellan graferna till känsligheten på häögtalarna och så har man ljudtrycket på en meters avstånd (typ 10 + 82,5 dB).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-14 10:56

peetwa skrev:Ok, så man kan sätta på en tongenerator på datorna och sen kopla av högtalarna och mäta växelströmmen tills och ställa denna så det blir 2,83 V. Så har mina högtalare en känslighet på 82,5 dB. Så gör man ett frekvenssvep som referens sen ställer man upp volymen till lyssningsvolym och gör en graf till. Så aderar man skilnaden mellan graferna till känsligheten på häögtalarna och så har man ljudtrycket på en meters avstånd (typ 10 + 82,5 dB).

Då får du veta skillnaden mellan de två lägena, ja (10 dB).

Men du får inte veta hur starkt det är när du spelar musik med det volymkontrolläget, om du nu trodde det. Det blir ju helt olika beroende på hur stark musiken är på skivan.

Och du vet faktiskt INTE att det blev 82,5 dB i ditt rum och på den plats du ställde mikrofonen. Ljudtrycket där beror ju av avståndet och rummets efterklangsradie. Det var därför jag skrev att du måste ställa högtalare och mikrofon högt upp.

Du kan också inse att siffran 82,5 dB är angiven med för många värdesiffror när du tittar på tonkurvan för högtalaren. Den hoppas säkerligen upp och ner med åtskilliga dB. "Komma fem" är en värdesiffra för mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-14 11:03

Svante skrev:
peetwa skrev:Ok, så man kan sätta på en tongenerator på datorna och sen kopla av högtalarna och mäta växelströmmen tills och ställa denna så det blir 2,83 V. Så har mina högtalare en känslighet på 82,5 dB. Så gör man ett frekvenssvep som referens sen ställer man upp volymen till lyssningsvolym och gör en graf till. Så aderar man skilnaden mellan graferna till känsligheten på häögtalarna och så har man ljudtrycket på en meters avstånd (typ 10 + 82,5 dB).

Då får du veta skillnaden mellan de två lägena, ja (10 dB).

Men du får inte veta hur starkt det är när du spelar musik med det volymkontrolläget, om du nu trodde det. Det blir ju helt olika beroende på hur stark musiken är på skivan.

Och du vet faktiskt INTE att det blev 82,5 dB i ditt rum och på den plats du ställde mikrofonen. Ljudtrycket där beror ju av avståndet och rummets efterklangsradie. Det var därför jag skrev att du måste ställa högtalare och mikrofon högt upp.

Du kan också inse att siffran 82,5 dB är angiven med för många värdesiffror när du tittar på tonkurvan för högtalaren. Den hoppas säkerligen upp och ner med åtskilliga dB. "Komma fem" är en värdesiffra för mycket.

Men om man bara är intresserad i runda slängar säg 5 dB när. Kan man använda metoden då om man är lite nogran med valet av test ton (testtoner).

Jag skall dra bakgrunden, jag var på en konsert och spanade lite på den rackmonterade dB mätaren den pendlade mellan 95 - 105 dB ca 25 meter från innomhusscenen. Det var så högt att det var svårt att föra en konversation och jag tänkte högre än så här behöver jag aldrig spela i mitt hem. Så när jag iframtiden bygger basar m.m. så kan jag anpassa dom till typ 100 dB (kanske 110 dB om man vill ha headroom). Men då återståt ju fråfan hur låter 90 dB hemma hoss mig? Och det är det är den frågan jag söker svaret på. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-14 11:07

peetwa skrev:den pendlade mellan 95 - 105 dB ca 25 meter från innomhusscenen.

Mätte den peaknivå eller något sorts fördröjd medelnivå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-14 11:10

paa skrev:

Jag tror at det är en sån dB-mätare som miljöförvaltningen på kommunen kan kräva att man har om man ska ha danstillstånd. Exakt vad den mäter vet jag inte men skulle tro det är någonslags medel vid 1000 Hz. Ellek kanske ett lite bredare frekvensband i dom trakterna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-14 11:17

peetwa skrev:Men om man bara är intresserad i runda slängar säg 5 dB när. Kan man använda metoden då om man är lite nogran med valet av test ton (testtoner).

Nej.

Spelar du Bolero så ligger den ~40 dB lägre än om du spelar en modern popproduktion. I början.

Skaffa en dB-mätare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-03-14 12:02

peetwa skrev:
paa skrev:

Jag tror at det är en sån dB-mätare som miljöförvaltningen på kommunen kan kräva att man har om man ska ha danstillstånd. Exakt vad den mäter vet jag inte men skulle tro det är någonslags medel vid 1000 Hz. Ellek kanske ett lite bredare frekvensband i dom trakterna.

Då bör du nog lägga på kanske tio dB för att få marginal för peakarna när du beräknar hur mycket effekt du egentligen behöver.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-14 13:03

Svante skrev:Skaffa en dB-mätare.

På tal om dom, vad vet vi om precisionen? Jag utgår ifrån att de där ljusgröna som det står Brüel & Kjaer på är OK (!), men hur är det med hobbymätarna, har något kollat dem?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-14 14:15

perstromgren skrev:

På tal om dom, vad vet vi om precisionen? Jag utgår ifrån att de där ljusgröna som det står Brüel & Kjaer på är OK (!), men hur är det med hobbymätarna, har något kollat dem?

Alltså är de klassade så finns det toleranser som de ska uppfylla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-03-14 16:33

Svante skrev:
perstromgren skrev:

Alltså är de klassade så finns det toleranser som de ska uppfylla.

Den biliiga som finns hos Kjelle säger detta i stt brux:

Noggrannhet: 2 dB @ 144 dB
Standard: 0.2 dB

Vad kan de tänkas mena med detta?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-03-14 17:05

Kanske att den har en bättre nogranhet vid mer normala ljudtryck. Det där verkar ju va en lösning som blir billigare än att diya ihom något eget.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-03-14 18:50

troligen är inte onogrannheten 2 dB på en så pass billig mätare, och definitivt inte 0,2 dB vid lägre ljudtryck tyvärr.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-03-14 18:58

Jag har en sån där billig mätare eftersom det är bättre än ingen alls.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-03-14 19:43

jo, den har nog betydligt bättre precision än mina (guld)öron och deras förmåga att avgöra ljudtrycksnivån...

jag vet inte ens var min smärttröskel går vilket iofs är bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-14 20:04

Ljudnivåmätare har ju oftast någon form av tröghet i visningen, oavsett prisklass. Vill man ha reda på verkliga toppnivåer finns det andra metoder. Man kan spela in signalen från en ljudnivåmätare och göra en noggrannare analys i efterhand.

Jag körde ut rosa brus i en högtalare, 80dB på 1 meters avstånd mätt med en ljudnivåmätare (tolerans 2 dB). Detta är ganska statisk signal och den kan lätt repeteras vid andra tillfällen. Spelade in denna signal på min laptop och den fick vara referens. Toppnivån blev -31.5 dBFS vilket enkelt kan avläsas i inspelningsprogrammet. Sedan fick samma mikrofon spela in sones övning på saxofon, samma avstånd till mikrofonen. Toppnivån låg på -9 dBFS ( lite högre när han körde lite tokspel..). Det borde innebära att peakarna låg på 102.5 dB. Samma utrustning noterade -2 dBFS när jag tog upp lite från jazzbandets övning (5 saxofoner, trumpet, trombon, elbas, keyboard, trummor), 109.5 dB. Det blir ungefär 100 dB på 3 meter från högtalarna. Det ligger åtminstone 5-10 dB över min normala lyssningsnivå hemma.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-03-14 20:57

en enkel spl-mätare är absolut ett hjälpmedel för absoluta ljudmätningar även för mätprogram som inte direkt kan mäta absoluta nivåer

men det är rätt sällan absoluta nivåer är ett måste, kanske vanligast om man ska jämföra dist på olika högtalare mätta med lång tid emellan
Bikinitider

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2009-03-18 23:19

vill man ha ett korrekt värde av ljud trycket i db är det nog billigast
att höra med någon seriös bilstereo firma som använder ett bra instrument i billjuds tävlingar bor du i Stockholm kan du prata med Peter
på soundpressure han har ett godkänt instrument från audiocontrol det
mäter med grymm precesion kostar en slant men då har du ett exact värde på vad din stereo presterar :lol:

Mvh fredde

Återgå till Teknikforum