Tack!markih skrev:EngelholmAudio skrev:Jag tror att en stor del av irritationen är att LTS försöker muta in ord med sina egna betydelser. Transparant ljud är inte längre vad det var, renhet mäts i dist och inte i upplevlse "höra fler detaljer", hifi är hög trovärdighet mot signalen - inte mot musiken.
Jag tror att många (andra än LTS'are) kan känna sig lite överkörda av detta. Många känner att man inte längre "får" använda sig av sitt gamla beprövade vokabulär.
Bra poäng Pär!
My point remains very valid. Icke LTS'are (ILTS?) hävdar ju att vissa apparater, anläggningar och tom kablar påverkar ljudet så att musiken blir mer verklig, mer musikalisk etc. Flint t.ex. hävdar ju detta om sina rörkonstruktioner med förmodad "dålig" teknisk data och påverkan på signalen. Kanske inte Flint himself, men andra ILTS'are skulle säkert kalla detta HIFI, trovärdighet mot musiken för apparaten ger ett musikaliskt tillskott och en starkare känsla av att vara där!markih skrev:Fast jag håller ju precis med dig, för HiFi ÄR trovärdighet mot musiken. Jag har heller inte sett att t ex Pekka m fl skulle hävda något annat. Tvärtom, -det har varit ett argument som har använts just av dessa herrar.
(Att sedan signalen dras in i resonamenget är en bi-sak och ett resultat av att musiken färdas i ledningar, men det har ingen praktisk betydelse för musiklyssning. Det har bara värde som förståelse.)
Detta vet du och jag känner att vi är påväg in i en retorisk återvändsgränd.

Tack!Dahlqvist skrev:Återigen tycker jag att det ligger mycket i det du säger.
Mätivern hos LTS är ett epitet. Om inte LTS direkt mäter själva så är iaf mätvärden och teknisk data av största intresse. När jag för en tid sedan köpte Holfi-förstärkaren kom Morello direkt med frågan om hur mkt dist det var och jag svarade. Om man diskuterar högtalare med LTS så är rak frekvensgång, kontrollerad spridning etc etc det som direkt kommer fram (och visst är det viktigt, jag jobbar ju själv med det). Denna attityd ger många intrycket av en mätiver. LTS är ju trots allt tekniskt fokuserade. Vilket leder oss vidare till:Dahlqvist skrev:Men jag tycker också att en vettig och välinformerad forumdeltagare som du inte bör förlänga myten om LTS mätiver. Det mäts nästan aldrig mer än kanske frekvensgång, och då bara för att förstå varför lyssningtesterna gav det resultat de gav.
Min poäng är att LTS i sin grundsyn står på teknik. Från tekniken är steget inte långt till mätvärden (oavsett man mäter själv eller inte) och utifrån mätvärden/tekniska aspekter är det lätt att diskutera och kanske rent av "dömma ut".