Hörlursutgång på bärbar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
d_anders

Hörlursutgång på bärbar

Inläggav d_anders » 2009-03-20 17:49

Hej!
Brukar hörlursutgången vara förskjuten så att signalen är positiv?

Idag testade jag nämligen en minimal klass b-koppling med op, pnp och npn och det fungerade lite sisådär. Ljud blev det, men pnp-transistorn verkade inte leda alls. Jag testade med ett par olika transistorer utan förbättring, men hade tyvärr inte tillgång till något oscilloskop för att kunna studera insignal/utsignal. OP-ampen var dubbelmatad.

För övrigt blev det grymt stor skillnad i dist beroende på om jag återkopplade direkt efter op:n eller emittrarna på transistorerna. Jag hade trott att skillnaden skulle bli mycket mindre och fick mig att misstänka att utsignalen från op:n kanske är ok men att det är något annat som gör att pnp:n inte leder.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-03-20 21:52

Har du kondensator på ingången och något motstånd som ger en fast impedans mot jord (dvs din mittpunkt för OP-ampen då du kör med dubbel matningsspänning)?

Om så är fallet så borde allt fungera fint.

När man har problem så finns det två bra sätt (minst) att komma frammåt. En är att mäta på olika punkter med ett oscilloskop. En annan är att förenkla kopplingen så mycket som möjligt så att man kan testa en så liten bit som möjligt i taget. ( I ditt fall kör först med bara OP, och skippa utgångstransistorerna).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-03-20 22:06

Det brukar väl kunna vara en liten DC-offset, men som silvervarg säger så blir man ju lätt kvitt den med en liten kopplingskondensator.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2009-03-20 22:13

Jag har kopplat så här (filter struntade jag i):'

Insignal till icke-inverterad ingång på OP
Insignal till 10Kohm till jord
Utgången på OP:n är kopplad direkt till basen på de båda transistorerna
Emittrarna på transistorerna är direkt ihopkopplade
Kollektorerna är kopplade till +V resp -V
Emittrarna kopplas via motstånd till inverterad ingång på op:n
Från den inverterade ingången går det också ett motstånd till jord

(ska se ifall jag kan ladda upp en bild någonstans)

Jag har alltså ingen biasering, det är inte meningen att det ska låta bra. Efter helgen har jag tillgång till oscilloskop.

Återgå till Teknikforum