Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det ser jäkligt snyggt ut med i14 - smutt - hög WAF
MagnusÖstberg skrev:Det enda som är säkert är väl att slutna toppar fungerar bättre än basreflexdito oavsett hur basmodulkerna är utformade.
Det är nog bla därför alla Inos toppsystem är slutna..
niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Det enda som är säkert är väl att slutna toppar fungerar bättre än basreflexdito oavsett hur basmodulkerna är utformade.
Det är nog bla därför alla Inos toppsystem är slutna..
Menar du att i14 skulle fungera bättre som toppar än pi60? Själv lever jag med uppfattningen att de funkar precis lika bra, men att orsaken till den slutna lådan är att den kan göras mindre.
MagnusÖstberg skrev:En sluten låda har en förutbestämd fasgång som överrensstämmer med filterfunktionen i Inos filter. Filtret är f.ö 30/18 för en gemensam 30/30 akustisk övergrång, mendans fasgången i en portad låda är annorlunda.
niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:En sluten låda har en förutbestämd fasgång som överrensstämmer med filterfunktionen i Inos filter. Filtret är f.ö 30/18 för en gemensam 30/30 akustisk övergrång, mendans fasgången i en portad låda är annorlunda.
![]()
Jo, lite brantare blir det ju onekligen, akustiskt. Fast det där med fasen undrar jag om det stämmer. Är ganska säker på att alla Ingvars högtalare har samma fasgång nedåt i frekvens, just för att kunna integrera snyggt mot Profundus-basmodulerna.
paa skrev:niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:En sluten låda har en förutbestämd fasgång som överrensstämmer med filterfunktionen i Inos filter. Filtret är f.ö 30/18 för en gemensam 30/30 akustisk övergrång, mendans fasgången i en portad låda är annorlunda.
![]()
Jo, lite brantare blir det ju onekligen, akustiskt. Fast det där med fasen undrar jag om det stämmer. Är ganska säker på att alla Ingvars högtalare har samma fasgång nedåt i frekvens, just för att kunna integrera snyggt mot Profundus-basmodulerna.
En sluten låda och en basreflexlåda kan inte ha samma fasgång.
Le manifest skrev:Men går även Ino Audios fullregisterhögtalare att komplettera med basmoduler?
Det går alldeles utmärkt! Jag har konstruerat både våra elektroniska delningsfilter och fullregisterhögtalarna på så vis att man skall kunna använda basmodulerna även tillsammans med fullregisterhögtalare, med samma goda resultat som med de dedicerade toppsystemen (fast det blir förstås en något lite dyrare lösning).
Knepen är tvenne; att använda tillräckligt brant delning, och att vid konstruktionen se till så att fullregisterversion och toppsystemsversion får samma fasgång nedåt i frekvens.
Det har jag gjort. På så vis kan de adderas lika elegant till basmodulerna båda lösningarna.
IngOehman skrev:Om man skall kunna försumma effekten av den andra filterfunktionens inverkan fasmässigt så behöver man i regel vara åtminstone 2 oktaver bort om basen faller med 24 dB per oktav och filterfunktionen är minst 2:e ordningens.
Med försumma menar jag då att nivåfelen blir svårhörbara.
Jag tror (räknat i huvudet mellan tummen och pekfingret, eller...) att det rör sig om mindre än 1 dB. Med brantare filter blir felen mindre än så.
Ett annat sätt att göra felen mindre än så, är att försöka matcha basens avrullning med huvudsystemets, vilket faktiskt kan ske genom att förse huvudsystemet med en basreflexavstämning nere vid typ 20 Hz*. Alltså inte för att ändra dess tunkurva, men för att optimera samarbetet. En positiv bieffekt är att man slipper den slutna lådans problem vid flygfrakt.
I praktiken kommer det inte att gå mycket luft i den porten, så den kan göras mycket liten.
Vh, iö
- - - - -
*Då blir samarbetet med ett bassystem med sluten låda (Fo = 20 Hz, Q
= 0,7) perfekt. I varje fall om toppsystemet var (innan den fick sin port)
en sluten låda (Fo = 80 Hz, Q = 0,7) som försatts med ett 2:a ordn HP-
filter och basen med ett 4:e ordingens LP-filter (L-R), alltså THX-std.
blixten_no1 skrev:det som är den stora frågan nu.
om man ska byta ut pi60 mot i14 plus x-2, vore ju kul me y-2, men känns onödigt dyrt (eller blir det så mycke bättre?)
blixten_no1 skrev:i14 är ju TOK snygg irl :)
tycker jag iaf :)
Dahlqvist skrev:
![]()
Jag avstår vidare egna kommentarer utan väljer att citera Håkan Hellströms "En vän med en bil"
Du måste va' sjuk
sjuk, sjuk, sjuk
Du måste va' blind,
blind, blind, blind...
Lycka till med beslutsvåndan. Det lättar säkert om du ringer till IÖ, IRL.
/D
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster