Balanserat till obalanserat?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Raukman

Balanserat till obalanserat?

Inläggav Raukman » 2009-03-21 18:19

När man ska köra ett balanserat steg på en obalanserad utgång, skall/bör man bygla jorden och minusledare i den balanserade ändan eller ska man lämna jorden utanför?

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-21 19:10

Beror på hur sändarapparaten ser ut men vanligen kopplar man antingen plussignal till plussignal och jord till jord (och utelämnar minussignalen) eller vanligare plussignal till plussignal och minussignal och jord till jord.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-03-21 21:12

Jag skulle aldrig lämna minussignalen oinkopplad. Det vore som att be om att få störningar.

Det bästa vore nog att koppla samman - och gnd vid mottagaränden.
MEK - MetallElementKlubben

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-03-22 11:08

Martin skrev:Jag skulle aldrig lämna minussignalen oinkopplad. Det vore som att be om att få störningar.

Det bästa vore nog att koppla samman - och gnd vid mottagaränden.

Det beror på hur ingångssteget är konstruerat, men vanligen kopplar man ihop jord och minus i mottagaränden och använder som jord. Ja. Men om det är en transformatorbalanserad ingång (eller simulerad sådan) så får det oftast bli minus till jord.

Hur man kopplar sändar-änden beror på hur denna är konstruerad. Om den är transformatorbalanaserad (eller elektroniskt "flytande") ska man oftast koppla minus till jord, men om minusutgången består av
plusutgången via ett inverterarsteg, så är det inte alltid bra att kortsluta denna mot jord (t es kan disten öka).
Det bästa är att testa utan minusutgången inkopplad och sedan se om nivån ökar när denna jordas. Om så är fallet så är det bäst att hålla den jordad, om inte så lämna den urkopplad.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-03-22 13:47

Hej Peder, ditt första inlägg och rubriken är lite oklar (emotsägande). Är det bal till obal eller obal till bal som det gäller? Notera att svaren i tråden är lite blandat mellan dessa olika alternativ. Alltså lite svårt att veta vad det igentligen gäller.

//Michael

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-03-22 18:43

Mich skrev:Hej Peder, ditt första inlägg och rubriken är lite oklar (emotsägande). Är det bal till obal eller obal till bal som det gäller? Notera att svaren i tråden är lite blandat mellan dessa olika alternativ. Alltså lite svårt att veta vad det igentligen gäller.

//Michael

Ja titeln är lite emotsägande ser jag nu när jag läser...
Men jag tror det blir tydligt när man läser frågan; Jag ska alltså köra ett balanserat slutsteg (Lab 300) på en vanlig subutgång på en reciever.
Men jag har nu iallafall fått svaret jag misstänkte. Tackar allesammans.

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-03-23 13:50

Aha. Det är det enkla hållet, med ett svar.
Du skall koppla ihop jord och minus i obal/RCA/källan-änden. Altså köra med en 2+1 (balancerad) kabel.

//Michael

Återgå till Teknikforum