Hifi & Musik, Rotel 1080 !!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-14 20:55

Callisto skrev:Det påvisar bara att F/E metoden inte fungerar som det är tänkt. Det påvisar enbart ifall det finns distorision som påverkar. Den säger inget om effektresurser, stigtid, förmåga att "fylla på " med ström när spänningen höjs, återkopplingsgrad, storlek på enskilda kondingar i nätdelen (stora eller små) mm.

Håller inte med om att f/e-testen bara påvisar om det finns distortion eller ej, det är ju ett lyssningstest så allt som går att höra kommer ju med i testet. En felkäla kan ju dock vara att de som lyssnar inte hör skillnaderna medans andra kanske kan höra dom fast det är ju egentligen inte testets fel. (själv är jag imponerad vilka små skillnader som lts-testarna lyckas höra!)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-14 21:04

Callisto skrev:Max, jag är övertygad om att FPB:n lät klarar F/E testet galant eftersom det har så väldigt låg dist.

Helt omöjligt. Om apparatera har så stor ljudskillnad som du påstår så kommer minst en av dom att falla ut som färgande vid ett F/E-test. Rotel är redan testad och slank igenom fint. Eftersom du nämner att Krellen har mycket kraftigare bas drar jag slutsatsen att krell monterat in ett bashöjningsfilter i förstärkaren. Synd att det inte går att stänga av, annars verkar den ju varit bra...

"Den säger inget om effektresurser, stigtid, förmåga att "fylla på " med ström när spänningen höjs, återkopplingsgrad, storlek på enskilda kondingar i nätdelen (stora eller små) mm. Kort sagt, kraften och dynamiken som antagligen gör sitt till för detaljförmågan och ljudbilden i sin helhet. "

Jo, det bland annat just det som kommer fram i testen eftersom förstärkaren jobbar mot konstlast och får gå så hårt som konstlasten kräver (jag tror det står på LTS hemsida hur deras konstlast är beskaffad).

"Har väl sagt det förr; f/e-test är helt OK men det går INTE att rättvist bedöma en apparat som är bättre än vad referensen är."

Referensen är insignlan vid en F/E-test, inte en annan apparat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-14 21:04

Norman, klart det är testets fel ifall "lyssning" ingår som en komponent i F/E testet. Som du själv säger så verkar det bero mycket på individens lyssningsbedömmning och referenser.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-11-14 21:10

Max_Headroom skrev:Helt omöjligt. Om apparatera har så stor ljudskillnad som du påstår så kommer minst en av dom att falla ut som färgande vid ett F/E-test. Rotel är redan testad och slank igenom fint. Eftersom du nämner att Krellen har mycket kraftigare bas drar jag slutsatsen att krell monterat in ett bashöjningsfilter i förstärkaren. Synd att det inte går att stänga av, annars verkar den ju varit bra...

:lol: :lol: :lol:
Jag tycker du ska kolla upp kretsschemat istället för att komma med ett så banalt påstående som "bashöjningsfilter" :lol: :lol: :lol:
Det handlar snarare om att Roteln brister i effektresurserna och därför låter klent.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 21:16

Max_Headroom skrev:
Callisto skrev:Max, jag är övertygad om att FPB:n lät klarar F/E testet galant eftersom det har så väldigt låg dist.

Helt omöjligt. Om apparatera har så stor ljudskillnad som du påstår så kommer minst en av dom att falla ut som färgande vid ett F/E-test. Rotel är redan testad och slank igenom fint. Eftersom du nämner att Krellen har mycket kraftigare bas drar jag slutsatsen att krell monterat in ett bashöjningsfilter i förstärkaren. Synd att det inte går att stänga av, annars verkar den ju varit bra...

"Den säger inget om effektresurser, stigtid, förmåga att "fylla på " med ström när spänningen höjs, återkopplingsgrad, storlek på enskilda kondingar i nätdelen (stora eller små) mm. Kort sagt, kraften och dynamiken som antagligen gör sitt till för detaljförmågan och ljudbilden i sin helhet. "

Jo, det bland annat just det som kommer fram i testen eftersom förstärkaren jobbar mot konstlast och får gå så hårt som konstlasten kräver (jag tror det står på LTS hemsida hur deras konstlast är beskaffad).

"Har väl sagt det förr; f/e-test är helt OK men det går INTE att rättvist bedöma en apparat som är bättre än vad referensen är."

Referensen är ljudet i verkligheten vid inspelningstillfället och inget annat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-14 21:19

Max,

Du drar fel slutsats. :wink:

För övrigt är basregistret det lättaste att få till i ett slutsteg, eftersom förloppen är långsamma och återkopplingen stor vid låga frekvenser. Jag skulle bli förvånad om Krell FPB-serien färgar basregistret hörbart.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-14 21:20

Flint,

Problemet är att den signalen inte är tillgänglig i de flesta fall samt att den i stor utsträckning påverkas av inspelningsutrustningen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-14 21:21

Callisto skrev:Det handlar snarare om att Roteln brister i effektresurserna och därför låter klent.

I själva verket har 1090 ett tämligen kapabelt utgångssteg, som är byggt kring moderna och högklassiga bipolära HF-trissor från Sanken. Tror du bör kolla på kretsschemat ;)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-14 21:25

Morello skrev:Max,

För övrigt är basregistret det lättaste att få till i ett slutsteg, eftersom förloppen är långsamma och återkopplingen stor vid låga frekvenser. Jag skulle bli förvånad om Krell FPB-serien färgar basregistret hörbart.

Fast det är ju lite mystiskt då att det kan vara stor skillnad i basen mellan stegen om båda är ofärgande... :wink: (som nån tyckte)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 21:26

Max har skrivit...
" (Har väl sagt det förr; f/e-test är helt OK men det går INTE att rättvist bedöma en apparat som är bättre än vad referensen är.)

Referensen är insignalen vid en F/E-test, inte en annan apparat."

Men det är ju bland annat här tankevurpan ligger med f/e-testen.

HUR kan jag detektera om ett (extra) insatt slutsteg har något hyss för sig vid 20 Hz om den använda referensen inte kan hantera/återge denna låga frekvens? HUR kan jag påvisa om ett testat objekt har 100%ig dynamikhantering om inte referensen har det?

I min värld kommer jag hela tiden tillbaka till att f/e-testen kan påvisa om en given apparat är sämre eller lika bra än referensen, inte om den är bättre.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 21:27

norman - det var kanske lyssnaren som var färgad? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-14 21:28

Callisto skrev:Jag tycker du ska kolla upp kretsschemat istället för att komma med ett så banalt påstående som "bashöjningsfilter" :lol: :lol: :lol:
Det handlar snarare om att Roteln brister i effektresurserna och därför låter klent.

Roteln ger 2x380W.

Krellen är specad till 2x200W men ger troligen mer.

Flint skrev:
Max_Headroom skrev:

Referensen är ljudet i verkligheten vid inspelningstillfället och inget annat.

OBS, jag antar att du läste lite hastigt. Vid F/E-test alltså.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-14 21:29

Detta är nästan komiskt. Hur många gånger ska man behöva upprepa att apparaten under test INGALUNDA jämförs med en annan apparat 8O 8O 8O ?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-14 21:30

Morello skrev:Flint,

Problemet är att den signalen inte är tillgänglig i de flesta fall samt att den i stor utsträckning påverkas av inspelningsutrustningen.

Absolut självklart men för mig är det musiken som skall återges trovärdigt och trovärdigheten bedömer mitt subjektiva sinne präglat av tidigare gjorda intryck. Mätning och jämförelser kan vara underordnade hjälpmedel om man tycker att man behöver sån't i valet av utrustning men hörselintrycken står absolut överst på listan av hjälpmedel. Där är vi kanske inte alla lika.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 21:32

Bill50x skrev:HUR kan jag detektera om ett (extra) insatt slutsteg har något hyss för sig vid 20 Hz om den använda insignalen inte kan hantera/återge denna låga frekvens? HUR kan jag påvisa om ett testat objekt har 100%ig dynamikhantering om inte insignalen har det?

I min värld kommer jag hela tiden tillbaka till att f/e-testen kan påvisa om en given apparat är sämre eller lika bra än insignalen, inte om den är bättre.

Mina instoppningar av insignalen istället för referens... och nu undrar jag... vad menar du egentligen??? 8O

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-11-14 21:49

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:HUR kan jag detektera om ett (extra) insatt slutsteg har något hyss för sig vid 20 Hz om den använda insignalen inte kan hantera/återge denna låga frekvens? HUR kan jag påvisa om ett testat objekt har 100%ig dynamikhantering om inte insignalen har det?

I min värld kommer jag hela tiden tillbaka till att f/e-testen kan påvisa om en given apparat är sämre eller lika bra än insignalen, inte om den är bättre.

Mina instoppningar av insignalen istället för referens... och nu undrar jag... vad menar du egentligen??? 8O

Kanske kan testa att stoppa in "anläggningen man använder för att f/e-testa t.ex. en förstärkare" istället. Då förstår jag poängen, om inte anläggningen kan återge nåt under 100hz så blir det ju svårt att testa bas eller om anläggningen brusar mycket så blir det svårt att testa dynamik (då det kanske gör att de små förändringar som blir av testobjektet blir svåra att höra). Däremot så funkar det ju med andra fel som tonkurvepåverkan i rimlig grad m.m.

Fast nu är ju inte detta riktigt fallet med anläggningen lts använt...
Senast redigerad av norman 2004-11-14 21:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-14 21:50

Hur är det möjligt? Roteln kom igenom F/E-testet fint. Calisto skriver att krellen ger intryck av att gå 10-15 Hz djupare. Det går väl inte ihop? Krellen måste väl göra nåt skumt med basen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 21:55

Max_Headroom skrev:Hur är det möjligt? Roteln kom igenom F/E-testet fint. Calisto skriver att krellen ger intryck av att gå 10-15 Hz djupare. Det går väl inte ihop? Krellen måste väl göra nåt skumt med basen?

Om Roteln var -3dB vid 3.5Hz... så skulle Krellen gå ned till -12Hz någonting? Borde det inte bli något analogt vikningsfel runt DC då, eller? 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 22:01

Morello skrev:Detta är nästan komiskt. Hur många gånger ska man behöva upprepa att apparaten under test INGALUNDA jämförs med en annan apparat 8O 8O 8O ?

Ja visst är det komiskt :-)

Du har helt rätt i att testobjektet inte jämförs med en annan apparat. Men musiken eller signalerna som används i testet, som används före och efter testobjektet, har ju passerat ett antal apparater med dess färgningar och tillkortakommanden. Ett argument för f/e-testen är ju att man kan använda en relativt medioker anläggning även om man testar en kvalificerad och duglig apparat. Argumentet är att det är "skillnaderna som detekteras".

Som jag ser det är detta fel. Men jag förstår att när jag benämner den använda anläggningen för test som "referens" så blir det fel. Ber om ursäkt för detta. För den är faktiskt inte referens.

Så jag börjar från början med ett konstruerat exempel bara för att belysa min ståndpunkt.

Jag vill testa NAD 208. Jag stoppar in det steget i min befintliga anläggning (mellan för- och slutsteg), tillsammans med en konstlast så inte mitt nuvarande slutsteg går upp i rök. Min anläggning har ingen som helst återgivning under 50 Hz och är dessutom ganska orkeslös med sin begränsade dynamik.

Nu frågar jag mig; HUR ska jag kunna påvisa Nad´ens raka frekvensgång ner till X Hz? HUR kan jag påvisa att det slutsteget har bättre dynamik än mitt nuvarande slutsteg? När jag kopplar före och efter Nad´en kommer jag förmodligen inte höra någon som helst skillnad. Betyder det att den stärkaren är ofärgande?

Som jag ser det - NEJ!

Nad´en är minst lika bra som den anläggning jag har, men jag kan omöjligen veta hur mycket bättre. Jag vet inte heller hur trogen Nad´en är i sin förstärkning av insignalen. Det har ingenting med en jämförelse med en referens att göra, bara att skillnader som ligger utanför den använda testanläggningens "förmåga" svårligen kan detekteras i min anläggning. I en bättre anläggning hade Nad´en avslöjats omgående om den hade haft några tillkortakommanden.

Är min åsikt fortfarande komisk?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-14 22:20

Håller med dig delvis - anläggningen som används vid FE-test måste vara av hög klass för att testet skall vara meningsfullt. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-14 22:20

Max_Headroom skrev:

Hur är det möjligt? Roteln kom igenom F/E-testet fint. Calisto skriver att krellen ger intryck av att gå 10-15 Hz djupare. Det går väl inte ihop? Krellen måste väl göra nåt skumt med basen?

Nejdå, det kan vara något skumt med upplevelsen :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-14 22:27

Känns vi vandrat igenom den här diskusionen förut. Vill bara inflika att F/E-metoden inte är perfekt, men att jag tycker att den hör till de bättre metoderna.

Kan någon nämna en metod som producerar resultat som är mer tillförlitliga? Mer användbara?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-14 22:34

Svante skrev:Känns vi vandrat igenom den här diskusionen förut. Vill bara inflika att F/E-metoden inte är perfekt, men att jag tycker att den hör till de bättre metoderna.

Kan någon nämna en metod som producerar resultat som är mer tillförlitliga? Mer användbara?

Jag ser gärna att man kombinerar FE-test (i en högklassig anläggning) med extensiva mätningar. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-14 22:40

Bill50x skrev:Min anläggning har ingen som helst återgivning under 50 Hz och är dessutom ganska orkeslös med sin begränsade dynamik.

Nu frågar jag mig; HUR ska jag kunna påvisa Nad´ens raka frekvensgång ner till X Hz? HUR kan jag påvisa att det slutsteget har bättre dynamik än mitt nuvarande slutsteg? När jag kopplar före och efter Nad´en kommer jag förmodligen inte höra någon som helst skillnad. Betyder det att den stärkaren är ofärgande?

Som jag ser det - NEJ!

Nävisst, gör man medvetet fel så klart man kan få tokiga resultat.
Men då borde andelen godkända apparater bli betydligt högre än de LTS presenterat, vilket visar på att det felet du medvetet åstadkommit inte finns i LTS testuppställning.

( Dessutom varje gång man hittar något som passerar F/E kan man ju göra rokad med det i testuppställningen och testa om det som stod i testuppställning och kolla om det fortfarande passerar. )

Den testuppställningen du satt upp är ju ungefär som att välja Stevie Wonder som din personliga tavelkritiker. :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 22:41

Morello skrev:Håller med dig delvis - anläggningen som används vid FE-test måste vara av hög klass för att testet skall vara meningsfullt. :D

Exakt min synpunkt, och den brukar jag få skit för vid alla diskussioner.

Mina andra invändningar mot f/e-testen är
- Apparaterna används inte såsom avsett. Konstlaster på slutsteg, försteg som kopplas ihop med andra försteg osv. Jag håller inte för otroligt att detta kan påverka det ljudliga resultatet.
- Testsituationen som sådan. LTS synvinkel är att man kan f/e-testa hur länge som helst. Men test-förfarandet inbjuder till snabba växlingar. Precis som andra typer av test, tex A-B.
- Vissa personers (obs inte LTS) inställning att en f/e-test är 100%ig och inte behöver kompletteras med andra tester.

/ B

Användarvisningsbild
niclasc

Inläggav niclasc » 2004-11-14 22:43

När du kopplar flera apparater i serie så blir slutsignalen lika med produkten av insignalen och alla färgningar. Om ditt testobjekt dämpar 100Hz med 3dB och övriga kedjan dämpar med 10 dB så kommer man när testobjektet är inkopplat få en dämpning på 13dB. Detta jämför man med en dämpning på 10dB när testobjektet inte är inkopplat. Denna skillnad på 3dB hör man trots den ursprungliga dämpningen på 10dB.

Om du har en oändlig dämpning så har du givetvis rätt att det inte går att detektera några skillnader. Allting multiplicerat med 0 bilr ju 0, men för att det skulle bli ett problem i en blindtestsetup så krävs det ett idealt brickwall filter och sådana existerar inte i verkligheten vad jag vet.
/mvh Niclas Cahlin

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-14 22:43

Jag tycker kritiken mot F/E-test är ganska krystad. På gränsen till hårklyverier. Praktiskt sett så är det inte ett så stort problem tror jag. Resultatet av metoden går att använda på ett mycket bra sätt ändå. Det finns inget som hindrar att anläggningen som man testar testobjektet i är sämre än testobjektet i sig och man ändå kan dra samma slutsatser om testobjektet även om det i vissa fall kan underlätta om anläggningen är tillräckligt bra. Tex om anläggningen inte återger vissa viktiga frekvenser, säg ovanför 5kHz, eller om den maskerar detaljer i ljudet så pass mycket att det inte är lika lätt att höra en eventuell detaljförlust hos testobjektet, eller om testmusiken som används inte innehåller så mycket information. Detta är ju risker även med sk "vanliga" test där man byter ut en komponent mot en annan så varför gnälla på det?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-14 22:44

Morello skrev:
Svante skrev:Känns vi vandrat igenom den här diskusionen förut. Vill bara inflika att F/E-metoden inte är perfekt, men att jag tycker att den hör till de bättre metoderna.

Jag ser gärna att man kombinerar FE-test (i en högklassig anläggning) med extensiva mätningar. 8)

Jo det finns ju ett helt kit med användbara mätmetoder. Och bäst är ju förstås att använda den metod som passar syftet. Men om man får kombinera flera metoder (och det får man ju) så är ju det oslagbart. Då kan jag tom kasta in en och annan öppen lyssning... 8O
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-14 22:56

Nattlorden skrev:Nävisst, gör man medvetet fel så klart man kan få tokiga resultat.
Men då borde andelen godkända apparater bli betydligt högre än de LTS presenterat, vilket visar på att det felet du medvetet åstadkommit inte finns i LTS testuppställning.

( Dessutom varje gång man hittar något som passerar F/E kan man ju göra rokad med det i testuppställningen och testa om det som stod i testuppställning och kolla om det fortfarande passerar. )

Den testuppställningen du satt upp är ju ungefär som att välja Stevie Wonder som din personliga tavelkritiker. :lol:

Haha - du är för kul Nattlorden :-) Mitt favorituttryck är "bland de blinda är den enögde kung", den tesen har du fört till nya höjder....

Men jag förstår inte vad du menar med "medvetet fel". För (nästan) alla förespråkare av f/e-testen menar på att den använda anläggningens kvalitet är av underordnad betydelse - att det sas är styrkan med metoden. Men det är ju inte rätt. Det krävs en mycket kompetent testanläggning för att kunna sortera ut de bästa grejorna. Och det är inget fel med det, men det vore klädsamt om anhängarna öppet kunde erkänna detta faktum istället för att gömma sig bakom "det är bara skillnaden på testobjektet man lyssnar på".

Att göra en rokad i testuppställningen löser inga problem, för signalen passerar ändå alla apparater.

Inte vet jag heller vad det är för fel på min (tänkta) testuppställning. Det finns många högtalare som låter alldeles utmärkt men som har mycket liten utnivå under 50 Hz.

Men observera, detta med 50 Hz var bara ett exempel. Valt därför att många resonerar så mycket i termer som frekvensgång. Det finns naturligtvis massor av andra parametrar som kan tänkas sorteras bort i en mindre kompetent anläggning.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-11-14 23:13

För min del anser jag att testen visar upp nån form av resultat som gäller för testsituationen och inget annat.
Totalt oanvändbart för mig då jag skall välja förstärkare för mina högtalare eftersom jag inte spelar på en konstlast hemma.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi